Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

  1. #1

    Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Nu bijna drie jaar in het bezit van een grasmat, zelf laten inzaaien met paardengras mengsels, weet ik het even niet meer.

    Paarden likken (te)veel van aan hun liksteen, Zequita heeft wel eens wat zand gegeten en heeft soms lichte buikpijn na een paar uur gras. Oftewel er klopt gewoon iets niet.

    De eerste 2 jaar heb ik laten injecteren met drijfmest, dit jaar niets laten doen vanwege (onderbuik) gevoel. Maar dat is het ook niet.

    Nu ben ik op zoek naar leesvoer zodat ik iets meer gefundeerde beslissingen kan nemen en verder gaan op de manier die bij ons past.

    Op de site van bioron vond ik deze twee boeken, is hier iemand bekend mee?
    - Ontwikkelen van bloem en kruidenrijk grasland
    - Bodemgezondheid

    Of een ander boek? Bedankt alvast.


    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Geen ervaring met de boeken.
    Maar wel nieuwsgierig, hoeveel weide heb je? Voer je bij de zomer?
    Welke ondergrond?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Geen ervaring met de boeken.
    Maar wel nieuwsgierig, hoeveel weide heb je? Voer je bij de zomer?
    Welke ondergrond?
    Ik heb zandgrond en 1 hectare weiland dit is incl. het Paddock Paradise.
    Voer zomer en winter hooi bij, paarden gaan gemiddeld 3 a 4 uur per dag op het weiland en krijgen het hele jaar door gras. (ik heb 2 kleine paarden staan)

    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Drijfmest, van varkens?
    En heb je al eens kalk erop gegooid?

    Ik heb ook zandgrond, en een tamelijk slechte wei (veel onkruiden, weinig goed gras, veel gras wat ze niet eten). Tot nu toe heb ik nog maar heel weinig aan weideonderhoud gedaan. Ik hoopte genoeg compost te kunnen produceren, maar de meeste compost verdwijnt in de moestuin.
    Echter, het stukje wei waar wél een keer compost op is gegaan, zag er al vrij snel stukken beter uit als de rest van de wei!

    Van een bioboer uit de buurt kreeg ik het advies om de eerste 3 jaar jaarlijks kalk te strooien (zeealgenkalk), en elk jaar koeienmest uit te laten rijden. En seker geen varkens- of kippenmest gebruiken ivm de antibiotica die daarin zitten vanuit de conventionele veehouderij.

  5. #5

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Drijfmest van kalveren, heb allemaal interessante papieren van de samenstelling van de mest gekregen.

    Jaar 1 bij het inzaaien kalk laten strooien, injecteren ze de mest ook in Duitsland Marja?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #6

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Blijft ingewikkeld. Ik weet 1 boek wat goed schijnt te zijn. Moet ik even opzoeken.

    In Duitsland doen ze niet aan injecteren. Maar spuiten ze het boven op het land.
    Je kan de zuurgraad van de bodem laten meten.
    Zo kan je berekenen of het meer kalk nodig heeft.

    Varkens en ook kippen mogen niet meer zoveel ab krijgen.
    Uit mijn situatie nu weet ik dat daar heel streng op gecontroleerd wordt. (Varkens praat ik dan over)
    En daarbij krijgen koeien dat net zo goed. Dus wat daar aan waarheid in zit weet ik niet.


  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Hier wordt idd niet geïnjecteerd.

    De bioboer waar ik advies van kreeg, raadde me echt af om kippen- of varkensmest uit de reguliere veehouderij te gebruiken. Minder AB dan vroeger, is nog altijd AB en dat spul wil ik hier gewoon helemaal niet hebben.
    Hij noemde de naam van een koeienboer hier in de buurt, waar volgens hem amper AB werd gebruikt; die mest zou hij zelf ook op zijn land gebruiken. En hij is gecertificeerd bioboer dus dan lijkt het me wel oké te zijn. Of in elk geval beter dan de varkensmest.

    Heb je al eens een bodemonderzoek laten doen Marlous?

  8. #8

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Je hebt het nu ook al over een bio boer.

    In de gewone koeien wereld wordt net zo goed ab gebruikt
    En ook een bio boer kan niet zonder. Want hij wil vast geen uier ontsteking etc.
    Maar dat ter zijde.

    Waar ik sta wordt varkens mest verspreid.
    Maar tot op heden geen idee wat dit doet met de paarden.

  9. #9
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Nu bijna drie jaar in het bezit van een grasmat, zelf laten inzaaien met paardengras mengsels, weet ik het even niet meer.

    Paarden likken (te)veel van aan hun liksteen, Zequita heeft wel eens wat zand gegeten en heeft soms lichte buikpijn na een paar uur gras. Oftewel er klopt gewoon iets niet.

    De eerste 2 jaar heb ik laten injecteren met drijfmest, dit jaar niets laten doen vanwege (onderbuik) gevoel. Maar dat is het ook niet.

    Nu ben ik op zoek naar leesvoer zodat ik iets meer gefundeerde beslissingen kan nemen en verder gaan op de manier die bij ons past.

    Op de site van bioron vond ik deze twee boeken, is hier iemand bekend mee?
    - Ontwikkelen van bloem en kruidenrijk grasland
    - Bodemgezondheid

    Of een ander boek? Bedankt alvast.
    Ik heb al een paar keer die boeken overwogen, maar het kwam dan steeds even niet uit.

    Ik zou zeggen: meten is weten, probeer een grondmonster te laten onderzoeken.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Goh ik wist niet dat er ook gewerkt word met varkensmest, zou ik mee oppassen, Whoopie had vorig jaar toen ze zo'n spierpijn had last van een bacterie, die via varkens verspreid word, ik dacht dat kan toch niet (ik dacht dat er altijd koeienmest geïnjecteerd werd). Lastige is dat het een bacterie is die je niet meer wegkrijgt, ik weet niet meer welke moet ik even nakijken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Whoopie had vorig jaar toen ze zo'n spierpijn had last van een bacterie, die via varkens verspreid wordt, ik dacht dat kan toch niet (ik dacht dat er altijd koeienmest geïnjecteerd werd). Lastige is dat het een bacterie is die je niet meer wegkrijgt, ik weet niet meer welke moet ik even nakijken.
    Salmonella. Zelfde reden waarom wij (bij ons op stal) de kippen niet in de stallen willen hebben.
    Varkens en kippen kunnen dragers zijn en bij ons nemen we hierin liever geen risico.
    Besmetting veroorzaakt overigens vage klachten vaak gepaard met dunne(-re) mest tot diarree.
    Het is vaak lastig te ontdekken (diagnosticeren) en erg lastig (tot niet) te behandelen...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Of een ander boek? Bedankt alvast.

    Google bijvoorbeeld eens op "bodemmonster" of (nog beter) "bemestingsadvies" of "bemestingsadviezen grasland".
    Bij die laatste vind je een hit van de WUR (Wageninge University Research)
    met een officieel -gratis te downloaden- pdf over bemestingsadviezen http://edepot.wur.nl/43854

    Bij googlen op de hierboven gegeven woorden vind je meer info, bijvoorbeeld http://www.gaiabodem.nl/extra/Bodemb...ing%202014.pdf.
    Die laatste link is willekeurig gedownload; vooral om een eerste indruk te geven van
    de complexiteit van vakgebieden als "bodemkunde" en "bemestingsleer".

    Ik zou net als Hester beginnen met een goed bodemonderzoek; je wilt immers eerst weten wát je wilt verbeteren?!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #12
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Op de site van bioron vond ik deze twee boeken, is hier iemand bekend mee?
    - Ontwikkelen van bloem en kruidenrijk grasland
    - Bodemgezondheid
    Nog even een aanvulling mijnerzijds; persoonlijk ben ik altijd heel benieuwd naar de achtergrond van een "deskundige"

    De schrijver van het boek "ontwikkelen van bloem en kruidenrijk grasland", is Wim Schippers.
    Met een beetje googlen blijkt hij lezingen voor LTO en andere gerenommeerde organisaties (ILVO) te geven
    Of mee te werken aan (downloadbare ) presentaties zoals deze:
    http://www.archief.verantwoordeveeho...n%20waarde.pdf

    Met een beetje nog-meer-googlen stuit je op Wim Schippers zijn eigen website http://www.aardewerkadvies.nl
    waar je voorbeeldpagina's uit het boekje kan bekijken
    Linkedin maakt het dan wel zo'n beetje af https://www.linkedin.com/pub/wim-schippers/28/76a/511


    @Gipsy Spirit: Ik heb geen eigen grasland, maar voor die €20,00 zou ik -in jouw schoenen- dit boekje gewoon kopen
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #13

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    @ janneke waar denk je dat varkens boeren hun mest laten dat zal uiteindelijk toch ergens naar toe moeten.

    Ik ga dat ook eens lezen Els, blijft interessant, heb nu niet zoveel in te brengen.
    Maar mijn paarden komen gewoon zo min mogelijk op het gras.

  14. #14
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Hoe verrassend: http://www.bemestingsadvies.nl

    En door op die site de knop "Direkt naar het bemestingsadvies" in te drukken,
    kan je nog véél meer leesmateriaal downloaden...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Naar ik begreep wordt er in de koeienhouderij veel minder AB gebruikt dan bij de varkenshouderij. Dus als je dan zo schoon mogelijke mest wilt hebben, kun je beter voor koeienmest gaan.
    Varkensmest heeft volgens mij nog meer nadelen; het zorgt meen ik voor een magnesiumtekort in de bodem. In elk geval krijg je er een onevenwichtige weide van, dat heb ik wel onthouden, verder is het een beetje klok en klepel verhaal.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •