Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: 'voorgrazen' nuttig of niet?

  1. #1
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    'voorgrazen' nuttig of niet?

    Nu het weer voorjaar is, is iedereen op de pensionstal weer begonnen met 'voorgrazen'. Geen idee of dat een bestaand woord is, maar wat ik daarmee bedoel is dat wij onze paarden aan de hand elke dag een half uur laten grazen. De bedoeling is dat je die tijd steeds langer maakt (in de praktijk lukt dat meestal niet door ieders drukke levens... ). Net zo lang totdat de paarden weer het land opgaan.

    Het idee hierachter is dat de paarden het gras beter kunnen verdragen als je ze er langzaam aan laat wennen. Dat idee vind ik vrij logisch klinken. Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus ik ben benieuwd of iemand weet of dit echt zo werkt of niet?

    Bovendien vraag ik me af of een half uur grazen hier wel aan bijdraagt? Of is dat veel te kort? Als je nagaat hoeveel een paard eet op een dag is een half uur vrij kort en is dat dus weinig gras tegenover een grote hoeveelheid hooi.

    Mijn vraag is puur fysiek bedoeld. Het staat los van de vraag of het voor de relatie met je paard goed is om elke dag een half uur samen te gaan grazen (liefde gaat tenslotte door de maag bij fjorden )

    Ter informatie over specifiek onze situatie op dit moment. Ab staat 24/7 buiten in een kudde. Krijgt 20x per dag 15 minuten toegang tot hooi (systeem van de HIT Actiefstal). De paarden gaan hier vrij laat in het voorjaar naar de wei (ik denk eind mei). De kudde gaat dan in het begin ongeveer 2 uur per dag naar de wei. Rest van de dag in de Actiefstal met hooi. Daarna in de zomer bij goed weer elke dag een dagdeel (ongeveer 4 uur).

    Binnenkort ga ik 2 weken op vakantie. Nu vraag ik me dus af hoe noodzakelijk het is dat ik er voor zorg dat Ab tijdens mijn vakantie ook kan voorgrazen (naast dat het natuurlijk gewoon leuk voor hem is, maar als het noodzakelijk is dan moet ik meer maatregelen treffen dan gewoon een vriendin vragen om Ab af en toe mee te nemen).


  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Ik denk dat de noodzaak erg van het paard af hangt. Het is voor alle paarden goed om overgangen in voer geleidelijk te maken, maar het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere. Ik vind het systeem wat jullie hebben op zich wel mooi opgebouwd, met eerst twee uur en dan in de zomer langer. veel paarden moeten wel weer ven wennen aan vers gras, dat vaak relatief veel suikers bevat.
    Als Ab niet heel gevoelig is zou je iemand kunnen vragen hem af en toe mee te nemen, en als je er zelf bent wel regelmatig hem even een half uur tot een uur laten grazen.
    Ik denk overigens dat dat half uur wel uit maakt, de spijsvertering krijgt dan toch even de kans zich op dat andere voer in te stellen, ookal lijkt een half uur niet lang.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Ik deed dat met Iloa zeker. Ik begin met 5 minuten en zeker niet met een half uur. Iloa was hoefbevangen geweest. Vandaar de voorgraas keuze.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Ik merk met Whoopie die gevoelig op suikers reageert dat ze al kan reageren op een half uurtje grazen, dus ja het lijkt mij zeker zinvol om het rustig op te bouwen, vooral ook om in te gaten te houden of het goed gaat met het lijf. Je kunt dan nog ingrijpen of een graasmasker opdoen(je paard )
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Ik bouwde dat met Danny ook altijd op hoor, beginnen met 5 minuutjes een maand voor ze het weiland op ging .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Hier ook voorgrazen hoor. Al doe ik het wel in grotere stappen. Uurtje, paar uurtjes, steeds iets langer. Denk ook dat de overgang anders te groot is. Ik denk overigens dat het ook uitmaakt op wát voor wei hij daarna komt. Op hoog, vol gras is een grotere overgang dan naar al wat afgegraasd gras.

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Met Maybel begon ik met vijf minuten, echt extreem rustig opbouwen. Maar die kon geen uurtje op een groter stuk in verband met haar hoefbevangenheidsverleden.
    Huidige pony´s ben ik begonnen met een half uurtje en dat rustig opgebouwd. Daarnaast staan ze nu op strookbegrazing, dus krijgen ze al niet veel meer binnen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Goed om jullie ervaringen te lezen. Dank jullie wel!

    Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe altijd zo gedaan heb en dat is mij altijd goed bevallen. Maar je weet niet hoe het is/zou zijn als je het niet doet... Dus daardoor ging ik twijfelen...

    Korter grazen (5 tot 15 minuten) doe ik eigenlijk sowieso wel regelmatig, want dat is voor Ab gewoon de beste beloning. Maar nu dus wat langer uitbouwen. Wellicht kan ik het na mijn vakantie ook wel naar een uur uitbouwen. Zodat de overgang naar 2 uur daarna niet te groot is. Punt is dat wij er wel gewoon bij moeten blijven, we kunnen ze niet ergens op een weitje zetten.

    Ab is wel gevoelig voor gras, maar het gaat nu vrij goed. Ik merk dat hij meer stro is gaan eten sinds we met voorgrazen begonnen zijn. Maar zijn buik is niet opgeblazen en zijn hoeven niet warm. Dus nog geen alarm.

    Ik moet zeggen dat de weide hier wel super is voor paarden die gevoelig zijn voor suikers in het gras. Dus dat maakt het minder eng. (Maar toch he, het blijft lastig...)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Hier ook voorgrazen hoor. Al doe ik het wel in grotere stappen. Uurtje, paar uurtjes, steeds iets langer. Denk ook dat de overgang anders te groot is. Ik denk overigens dat het ook uitmaakt op wát voor wei hij daarna komt. Op hoog, vol gras is een grotere overgang dan naar al wat afgegraasd gras.
    Voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is lang, uitgebloeid gras eigenlijk beter dan dat afgegraasde (gestresste) gras. Ook zorgt onze stalhouder er juist voor dat het gras goed kan groeien voordat de paarden op de wei gaan zodat de meeste suikers er al uit zijn (daarom mogen ze pas wat later in het voorjaar de wei op).

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Het langzaam laten wennen aan gras geeft de darm de kans te wennen aan de veranderde voedingsstoffen. Zeker paarden die gevoelig zijn voor HB is dat belangrijk. De HB gerelateerd asn voeding stárt in de darm, ik bedoel, dáár gaat het dan mis. De gevolgen worden zichtbaar in de lamina van de hief, maar eerst / gelijk beschadigd de darmwand. Dus hoe rustiger je die verandering maakt, hoe minder risico, is mijn ervaring.

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Dat lang grasa ltijd beter is klopt niet altijd. Gras slaat het meeste suiker op in de stengel. Stengelig, groen gras kan erg veel suiker bevatten. Regelmatig begraasd gras (maar niet overbegraasd, dus ook weer niet te kort) is eigenlijk nog het meest gunstig.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Ik ben voorstander van lang bloeiend gras voeren. Ze vinden het minder lekker, maar krijgen op een gegeven moment bij mij niet anders, dus dan valt het toch wel in de smaak. :P
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Hier laten we ze ook af en toe grazen.
    Ik zie ze liever helemaal niet meer op het gras, sophie ziet er na een seconde uit als een olifant.
    De rest gaat wel.

    ons idee is dat ze rustig wennen aan het gras, en ze niet aan de diarree raken als de 2 grote er straks fulltime op gaan.

  13. #13
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Bij ons gaan ze zaterdag het land weer op, ik ben ook al 2 weekjes bezig met een half uurtje per dag(soms wat langer) op een landje bij ons achter de bak.
    Gewoon zodat het lijf er weer aan kan wennen, ook wel een beetje het zekere voor het onzekere.
    Er zijn ook mensen bij ons op stal die er niks mee doen, wij geven meestal nog wel de eerste week hooi bij als ze op het land staan.
    Zo kunnen ze zelf nog kiezen en is het voor de overgang gewoon een beter gevoel, ze laten het zelf na een week liggen en dan eten ze alleen nog maar gras.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  14. #14
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    hier ook al een paar weken aan het voorgrazen.
    Ik merk bij snow al heel snel reactie.
    Snow kreeg na 10 minuten per dag al reactie
    Nu hopen dat zijn medicatie helpt en ik verder kan opbouwen en ook sneller.

    Op advies van onze veearts bij den Hoek bouwde we met 5 minuten per week op.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  15. #15
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re:'voorgrazen' nuttig of niet?

    Grappig, hier had ik het met Edward, tijdens het wandelen cq voorgrazen, nog over.
    Onze paarden staan het hele jaar in de wei en dus zal de overgang misschien minder groot zijn.
    Over een paar weken gaan ze naar de zomerwei en daar komen ze wel in hoog, bijna uitgegroeid gras. Dat is natuurlijk heel anders dan de sprieten die nu hun best doen om aan de tanden van de kudde te ontsnappen om nog iets langer te kunnen groeien.
    Het voelde al fijn en goed om voedselwandelingen te maken maar met al bovenstaande info erbij helemaal.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •