Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Wanneer deken wisselen/af bijouder paard?

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Wanneer deken wisselen/af bijouder paard?

Olivia heeft op dit moment nog een 200 grams deken om. Nu merkte ik dat ze al erg aan het verharen is onder de deken. Is het dan beter om haar een lichtere deken om te doen, of bijvoorbeeld overdag de deken af en s'nachts om?

Ze heeft onbeperkt ruwvoer en krijgt een klein beetje slobber/bietenpulp/brok bij (ivm suplementen). Ze kan ook altijd droog staan en liggen (schuilstal). Ze zit nu heel goed in haar vel (met een klein vetlaagje), en we gaan vanaf komende week weer wat wandelen en grondwerk doen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie dat doen bij een ouder paard.

Re:Wanneer deken wisselen/af bijouder paard?

Ik volg even..

Ik ben dit jaar nog nooit zo aan dubben geweest met dekens.
    Bij sophie dacht ik dat ze wel kon met 350 gram ongeveer. Toch belde de staleigenaar van de week dat ze het koud had

Ik zou het bij olivia aankijken als ze het niet koud heeft onder een dunnere deken. Zou ik het erop gokken.
    Je kan s avonds altijd nog even voelen.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Niet zozeer een ouder paard, maar mijn merrie was wel heel gevoelig natuurlijk.
    Haar had ik best lang onder de 200 grams en dan op mooie dagen overdag weleens een paar uurtjes eraf. Pas als het echt de nachten ook ruim boven de 5-10 graden was ging ik naar minder.
    Nu bij Carwyn (die onder een deken staat sinds ziek zijn) merkte ik dat het te warm was voor hem, die staat nu al een heel poosje onder nul grams. En ook die gaat er overdag met droog weer weleens een poosje af. Hij zou er wel af kunnen qua warmte, maar hij heeft een geschoren rug en ik vind dat niet fijn als die nat regent.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Ik volg ook even.
    Dit jaar voor het eerst onze oude merries (28 en 29) een 200 grams deken op gedaan.
    In het begin deed ik 'm overdag op zonnige dagen een paar uurtjes af. Maar de laatste weken heeft het eigenlijk alleen maar geregend en ik wilde niet dat ze in de natte wei moesten liggen zonder deken. Ook van de week toen het een dagje droog was en 16°C een paar uurtjes de dekens af gehad.
    Vandaag twijfelde ik: er stond wel een fris windje. Dus de dekens op gelaten.
    Ik oordeel als volgt: als ik het zelf warm genoeg vind om zonder jas buiten te lopen, ga ik voelen hoe warm ze zijn onder de deken en dan beslissen of ie af gaat.

Merk wel dat ik het nu steeds moeilijker ga vinden, omdat ze 'm al een tijdje op hebben, zijn ze ook gewend aan die extra bescherming. Dus ik vraag me af of ze dan nog wel net zoveel weerstand hebben als voorheen.
    Kan het niet goed uitleggen. Maar voorheen hebben ze nooit een deken gehad en konden alle weersoorten aan. Nu zijn ze natuurlijk ook ouder en gewend aan die dekens. Dus ben ik bang dat ze zonder deken ook sneller een kou vatten dan voorheen, omdat ze het gewoon niet meer gewend zijn.
    Ik heb ook geen ander alternatief (voorlopig). Het is of de 200 grams deken, of niets. Heb nog wel iets ouds liggen dat niet waterdicht is, maar dat is met de huidige nattigheid nog absoluut niet handig. Ook na twee droge dagen, zijn er nog een heleboel natte sopplekken in de wei.
    Misschien voor het volgende winterseizoen ook een dikkere en dunnere variant op voorraad houden.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ja lastig hoor! Voor ze hier kwam had Olivia nog nooit een deken gezien, en toen stond ze gewoon op de wei (zonder schuilstal of iets). Ze heeft hier nu voor de 2e winter dekens om (maximaal 400 gr), en dan kan ze net wat beter op gewicht blijven en is ze toch een stuk vrolijker. Ze is nu mooi op gewicht, en glimt ook wel mooi. Alleen omdat ze zo verhaart onder de deken twijfel ik toch of het niet te warm is.

