Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Re: Foto contest: je paard als normal

Re: Foto contest: je paard als normal

[quote="E.Zanden"]Hoe dan ook, wij willen natuurlijk wel meedingen in de normalcontest . quote]

Als iemand mij kan uitleggen wat 'normal' inhoudt en hoe je dat op basis van een foto kunnen constateren, wil ik ook meedoen!! Ik weet alleen nu niet welke foto ik zou moeten plaatsen .
    Groetjes,

Prowisorio
    "Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance"

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Normal is nog uit de tijd of in het hier en nu, dat je met bit, hoofdstel, evt. gewoon dressuurzadel, spoor, bandages, witte rijbroek enz. rijdt.
    Sommigen doen dat nog naast NH, anderen hebben dat totaal afgezworen.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Hm daar ben ik het eigenlijk niet mee eens hoor (ja wel met die bandages ) want je kan ook natural rijden met rijbroek dressuurzadel en bit!
    Het gaat om een foto waar je nog niet bezig was met Natural Horsemanship toch? Wim Vonck rijdt ook met alle bovenstaande dingen (ook nog bandages helaas ) maar hij is toch niet een prototype normal!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Normal is voor mij eerder doen wat je doet omdat het als de standaard (dus normaal) wordt beschouwd.
    Meegaan met de rest van de paardenwereld omdat je nooit wat anders is aangeleerd en zonder zelf na te denken waarom je iets doet.
    Wim Vonck bijvoorbeeld is geennormal omdat hij zelf zoekt naar een methode die bij hem en zijn paarden past. Hij denkt na over het waarom hij iets doet en hoe hij dat het beste doet.
    Maar de uitdrukking 'normal' zal zo voor iedereen wel iets anders inhouden denk ik.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Normal is nog uit de tijd of in het hier en nu, dat je met bit, hoofdstel, evt. gewoon dressuurzadel, spoor, bandages, witte rijbroek enz. rijdt.
    maak hier maar van tijdelijk .Aangezien een bit enz geen no no is.Maar pas verder op in je pnh leven ga je er verder mee .Wel heb ik (en de meeste onder ons de manier waarop de gemiddelde dresuur ruiter omgaat met zijn paard afgezworen .
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    maak hier maar van tijdelijk .Aangezien een bit enz geen no no is.Maar pas verder op in je pnh leven ga je er verder mee .Wel heb ik (en de meeste onder ons de manier waarop de gemiddelde dresuur ruiter omgaat met zijn paard afgezworen .
    Ja klopt helemaal, heb het een beetje verkeerd verwoord.
    www.crystal-carving.com

kleine nuance hoor meer niet

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "Amon
    Wel heb ik (en de meeste onder ons de manier waarop de gemiddelde dresuur ruiter omgaat met zijn paard afgezworen .
    Maar dat kan je toch niet (echt) aan een foto zien? Ik krijg ook het idee dat 'normal' een ander woord is voor 'gemiddelde dressuurruiter'?

Ik zie/lees, eerlijk gezegd, met regelmaat heel veel overeenkomsten tussen de wijze waarop er met de PNHlevels wordt omgegaan door mensen en de wijze waarop er wordt omgegaan met de dressuurniveau's. Het enig echte verschil is vaak alleen nog dat 'de dressuur' puur en alleen gericht is op het rijden, terwijl PNH ook aandacht besteedt aan de wijze waarop mens en paard op de grond met elkaar dienen om te gaan. In die zin kun je dat dus niet met elkaar vergelijken. Dan zou je alleen het 'pnhrijden' met het dressuurrijden met elkaar mogen vergelijken en dan eigenlijk ook alleen de wijze waarop de ruiter het paard een en ander tracht duidelijk te maken.

Is het niet allemaal ook een kwestie van perceptie? Als ik de verschillende indrukken lees die mensen hebben van het werk van Birger en zijn paard, dan kan ik niet anders concluderen dan dat het allemaal is, zoals het wordt opgepikt door de toeschouwer(s).....
    Groetjes,

Prowisorio
    "Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance"

daar zijn al een aantal discussie geweest bijv deze : http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=3149 veel leesplezier

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Normal is voor mij eerder doen wat je doet omdat het als de standaard (dus normaal) wordt beschouwd.
    Als je 'normal' zo bekijkt vind ik het juist NIET normaal.

Meegaan met de rest van de paardenwereld omdat je nooit wat anders is aangeleerd en zonder zelf na te denken waarom je iets doet.
    Wim Vonck bijvoorbeeld is geennormal omdat hij zelf zoekt naar een methode die bij hem en zijn paarden past. Hij denkt na over het waarom hij iets doet en hoe hij dat het beste doet.
    Maar de uitdrukking 'normal' zal zo voor iedereen wel iets anders inhouden denk ik.
    Het zou norma(a)l moeten zijn dat iedereen met respect voor het wezen omgaat met zijn/haar paard. De vorm waarin dat gegoten wordt heeft daar helemaal niets mee te maken. Ik rij Linde met Myler-bit en Fryso-dressuurzadel en geen haar op mijn hoofd wat erover piekert om dat te veranderen.

En... 'Jullie PNH-ers' verlagen je tot normal-gedrag door die term te bezigen (want je doet het omdat de rest dat ook doet, toch?

Ik vat de uitdrukking normal op als heel negatief en omdat ik mezelf wel onder de 'normals' schaar vind ik het dus een heel vervelende uitdrukking
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Als je 'normal' zo bekijkt vind ik het juist NIET normaal.
    hier kan ik even niet volgen. kan je een beetje uitleggen wat je bedoelt?

Wim Vonck bijvoorbeeld is geen normal omdat hij zelf zoekt naar een methode die bij hem en zijn paarden past. Hij denkt na over het waarom hij iets doet en hoe hij dat het beste doet.
    Het zou norma(a)l moeten zijn dat iedereen met respect voor het wezen omgaat met zijn/haar paard. De vorm waarin dat gegoten wordt heeft daar helemaal niets mee te maken. Ik rij Linde met Myler-bit en Fryso-dressuurzadel en geen haar op mijn hoofd wat erover piekert om dat te veranderen.

En... 'Jullie PNH-ers' verlagen je tot normal-gedrag door die term te bezigen (want je doet het omdat de rest dat ook doet, toch?

Ik vat de uitdrukking normal op als heel negatief en omdat ik mezelf wel onder de 'normals' schaar vind ik het dus een heel vervelende uitdrukking
    het zou inderdaad normaal moeten zijn om je paard met respect te behandelen dorien, maar jammer genoeg is dat niet bij iedereen zo.
    ik denk ook niet dat PNH'ers doen wat we doen omdat de rest het ook doet. ik heb lang (lees 14 jaar) op een manege gereden. daar stond de normale gang van met paarden omgaan mij al niet aan. ik dacht na waarom het paard niet deed wat ik vroeg en probeerde dat op een vriendelijke manier op te lossen. dit was niet normaal en dat heb ik vaak mogen horen want ik kon hem beter eens goed met de zweep insmeren dat hij moest luisteren. ik gedroeg mij volgens hen als een watje tegenover het paard. toen ben ik nog verder gaan kijken naar een methode die wel goed voelde en bij mij paste en dat was toevallig PNH. daarom ben ik daar ook aan begonnen. dit was volgens sommige mensen ook niet normaal want het werkte toch niet. een paard moet luisteren, no mather what!

ik denk dus ook niet dat je de term als negatief moet beschouwen. zeker niet tegenover jezelf. als je met je paard een goede verstandhouding hebt en samen dingen doet, je nadenkt wat je doet en waarom je het zo doet, ben je voor mij niet echt een normal hoor.

ik zal ff een duidelijker voorbeeldje geven. ook onthouden dat wat ik als normal beschouw dat voor iemand anders dan weer helemaal geen normal hoeft te zijn, dus ik spreek hier helemaal voor mezelf.
    oke, het vb.: mijn grootvader was een boer en had dus ook een boerenpaard waarmee hij het land omspitte. dit was in die tijd niet meer dan normaal. ook zijn vader had voor hem een paard en via hem had hij geleerd dat als je paard niet wilde luisteren het beste wat je kon doen was hem eens goed met een dikke stok op zijn kont slaan zodat hij weer verder ging, of maakt niet uit wat. in die tijd werd er helemaal geen rekening gehouden met het karakter van een paard, met het feit dat het dier een prooidier was en je vaak veel kon bereiken als je hem maar wat begreep... als je nog snapt wat ik bedoel. voor mij was mijn grootvader en zijn vader die ik natuurlijk nooit heb gekend de grootste normal onder de normals. gewoon, hij had iets zo geleerd en zo zou het zijn zonder zelf eens verder na te denken of het ook niet anders kon.

heb je gezien dat ik ook wim vonck niet als normal beschouw. nou, hij rijd toch met bit (net als jij) met dressurzadel (net als jij) en zelfs met bandages. maar hij denkt na wat hij doet en waarom hij het doet. hoe het anders kan en zoekt zijn eigen methode.
    het was dus ook helemaal niet als persoonlijke aanval bedoelt. maar als mensen gewoon maar wat aanklooien zonder te weten waarmee ze bezig zijn, omdat de rest het ook zo doet, zijn ze voor mij normal. nog een mooi voorbeeld is: anky rijd haar paarden aan de teugel. zonder erbij stil te staan hoe ze dit doet en de training die ze haar paarden geeft gaan sommige mensen aan hunteugels liggen trekken en zagen want hun paard moet nu ook maar eens aan de teugel. snap je nu een beetje wat IK bedoel met normal.

maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heeft iedereen een ander zicht over wie of wat een normal is.
    hoop dat je het nu niet meer als een negatief iets beschouwt ten opzichte van jou

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

oh, nog even een kleine aanvulling. ik doe inderdaad aan PNH, maar doe niet alles wat er inde boekjes staat omdat het ind e boekjes staat en omdat pat het zegt. sommige dingen pas ik aan, aan mij en mijn paard, andere dingen laat ik weg. en soms doe ik zelf een duit in het zakje door zelf een oefening toe te voegen die pat helemaal niet doet. dus ik vind mezelf geen normal in de PNH wereld

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Mooie uitleg skey!

Ik snap wel wat Dorien bedoelt,

ik voelde me ook aangevallen omdat ik volgens vele van jullie ook een 'normal' ben, want ik rij met bit etc....
    Gelukkig zijn er ook vele die dat niet vinden, want die weten dat ik met de juiste 'insteek' met mijn paard omga.

Ik denk dat dat ook het moeilijke is van de gebruikte term 'normal' iedereen geeft er weer een andere betekenis aan, en dat maakt het heel lastig

Trouwens Dorien je komt uit de achterhoek? Waar ergens ikzelf woon in Loerbeek en kom uit Wehl.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

ach mensen... dit is een foto toppic. Als je jezelf niet aangesproken voelt als normal, plaats dan geen foto en discuseer verder op het pagina's lange normal discussie die eerder is gevoerd.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    ach mensen... dit is een foto toppic. Als je jezelf niet aangesproken voelt als normal, plaats dan geen foto en discuseer verder op het pagina's lange normal discussie die eerder is gevoerd.
    Waar kan ik die discussie vinden?

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten