Resultaten 1 tot 2 van de 2

Topic: Overmatig kwijlen in de herfst - slaframine

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Overmatig kwijlen in de herfst - slaframine

In de weide waar mijn pony's staan hebben momenteel we last van een schimmel die zorgt voor overmatig kwijlen.
    Echt overmatig kwijlen. Zo erg dat het er letterlijk in stralen uitloopt als je ernaast staat, zoveel dat zich flinke plassen vormen op de poetsplaats na tien minuten staan.
    Het stroomt er letterlijk vrijwel onophoudend in straaltjes uit, en als een pony z'n mond open flatst er een liter per keer op de grond.

Wij hebben er hier op stal met enige regelmaat last van. Bijna jaarlijks in het najaar, in meer of mindere mate.
    Vaak is het een beetje kwijl dat na een paar dagen afneemt, maar dit jaar is het echt heel heftig.

Omdat ik inmiddels heb gemerkt dat niet veel mensen dit kennen leek het me goed om even een apart aan te maken, zodat je áls het je overkomt weet waar je wellicht zoeken kunt. Het is best schrikken als het je overkomt voor het eerst, en misschien kun je door dit bericht het eerder plaatsen.

Hier een link naar wat meer informatie in het Nederlands.
    http://www.pavo.nl/advies/kwijlende-paarden
    Googlen op 'slaframine' werkt ook, zeker in het engels is er veel informatie te vinden.

Als je paarden op de weide staan helpt hooi bijvoeren om de symptomen tegen te gaan. Het best is om ze van de besmette weide af te halen als dat mogelijk is.
    De schimmel is op z'n best op dagen met ochtenden met veel dauw en mist, gevolgd door zon, ideaal om te groeien. Deze heerlijke nazomerdagen vallen op dit moment wat minder goed voor de pony's dus. Ik hoop even op een paar grauwere dagen en een flinke dosis nachtvorst, dan zijn we er sowieso weer vanaf!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Overmatig kwijlen in de herfst - slaframine

Dat is apart!
    Ik ben gelijk gaan lezen, want ik heb hier 1 haflinger op de wei die net een labrador is: kwijlt enorm met het eten van brokken. En als je haar kriebelt, of als de voeremmers klaar staan maar ze kwijt nog niets. Maar normaal kwijlt ze niet. Het is al sinds ze hier staat, in augustus. Tandarts is geweest, ze heeft een goed gebit. Iemand een idee?

Bladwijzers

Forum Rechten