Olivia zweet ook niet onder de deken, maar ze staat nu al een paar uurtjes te genieten van de zon zónder de deken. Ze hebben het nu over een dag of 10 dit (zonnige) weer, dus denk dat ik een lichtere op ga doen, en overdag een paar uur af.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik was er vandaag net over aan het dubben wat te doen, die van mij heeft ook een 200 grams deken, als het regent weet ik dat ze toch buiten gaat staan. Overdag is het nu warm als je de mogelijkheid hebt dan zou ik zeggen overdag lekker afdoen, als ik wat langer op de wei ben dan doe ik de deken ook af. Ik zit ook te dubben of ik de regendeken op zal doen, Whoopie heeft het niet zo snel koud maar het vriest hier nog s, nachts, vooral in de nacht staan ze jammer genoeg lang zonder ruwvoer dat maakt ook dat ik er voor kies om deze deken nog even op te houden.
    Vooral kijken wat er werkt voor je paard, af en toe even voelen of ze het warm genoeg heeft of dat ze niet staat te kleumen met haar staart tegen haar achterwerk aan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Toevallig vandaag Wonder haar 100 gram onderdeken met 0 gram deken op gedaan. Ze verhaarde ook erg onder de 200 gram en kreeg steeds meer jeuk, vandaar mijn keuze.
    Ik vind het nu nog te fris en nat om zonder te zetten. Ze wordt dan snel erg stijf.

Als t straks warmer wordt mar nog wel nat blijft ze nog met 0 gram lopen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Verharen heeft niets te maken met het te warm hebben onder een deken volgens mij. Ik zou het juist op 200 gram houden, zeker als je overdag de mogelijkheid hebt om de deken een paar uur af toen doen. De nachten zijn nog best koud hoor!
    Hier staat de bejaarde zonder deken, de rest nu tussen de 200-350 gram, verharen allemaal maar zweten niet.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik zou ook overdag zonder doen, maar voor de nacht nog onder 200 graden houden. Juist deze tijd koelt het nog pittig af en dan kan ze die 200 wel hebben. M'n geschoren dames staan op mooie dagen ook een paar uurtjes bloot, maar dan gauw weer onder de 200 gram
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Mh.. ik ga even mee lezen!(dekenleekhier ) Ik zat er van de week al aan te denken. Dit is de eerste "winter" dat ik een deken heb bij 1 van de paarden. Maar had geen idee wanneer ik die af moest halen. Bijv zoals vandaag "leek" het inderdaad wel lekker warm, maar in de wind was het nog best fris.

Zelf, denk ik nog even een poosje te wachten en anders inderdaad te beginnen met overdag af. Ik merk dat Amigo (zonder deken) al zijn eerste laagje haren aan het loslaten is. Maar Clay (met deken) houdt alles nog lekker vast.

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Ik heb falcon de gehele winter onder een 0 gram gehad, met deze zulke mooie dagen heb ik hem zonder lopen.
    Ook omdat hij aan het verharen is maar ook omdat ik het te warm vind, ik hou het weer wel in de gaten want als er de hele week regen word verwacht doe ik hem weer op.
    Over een dagje regen ga ik mijn niet druk maken, maar bij ons staan ze in de avond binnen dat scheelt een hoop denk.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Dat is nu net waar ik mij altijd meest zorgen om maak.
    Regen,…

Nicky staat warmer, en komt overdag niet bloot mits we rijden maar dan nog gebruik ik een fleece deken.
    En sophie heb ik eergisteren paar uur zonder gehad. Vond ze heerlijk. Maar ze was erg blij dat ze het dek weer op mocht.

Ik ga vooral op gevoel af, en voel hoe warm ze zijn of niet zijn. En pas mijn idee daarop aan.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor heb ik een paar winters onder de deken gehad.
    Hij had een 200 grams. Met dagen als vandaag ging hij overdag af. Als ik naar huis ging, ging hij weer om. Ik zou hem nu wel wisselen voor een 100 of 0 grams, maar wel opletten bij veel regen en nachtvorst.

Al sinds het mooie weer gaat hier de deken overdag af. S'avonds weer op. Je ziet het snel genoeg of ze het koud krijgen. Van de week heeft ze 1 keer een bui-tje mee gekregen. Toen heb ik haar een uurtje op stal gezet met een bak voer en een bergje hooi. Beetje afgedroogd en dekentje er weer op voor de nacht. Moet eerlijk bekennen dit Maaike echt meteen heerlijk gaat rollen als de deken af is. Ik vind het echt genieten als hij voor een paar uur af kan.
    www.niettevermijden.com

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Moet eerlijk bekennen dit Maaike echt meteen heerlijk gaat rollen als de deken af is. Ik vind het echt genieten als hij voor een paar uur af kan.
    hier ook! Blijkt denk ik toch lekkerder te zijn zonder jas

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten