Dit heb ik dus ook gezegdOorspronkelijk Geplaatst door Amon
....Dit alleen in de vorm van "tegeltjes wijsheid".....
Dit heb ik dus ook gezegdOorspronkelijk Geplaatst door Amon
....Dit alleen in de vorm van "tegeltjes wijsheid".....
www.niekelings.nl horsemanship op maat
Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
?????Oorspronkelijk Geplaatst door niek
Ik snap er echt helemaal niks meer van...
Wat mij betreft zetten we die Engelse definitie van Parelli sticky bovenaan, eventueel met NL-vertaling en het het vriendelijke verzoek om even na te denken voor je de term normal bezigt.
En komt er ook op dit onderwerp een slotje.
Zucht...
Groeten,
Dorien
-->http://www.antichip.nl/ <--
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
Och.. niets menselijks is mij vreemd hoor! Maar wat moet ik dan anders denken Brenda, je reageert toch in je post rechtstreeks naar mij, en niet in het algemeen. Of lees ik echt zo verkeerd?
Vandaar ook 'correct me if I'm wrong'.. Maar, als je het niet voor mij bedoelde, dan had je toch net zo goed kunnen schrijven: nee, het sloeg niet op jou?
Ik ben trouwens best benieuwd waarom jij het de laatste tijd allemaal minder leuk vindt.., maar dat terzijde.
Voor mij is het wel weer genoeg geweest, de toon is blijkbaar ook weer 's niet goed, en Niek heeft z'n gram ook weer gehaald - zo kan het wel weer voor vandaag..... zucht....
Maar vind jij het dan vreemd dat als deze discussie al tig x gevoerd is mensen het zat zijn die discussie te voeren.
in het topic over wel parelli den wel gewoon rijden.Is dit meerdere malen terspraken gekomen
www.niekelings.nl horsemanship op maat
Intressante discussie.
In mijn beleving is iemand "normal" als hij/zij de dingen doet omdat hij/zij vind dat het zo hoort, niet omdat iemand anders dat vind. Ik heb het geluk te zijn opgegroeid met de boodschap dat een dier een levend wezen is en dat je daar netjes mee om moet gaan. Ik wilde dus van jongs af aan al wel paardrijden maar dan niet met een zweep en strakke teugels, dan leek mij niet fijn voor een paard.
In een stal de hele dag vond ik ook zielig. Toen ik op mijn 14e een pony kreeg moest die dus lekker op het weiland (en de NH-beweging was toen echt nog niet actief!!), en als ze al op stal moesten dan alleen 's nachts. Bitloos heb ik ook al snel ontdekt en zo nog meer dingen die nu natural zijn..... Dat vind ik dus allemaal reuze "normal". In mijn beleving zijn juist mensen die hun paard als een gebruiksvoorwerp zien en hem opsluiten "ABNORMAL" niks "NORMALS" aan!!!
Ja Allegro.. zo denk ik er ook over, voor mij waren al die dingen ook 'normal' .. maar dat was dus ook het begin van de spraakverwarring omdat hier met normal blijkbaar iets heel anders bedoeld werd. Ik vind abnormal dus inderdaad de beste formule. Maar ja, what the hell, iedereen is er blijkbaar aan gewend om een 'abnormal '.. 'normal' te noemen. Ik snap het onderdehand niet meer en zet dus wat dit topic betreft nu ook verder maar een slotje op m'n toetsenbord![]()
Ook ik ga mijn laatste berichtje in dit topic plaatsen.
Nee, Jannepauli het was, terwijl ik het schreef niet rechstreeks naar je bedoeld, al quote ik je wel. Dit omdat je aangaf dat het Normal verhaal al een tijdje woekerde, maar i.m.o. was het echt iets van de laatste tijd.
Wat ik wel vreemd vindt, is dat o.a. jij zo gebrandt op bent om iets te willen veranderen waar het grootste gros geen problemen mee heeft.
En ik denk dat je daarin proeft dat het naar je gericht was.
Wat wil je ermee bereiken is dan mijn vraag?
Dit is wel iets wat me van het begin bezig houdt, en w.s. ook de reden waarom ik me toch in de discussie mengde.
Daar heb ik nu weer spijt van, gewoon omdat het op de een of andere manier onvermijdbaar lijkt dat er scheve gezichten komen, en dat is heel jammer. Ik wil daar eigenlijk niet debet aan zijn, hou niet van ruzie.
Het gevolg is weer dat er een slotje op gevraagd wordt en dat is tevens een rare gewaarwording, dat als hier zelden tot nooit slotjes geplaatst hoeven worden dit nu om de haverklap gebeurd.
En dan vraag ik mezelf af waarom, want voor mij is het achteraf niet waard geweest om me in te mengen in een discussie om een woord wat internationaal in het Parelli gebeuren gebruikt wordt. Dat er om zoiets een hele heisa ontstaat dat de sloten niet aan te slepen zijn![]()
Dat woord kun je toch niet algemeen veranderen, je kunt er hooguit je eigen interpretatie aangeven.
Abnormaal, normaal ook ik weet het even niet meer. En dat over iets waar ik helemaal niet mee bezig was, had het drukker met hoe ik Amon beter kon begrijpen, en dat is toch waar het allemaal om draait?
www.crystal-carving.com
Naar enig beraad om al dan niet te reageren is voor mij nu langzamerhand toch een moment aangebroken om te reageren, omdat er naar mijn idee een tendens in is gaan zitten waarbij er rechtstreeks op de "man" / "vrouw" gespeeld gaat worden.
Ik wil het bewust in algemene termen houden, zonder dus direct mensen met naam en toenaam persoonlijk te noemen, maar degenen die het betreft zullen mij zeker verstaan.
Om te beginnen: bij/op een publiek forum is er een verbindend concept, namelijk het "uitwisselen van ervaringen met betrekking tot een bepaalde interessen en/of hobby, in dit geval "Natural Horsemanship" in zijn/haar verschillende uitingsvormen.
Wanneer mensen lid van een forum worden (notbabene uit eigen vrije wil /verkiezing), conformeren zij zich door het "aangaan" van het "lidmaatschap" aan de gebruiken en/of gangbare terminologiën die op dat moment op zo'n forum gehanteerd worden.
Daar waar onduidelijkheid heerst over gebruiken, aspecten of betekenissen van bepaalde termen kun je met elkaar naar verheldering en/of overeenstemming zoeken en vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
Waar die verheldering niet 1, 2 3 naar boven tafel is te krijgen, ontstaat discussie. Op zich is daar niets mis mee. Want een discussie is niets anders dan een uitwisseling van meningen, gedachten en formuleren van standpunten, waar je het overigens al dan niet met elkaar over eens kunt zijn.
In een discussie kunnen op enigerlei moment ook wel eens wat stekeligheden ontstaan, waarbij zaken dan wel eens scherper worden geformuleerd dan qua redeljkheid verwacht had mogen worden. In zo'n geval geldt wat mij betreft dan: "wie de bal kaatst, kan hem/haar terug verwachten".
In dat verband zou ik willen zeggen: ook een forumdeelnemer is niets menselijks vreemd: wanneer je je publiekelijk geschoffeerd voelt vanwege je afkomst of leeftijd, dan kan degene die een dergelijke uitlating heeft gedaan er op wachten dat hij/zij daar vroeg of laat een "terugkoppeling" over krijgt.
Noch met het één noch met het ander was en ben ik bijzonder gelukkig, zeker wanneer pijlen zo openlijk op elkaar worden gericht.
Vandaar dat ik dan ook (wat mij betreft goed) algemeen gebruik bij dit forum zou willen (her) introduceren en wel het volgende: wanneer mensen persoonlijke grieven jegens elkaar hebben, deze niet meer publiekelijk uit te wisselen maar het via de postbus met elkaar "uit te vechten"
De overige deelnemers van een forum hoeven er dan niet lastig mee gevallen te worden, je vermijdt er een "bloedgroepenstrijd" en last but not least: je draagt dan ook nog eens bij aan de verbetering van de sfeer.
Gerard
Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)
The man, himself:
Natural Versus Normal
I should define what is natural and what is normal. Natural is what Mother Nature provides for us and allows us to work with. As far as I'm concerned, a horse is one of Mother Nature's finest creations.
Normal is what everybody does that everybody else is doing when they have half of a mind to. The only reason everybody does what everybody else is doing is because everybody else is doing it. In other words, peer pressure.
But what's normal changes every 60 miles and every 6 months. I've been all over the world, and I've found there's a line every 60 miles where normality changes. What everybody does in one location is different than what everybody does north, south, east, or west of them. So normal not worldwide or universal. It changes, not only from month to month and season to season, but from location to location.
We go through life being pressured to become normal. If everybody is doing it, we think it must be right. One thing that normal does is put a thick shell on our imaginations.
Normal has synonyms like good, common, average, ordinary, usual, conforming, typical, and mediocre. What we should want to do in Natural Horse-Man-Ship is stay away from normal. Normality is our adversary.
Some synonyms for natural are native, instinctive, inborn, inherent, and intuitive. Have you ever seen somebody who is really natural with horses? When they work with horses, they're not really working with them, they're playing with them and things seem to happen naturally. This type of person usually has what is described as knack.
I would like to be able to help people obtain knack through knowledge and skills. Knowledge is something you can share, and skills are things you can develop. The object is to help you gain natural knowledge about horses and develop your skills naturally.
psies, dus?
May the horse be with you!
Jannepauli, het is al laat, te laat om uitgebreid en in essentie te reageren. Het feit dat je primair in de engelse taal, jouw geboortetaal, reageert, ook al is het voor zover ik kan lezen in de vorm van een citaat, wekt bij mij de indruk dat de disdussie je dieper geraakt heeft dan een willekeurige lezer op het eerste gezicht zou kunnen vermoeden. Ik denk dat er in jouw laatste boodschap meer diepte zit dan zo op het eerste gezicht lijkt/schijnt.
Is voor jou de engelse taal jouw "native language", voor mij is dat de gebarentaal. Het is voor mij niet mogelijk zo maar direct 1 op 1 te reageren.
Wat ik wel al vast kwijt wil is, dat ik het triest vind dat als ik je tekst in eerst vogelvlucht lees dat mijn indruk is dat je je meer achter de filosofie van dit citaat schaart dan aanvankelijk over kwam, en dat de overeenkomsten binnen deze discussie dichter bij elkaar liggen dan de verschillen.
Ik zou graag op een rustiger moment op het geheel terug willen kunnen komen en ik zou een ieder willen verzoeken om een time-out in acht te nemen, het stof van de (soms heftige) discussie neer te laten dwarrelen en te blijven kijken naar de overeenkomsten en het uiteindelijk doel: een betere communicatie met het paard waar je op dit moment mee werkt.
Gerard
Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)
Zou je dan misschien hier ook een ander woord voor willen gebruiken..?!Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
Dank u...
rest mij nogmaals de vraag: Janne, hoe kom jij aan de uitgetypte versie van dit stuk van de L1 cassette?
Natural Horse-Man-ship boek, 6e en 7e blz (ongenummerd), van de "Philosophy" inleiding. Daar komt deze getypte quote uit.
.Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
Goede reden lijkt mij, om bij deze te stoppen met het geforceerd zoeken naar een definitie van normal. "The man himself" zegt hier namelijk, dat die er niet is. Grz Els
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Hé, hé ..... Amen!![]()
Bladwijzers