Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Fietsen met paard

  1. #1

    Fietsen met paard

    Ik ben erg benieuwd wie hier allemaal fietsen met het paard samen of ooit hebben gedaan.

    Ik fiets met SOPhie, sinds een week of 3 nu.
    En we gaan echt super goed, in begin hielt ze bijna niks vol.
    En nu loopt ze met gemak 8 km

    Ik ben nog wel een zoekende wat ik qua tempo kan vragen. Ze vind het schitterend om te doen
    Onze rondje van vandaag
    7,5 km. Groen is snel. Oranje is stappen en rood stilstaan.


    Waar ik nog elke keer over twijfel of sophie recht of links loopt.
    En ik dus ook rechts of links van de straat fiets. Als je wandelt, dan loopt je meestal tegen het verkeer in zodat je beter zichtbaar bent.

    ze loopt nu meestal rechts van mij, en in de berm.

  2. #2

    Re:Fietsen met paard

    Wien en ik fietsen ook al een paar jaar rond
    Heb haar altijd rechts, op wegen waar geen verkeer komt meestal links om af te wisselen.

  3. #3

    Re:Fietsen met paard

    leuk nienke. Hoelang draven jullie ongeveer achter elkaar. Ik hou het nu meestal op ong 1,5 tot 2 km denk ik (geschat)
    Probeer dit wel uit te breiden.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Fietsen met paard

    Ik heb in het verleden ook veel gefietst met m'n paarden en nu doe ik het ook nog af en toe.
    Ik hou het paard ook altijd rechts, zodat hij in de berm kan lopen en ik zelf gewoon aan de rechterkant van de weg fiets.
    Qua tempo kijk ik naar wat mijn paard zelf aangeeft, net zoals ik dat met rijden doe. Ik gebruik geen doordacht trainingsschema ofzo.
    Fietsen is erg leuk om te doen met je paard!

  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Fietsen met paard

    Ik ben ook wel wat gaan fietsen met Sofie en dat vond ik super leuk! Ik hield haar meestal rechts (zeker op drukke wegen!!) zodat ze in de berm kon lopen. Dat is ook fijner voor haar voeten. Maar als het kon (op een apart fietspad bijvoorbeeld) oefende ik er echt wel op om haar ook links te kunnen laten lopen. Ik heb ook wel wat gespeeld met de zone waar ik in fiets. Ik vond het zelf erg leuk om erop te oefenen om in zone 3 of zelfs 4 te fietsen. Vooral 3 vind ik erg fijn. Dan fiets/loop je een beetje kop aan kop
    Over snelheid kan ik weinig zeggen want we deden het meestal wel rustig aan, met maar een paar stukken draf. Nu is het alweer even geleden.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6

    Re:Fietsen met paard

    Wat leuk nog meer mensen fietsen met hun paard.

    Ik wou dat ik het eerder had gedaan, echt zo leuk.
    Ik kijk nu ook zoveel mogelijk naar Sophie. Maar soms is het lastig, dan draven we net, en dan begint ze te druppelen uit dr neus grote neusgaten.
    En als ze echt moe is gaat ze enorm laag lopen, maar soms moeten we daar even doorheen.
    Want ze moet wel conditie opbouwen.

    Onze doel is 15 km binnen nu en 3 tot 5 weekjes ongeveer.

  7. #7
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Fietsen met paard

    Ik vind het zo mooi en gezellig ook vaak op foto's. Maar ik ben zelf beetje bang (been paard tussen fiets of zo dingen). Hoe(lang) oefen je erop? Nooit ongelukjes gebeurd?
    (Lees: ik wil stiekum ook durven fietsen met mijn paarden)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Fietsen met paard

    Oefenen: eerst zorgen dat je paard aan de hand netjes meeloopt in stap en draf (evt. galop, als je dat bij kunt houden) en dat de overgangen goed gaan. Dan wennen aan de fiets: zorgen dat hij er niet bang voor is, eens remmen (piepende geluiden?), bellen enz. Dan op rustig terrein gaan fietsen en in het begin vooral veel overgangen oefenen (controle!). En zo steeds verder uitbreiden.

    Ongelukjes, ja, vooral met Atli. Dat spook heeft ontdekt dat het heel erg grappig is om vanuit draf ineens stil te gaan staan. Ik kan dan niet snel genoeg remmen en dus moet ik loslaten. En dan kan hij lekker gaan staan vreten. Ik fiets dus alleen nog maar met Atli als er nog iemand met Menglöd mee gaat, want dan doet hij dat niet.

    Paardenbenen tussen de spaken ofzo heb ik nooit gehad, de paarden kijken over het algemeen wel heel goed uit hoor.

    Tip: een fiets met een terugtraprem is het veiligst! Want met handremmen heb je altijd maar één handrem tot je beschikking en dat remt toch minder goed. Zorg in dat geval dat je de rem van je achterwiel kunt gebruiken (hopelijk is dat dan je linkerrem, zodat je paard rechts van je kan lopen). Goede remmen zijn echt belangrijk!

  9. #9
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Fietsen met paard

    Ik heb daar eigenlijk nooit op geoefend. Ik heb het simpelweg altijd heel vanzelfsprekend gevonden dat dat gewoon kon En we hebben ook nooit ongelukjes gehad. Nu moet ik eerlijk zijn dat er al mensen voor mij met Sofie hadden gefietst denk ik.
    Als je hen wil laten wennen aan de fiets kan je er misschien eerst mee aan de hand gaan wandelen met je paard? Voor benen in de wielen enzo ben ik niet bang... Ik heb echt nog nooit gehoord dat zo iets al gebeurd is en ik vind t gewoon een gek idee. Stèl nu nog dat je paard naar je fiets stampt zie ik eigenlijk echt niet hoe die daar in vast kan geraken... Je spaken staan toch veel te dicht opeen daarvoor?

    Los daarvan lijkt het me logisch dat je een goede communicatie moet hebben met je paard. Het aller belangrijkste vind ik is dat je halt kan vragen zonder hele grote druk op de halster. Als je op je fiets zit en je wil stoppen kan je je niet schrap zetten. Je zit op wielen, dus je paard kan je verder trekken als hij wil. Je kan dan nog wel je remmen gebruiken om dat tegen te houden maar dat werkt niet zo geweldig. Bovendien heb je maar 1 hand vrij voor je paard, dus het moet gewoon allemaal een beetje netjes verlopen he.

    Edit: Marja en ik typten tegelijk. Remmen zijn inderdaad belangrijk maar eigenlijk wil je die om te beginnen niet echt nodig hebben daarvoor he. Dus zorg gewoon voor een goede voorbereiding. Zeker als je lange stukken snel wil doen, kan je ook dan nog vragen om snel te vertragen/stoppen?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  10. #10

    Re:Fietsen met paard

    Ik heb ook nooit geoefend. Ik vertrouw Sophie volkomen.

    Ik fiets met een mountainbike.
    Sophie wil nog wel eens het fietspad op springen.
    Voor een vlees etende sloot. Maar verder niks. En ik zie dat aankomen.
    Enige wat mij tot nu toe overkomen is dst Sophie te vrolijk was.
    Vooruit rende en op een vreemde manier de trapper aanraakte.
    Hier schrok ze van. En houdt nu meer afstand.
    Ik fiets wel met een zweepje. Voor wat drive van achteren.


  11. #11
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Fietsen met paard

    Sofie is ook wel al een paar keer (zacht) met haar schouder tegen mijn stuur gebotst. Die prik was gewoon de perfecte porcupine om haar weer een klein beetje meer afstand te vragen
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #12
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    36
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Fietsen met paard

    Ik fiets ook met mijn paarden! Nu nog kleine stukjes, alleen het weggetje op en neer (1,5 kilometer). Ik durf niet zo goed de weg op want we hebben geen fietspad en het is echt weer tractor-met-grote-karren seizoen waarbij ik vooral degene ben die er niet zo van houdt
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  13. #13

    Re:Fietsen met paard

    Ik moet wel lachen om wat jij beschrijft nicky, met grote tractors en enorm bakken erachter.

    Ik weet gelukkig van sophie dat zij 100% oké is met dat spul.
    Maar ik ben degene die hem nog wel eens knijpt
    Gisteren nog kwam er een enorme trekken met bak + zand erin voorbij, korrels vielen er vanaf. En sophie keek niet op of om.

    Ik fiets niet elke dag (nog niet) omdat we nog in de opbouw fase zitten.
    Ik fiets heel af en toe met nicky, maar die wil voornamelijk heel hard. Net als onder het zadel.
    Wat dan bijna niet bij te houden is op de fiets

  14. #14

    Re:Fietsen met paard

    Met Pyco heb ik ook heel wat kilometers gefietst. Het engste wat er gebeurt, is inderdaad dat hij opzij springt, maar dan springt hij nog niet tegen me aan, ik leg wel mijn hand op zijn schouder van: "Hier ben ik, je kunt niet verder". Nu weet hij dat zelf ook wel, maar toch. Met Hannes heb ik het één keer geprobeerd in de tijd dat we wel samen konden wandelen, maar dat was niet zo'n succes. Hij ging heel hard galopperen, en ik kon me alleen maar een beetje mee laten trekken. Dus zorg ervoor dat je een goede 'rem' op je paard hebt zitten.

    Dat stilstaan en eten ken ik, dat deed Pyco in het begin ook. Maar nu laat ik hem iets meer naast me lopen, en iets actiever draven. Dan denkt hij niet eens meer aan eten.

    Ik vind het een leuke en gemakkelijke manier om Pyco in beweging te houden als ik weinig tijd heb. Halster om, fiets pakken, en gaan. Lekker gemakkelijk. Het nadeel is dat Pyco de neiging heeft om met zijn rechterachterbeen te slepen. Met rijden doet hij dat niet, dan kan ik het ook heel eenvoudig corrigeren, maar met fietsen heb ik nog niet ontdekt hoe ik dat kan aanpakken.

    Bij 'enge' dingen vind ik het geen probleem om even naast mijn fiets en mijn paard te lopen. Vaak vind ik de dingen enger dan Pyco.

    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  15. #15

    Re:Fietsen met paard

    Misschien een zweepje erbij, en wat stimuleren van achteren ?

    Morgen mag ik weer fietsen

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •