Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 61

Topic: Op zoek naar de definitie van Normal

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Op zoek naar de definitie van Normal

Ik vond Karianne`s definitie van een normal wel mooi. Komt er ongeveer op neer dat je je paard emoties toeschrijft die hij niet heeft en daar op reageert met emoties die je paard niet begrijpt.

Maar Jannepauli, je schrijft steeds dat je jezelf een normal acht, maar dat ben je helemaal niet. Niet in de definitie die we (ik iig) hier hanteren. David de Wispeleare is toch ook geen normal? Volgens mij is niemand honderd procent normal en niemand honderd procent natural. Ik praat ook weleens tegen Myra of ik zeg dat ze zich beter moet gedragen tegenover haar weidemaatjes (ze is de koningin van het voerstation!). Dat vindt ik zelf eigenlijk best een normal actie. Veel mensen die je in het hokje normal zou willen plaatsen, vinden bijvoorbeeld wél dat een paard moet kunnen spelen met andere paarden of veel beweging moet krijgen. Dat gaat al een stukje richting natural. Het is niet zo zwart wit, maar het is wel handig om iets te kunnen benoemen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Jannepauli
    Guest

Zien jullie hoe verwarrend het is? Met bovenstaande definitie is een normal nu opeens dus wél iemand die 'ondoordacht is en dingen doet zonder erbij na te denken'. Nog even geleden was het iemand die 'normaal' rijdt, dus: dressuur, western, endurance, springt..
    Eerst moest ik me dus vooral van het woord normal niks aantrekken, nu opeens wel.

Nou, ik weet het inmiddels niet meer hoor!

@Jossie ik heet hier geen smurf hoor, zo heet ik op bokt, waar ze helaas geen namen meer kunnen wijzigen.... pony smurf is al maanden geleden verhuisd namelijk, die zie ik nooit meer..... terug.....

@David de Wispelaere die geeft les op een stal hier in de buurt, je moest eens weten wat de dames die zichzelf "normaal" vinden over hem zeggen...... ze laten niets van hem heel, die methode en die man deugen echt niet, dus hij is inderdaad geen "normal"

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    @Jossie ik heet hier geen smurf hoor, zo heet ik op bokt, waar ze helaas geen namen meer kunnen wijzigen.... pony smurf is al maanden geleden verhuisd namelijk, die zie ik nooit meer..... terug.....

@David de Wispelaere die geeft les op een stal hier in de buurt, je moest eens weten wat de dames die zichzelf "normaal" vinden over hem zeggen...... ze laten niets van hem heel, die methode en die man deugen echt niet, dus hij is inderdaad geen "normal"
    Haha, die Morrie! Jij woont toch in 't Gooi of daaromtrent? Tja, die dames die jij noemde.. dat zijn in mijn ogen dus vrouwelijke horken. (horksters) .. Of 'normals', 't is maar hoe je het bekijkt.

Okay, ik wil wel voor mezelf een mentale knop omzetten als de algemene consensus uitwijst dat 'normals' zulk soort mensen zijn ( die ik dus horken zou noemen).

Jannepauli
    Guest

ik heb zojuist postje 100 neergepend - ik ben actief! En geen hork! ( Sorry mensen, ik vind 't een prácht-woord, zal ik nog wel 's gebruiken!)

Anonymous
    Guest

[quote="Jannepauli"]
    Volgens mijn 'standaard' ben ik een 'normal', nl. een dressuurruiter. Maar wel één die al jarenlang geleden het licht heeft gezien en weet dat je om dressuur te kunnen rijden maar één ding kunt nastreven: partnership, lichtheid, harmonie - die termen worden zelfs door onze 'vakbond' voorgeschreven - de F.E.I. heeft daar duidelijke richtlijnen voor.

Ik vind dit niet normal hoor. Juist natural. Ik denk dat de discussie idd is ontstaan door meerdere (verkeerde?) intepretaties van het woord normal. Goed topic dit dus

Ik vind de aanzet van Dorien66 eigenlijk wel erg goed. Bij de eerste zin zou van mij nog wel iets mogen in de trant van inleven in het paard of bekijken vanuit het paard of iets dergelijks. Zal er nog even overdenken.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

oeps dat was ik!

Jij woont toch in 't Gooi of daaromtrent? Tja, die dames die jij noemde.. dat zijn in mijn ogen dus vrouwelijke horken. (horksters) .. Of 'normals', 't is maar hoe je het bekijkt.
    alsik het over norals heb, heb ik dit soort dames in gedachten, op zo'n stal word ik ook altijd raar aangekeken, ik had er een keer met mijn bekapper afgesproken (was mooi halverwege voor beiden) om een boomloos zadel af te geven, had je ze moeten zien kijken daar

overigens noemen ze mij geen natural maar een alto (alternatieveling) overal waar ik kom.....

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Waarom een nieuw woord verzinnen voor een term die in Parellikringen gebruikt wordt? Dan worden er straks ook nog voorstellen gedaan voor een andere term voor "fase 4", of "stick en string" of wat dan ook. Nee hoor, deze term hoort bij Parelli, dan liever een heldere definitie, en niet iets kunstmatigs verzinnen dat ook weer gevaar loopt uiteindelijk negatief opgevat te worden.

En voordat mensen die mij niet kennen denken dat ik een die-hard natural ben: ik rij met dressuurzadel mét Ankydekje, mijn paard heeft een deken op en ijzers onder, en ik doe aan iets volkomen onnatuurlijks als drafsport. Maar de term "normal" kan mij echt niet kwaad maken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Om onderscheid te kunnen aangeven tussen mensen die op een of andere manier natural met hun paard bezig zijn en 'die anderen' zonder dat mensen zich aangevallen voelen, is het wellicht handig om hier een duidelijke definitie voor op te stellen.

Mijn voorstel is om wel 'natural' en 'normal' aan te houden (omdat die termen nogal veel voorkomen), en hier een duidelijke definitie aan te hangen die ergens duidelijk op het forum kan komen te staan. Maar een verfijnde definitie van wat nu natural en wat normal is, ontbreekt.

In dit topic graag jullie mening over DIT VOORSTEL en eventueel een passende definitie.
    Excuus.. ik houd me niet helemaal aan de spelregels, maar dat komt omdat ik nog graag het volgende kwijt wilde nav het oor-oorspronkelijke topic (waar dit een tweede spin off discussie van is).
    Het was geenszins mijn bedoeling om een normal <-> (p)nh discussie te ontlokken aan de hier aanwezigen! Wat ik erg vreemd vond, was dat je blijkbaar aan een foto het 'normal' en 'niet normal' zijn kon zien. Dat zou hebben betekent, dat je het bv. aan de gebruikte hulp/communicatiemiddelen zou kunnen zien, iets waar ik in ieder geval zeeeeeer verbaasd over zou zijn geweest.

*Mijn* insteek in deze is... niemand is een 'normal' of een '(p)nher' voor mij. Ik constateer hooguit verschillen in denken en doen met paarden. Soms zijn de verschillen zeer begrijpelijk vanuit de situatie waarin 'de ander' zit of heel begrijpelijk vanuit het verschil in doel(en), zonder dat ik er zelf over zou peinzen om dat dan ook zo te gaan doen.

Ik las bv. ook dat Anky een normal zou zijn omdat ze niet nadenkt over de wijze van rijden (kort door de bocht samengevat). Dat klopt niet. Er is en wordt heel hard nagedacht over de wijze van trainen van haar en door haar (en Sjef). Zij hebben alleen heel andere ideeën, doelen, capaciteiten en mogelijkheden en dientengevolge handelen ze ook heel anders dan dat bv. ik zou doen.

Dat mensen vallen over de term 'normal' (en de schoen aantrekken, zo lijkt het althans... maar je kunt niet anders, als je domweg geen pnher bent en de enig andere 'verzameling' wordt omschreven als normal) komt simpelweg, omdat de term 'normal' binnen PNH inhoudt dat je 'relate to horses using mechanics, fear, and intimidation' , ipv 'relating to horses through communication, understanding, and psychology' (zie http://www.savvypnh.com/WhatisPNH.php ).

We kunnen zoeken naar een andere invulling voor 'normal' enzo... maar dit is wat er staat. En dit en niets anders wordt er bedoeld met de term 'normal'. Het is misschien wel erg Amerikaans om de boel zo op scherp te zetten (you're either with us, or against us...) en misschien werkt dat voor hen, maar voor mij (en vele anderen) werkt dat niet. Dat is omdat je die ene overgebleven schoen juist NIET wilt aantrekken, omdat die OOK niet past .

Laten we afspreken dat normal betekent wat ermee wordt bedoeld: relating to your horse through mechanics, fear and intimidation en het dan ook alleen dan hanteren wanneer we *dat* bedoelen? Is lekker duidelijk, toch ?
    Groetjes,

Prowisorio
    "Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance"

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

OK, da's duidelijk dan
    Zal eens kijken hoe ik de definitie duidelijk neer kan zetten op het forum.
    Ik hoop dat hiermee de discussie over het hele 'normal' vs 'natural' gebeuren beeindigd is.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
    Zien jullie hoe verwarrend het is? Met bovenstaande definitie is een normal nu opeens dus wél iemand die 'ondoordacht is en dingen doet zonder erbij na te denken'. Nog even geleden was het iemand die 'normaal' rijdt, dus: dressuur, western, endurance, springt..
    Eerst moest ik me dus vooral van het woord normal niks aantrekken, nu opeens wel.

Nou, ik weet het inmiddels niet meer hoor!
    Volgens mij is er hier op het forum nog nooit iemand een normal geweest OMDAT ie dressuur western endurance of springen doet. Na level 3 (de basis voor de mens) kun je al die disciplines gaan doen als natural, dus daar zit helemaal geen onderscheid in. Dat berust denk ik toch op een misverstand...

Het gaat om de inhoud, niet de verpakking.
    Om het perspectief van waaruit je kijkt, niet wat er te zien is.
    Om het paard, niet.... de rest

(no offence whatsoever!)

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Maar wellicht dat we met een duidelijke definitie van het woordje normal, en van natural vs normal acties. Wellicht dat mensen die zichzelf wel normal noemen, helemaal niet zo normal zijn als ze denken en veel eerder natural zullen reageren.
    Als in: communication, understanding (?) & ...(?) vs mechanics, fear and intimidation (shit, weet de hele quote niet meer )
    psychology

mens mens mens waar liggen jouw prioriteiten toch, je moet Pat ten allen tijde kunnen quoten, day and night

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Prowisorio
    komt simpelweg, omdat de term 'normal' binnen PNH inhoudt dat je 'relate to horses using mechanics, fear, and intimidation
    Niet iedere niet nher hoeft zo te zijn.En de mensen die zich aangevallen voelde zeggen niet zo te zijn *i rest my case....Het is korter gezegt maar die defenitie is in het vorige topic meerdere malen gegeven (veel meer uitleg er om heen)...*imo*
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Prowisorio
    komt simpelweg, omdat de term 'normal' binnen PNH inhoudt dat je 'relate to horses using mechanics, fear, and intimidation
    Niet iedere niet nher hoeft zo te zijn.En de mensen die zich aangevallen voelde zeggen niet zo te zijn *i rest my case....Het is korter gezegt maar die defenitie is in het vorige topic meerdere malen gegeven (veel meer uitleg er om heen)...*imo*
    Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je opmerking niet..

Hoe het ook zij, de begripsverwarring lijkt me opgelost. Nu nog een mooie formulering voor een 'sticky' zodat we bij tijd en wijle onszelf er nog eens even aan kunnen herinneren.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten