Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: level 1 dvd 3 right brained horse

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

level 1 dvd 3 right brained horse

Ik heb gisteren DVD 3 bekeken met een Parelli vriendin van mij en we schrokken allebei best wel van dit filmpje.

Het ging over een right brained paard en hoe zijn aandacht op jou te vestigen etc.. zodat hij weer left brained wordt.

De manier waarop dit ging zag er zo super onvriendelijk uit, voor ons gevoel werd er nogal gerukt aan dit touw, echt niet normaal. En het was ons niet duidelijk waarom ze zo hard op dat paard klapte

Hoe ervaren jullie dit? Ik bedoel doen jullie dat ook zo hard en hoe reageert je paard erop? En waarom moet dit zo hard, lijkt wel de 'normal' way.........
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re: level 1 dvd 3 right brained horse

ik heb van het weekend ook dat stukje gekeken toevallig.... ik was er ook best van geschrokken.
    ik kreeg er een heel dubbel gevoel bij. aan de ene kant is al eens beschreven jij mij een paard blocken of de aandacht op jou vestigen met de zelfde energie als het paard dat doet. en het paard zelf was ook erg heftig. maar dat doet er niet aan af dat het er best onvriendelijk uit zag
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik doe nooit iets hard, maar ik heb dan ook hele gevoelige paarden waar je dat niet straffeloos bij kunt doen. In de lessen die ik van Eddy heb gehad, ging hij ook altijd heel voorzichtig met mijn paard te werk.

Ik weet wel dat als een paard over me heen dreigt te lopen, dat ik dan ook voor mijn eigen veiligheid zal kiezen. Gisteren nog bij het paarden naar binnen halen uit het land: een kasteel van zo'n 1.75 m probeerde me te pletten. Sorry, die krijgt dus ook een ook een touw naar zijn hoofd - waarna hij keurig achter me blijft lopen.

Vergeet ook niet dat de DVD's in Amerika zijn opgenomen, het land van de onbegrenste letselschademogelijkheden. Bij het minste geringste wat daar mis gaat, heb je een rechtszaak aan je broek. Als er een paard op je teen gaat staan, kun je de eigenaar al voor de rechter dagen en absurde bedragen eisen. Bij een cursus in Engeland moest ik handschoenen aan en een cap op als ik alleen maar met een paard aan de hand liep.... verzekeringskwestie. Het is dus ook de "cultuur" van een land die meespeelt.

Maar jij bepaalt toch zelf hoe ver je met bepaalde zaken gaat? Ik zal in ieder geval nooit als een idioot een touw tegen het hoofd van mijn paard gooien, ook al wordt dat 60 keer voorgedaan op een DVD .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005

klopt promptertje zo had ik het nog niet bekeken qua cultuurverschillen!

En mijn parellimaatje en ik hadden ook al besloten dat wij dit niet zo gaan aanpakken, ook al geeft de cd dit aan!

En natuurlijk als een paard dreigt over je heen te lopen moet je voor je eigen veiligheid kiezen......

Maar we hadden dit gewoon niet zo verwacht in de praktijk, ik bedoel als Linda Parelli iets uitlegt in dat klaslokaal dan klinkt het zo herkenbaar en voorstelbaar, maar die praktijkvoorbeelden zijn soms echt heftig en in onze ogen echt niet altijd super 'friendly'

Trouwens dat stukje film over de hoef optillen vond ik wel weer heel interessant en leuk en friendly
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

ik heb een erg flegmatieke koudbloed en moet soms keihard doorkomen wil het kwartje vallen.

om de yoyo duidelijk te maken, heb ik ook behoorlijk hard met de lijn en clip moeten slingeren, maar nu doet ie het dan ook op fase 1...... je ziet hem dan echt kijken met zo'n blik van: ohhhhh moet ik achteruit...... oké dan......

Het zal dus wel verschillen per paard hoe hard het moet gaan

*nieuw*
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik zou graag het volgende hierop willen zeggen. het africhten of opleren van een rightbrained paard is vrij hard. Laten we er geen doekjes om winden want het gebeurt omdat dit gewoon noodzakelijk is. Hij die denkt alles met geduld en liefde te kunnen oplossen kijkt niet verder dan zijn neus lang is.

Het moet wel gebeuren door een ervaren trainer dat moet voorop staan.
    Een paard word zo als je zelf bent. Neem het een paard echter niet kwalijk als ie niet op je wilt lijken.

En meschien nog wel belangerijker : het moet eerlijk gebeuren.Voor een paard is er niks aan de hand als het eerlijk gebeurd.Het gebeurd in een kudde nog wel harder namelijk
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik moet zeggen dat ik ook niet vrolijk werd toen ik Linda zo bezig zag. Het ziet er erg grof en onvriendelijk uit. Maar van de andere kant... hoe zou je dit anders op willen lossen? Dit paard lette totaal niet op zijn mens en dreigde het meermalen omver te lopen. Subtiel aangeven van je eigen ruimte hielp hier niet, hij denderde er gewoon overheen. En ja, dan zul je toch echt duidelijker moeten aangeven dat het écht geen optie is om door jouw ruimte heen te denderen. Als je dit goed aanpakt, is het ook niet iets dat je voortdurend zult blijven doen. Het paard zal dan weten dat hij jouw ruimte moet respecteren en voortaan kun je hem met veel minder druk daar buiten houden.

Yep, ik sluit me helemaal bij Marja aan. Ik schrok eerst ook best wel toen ik dit zag, en tweifelde zelfs wel of Parelli dan wel iets voor mij zou zijn, als het zó moest.
    Gelukkig heb ik niet zo'n paarden en heb het nooit hoeven toepassen, maar nu ik meer snap van het hele systeem zou ik het zonder pardon toepassen bij zo'n paard. Het is wat Marja zegt, het hoeft niet vaak, als het paard het snapt, leert ie er wel van hoor, en zal het niet gauw weer doen.
    In volgende dvd's zie je dit paard nog wel eens op beeld verschijnen en zie je dat ie er ècht van geleerd heeft! Hij heeft zelfs zijn level 1 gehaald die week.

Voor ons is het hard.Voor een paard helemaal niet.Het is een fabeltje te denken dat paarden zachtzinnig omgaan met mekaar.Dit geld meschien wel in eeen stabiele kudde.Maar komt daar een paard bij die de balle niet snapt van hoe het sociale systeem werkt...Zijn de poppen aan het dansen.En knallen vrijwel alle paarden der op om te laten zien dat zij dominanter zijn en dat hij op hun moet letten.Dit gaat tig x harder dan wij ooit zouden kunnen.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Het semi off-topic deel van dit onderwerp is verplaatst naar de prullenbak.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt Callipo

Dan krijg ik tenminste weer reacties

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Oei, over dit fenomeen heb ik op een ander forum al een kleine rel over me heen gekregen... Laat ik voorop stellen dat ik de betreffende dvd niet gezien heb, maar wel een verhaal heb gelezen van iemand die vertelde hoe haar paard uiteindelijk een bepaalde game deed. Ik werd er niet vrolijk van, het kwam er kortgezegd op neer dat het paard niet bij de mens wegging/wilde en dus de klappen incasseerde. Het dier stond later met zwellingen en bulten op het hoofd in de wei... (de game had hij uiteindelijk gedaan, ja...).

Ik vind dit persoonlijk niet kunnen, zelfs onze koeien krijgen niet zo'n pak slaag als ze het vertikken om bijvoorbeeld de veewagen op te lopen. Je kunt het namelijk ook anders oplossen, maar dat zal blijkbaar dan niet op z'n Parelli's zijn.

Kortom, ik ben geen voorstander van dit soort acties. Een kind sla je ook niet van je af en tuurlijk gaat het er in de kudde anders (harder) aan toe, maar ik ben geen paard... en zal dat ook nooit worden. Ik hoop niet dat ik nu weer een rel ontketen of iedereen over me heenkrijg, dit is alleen mijn visie, dat hoeft niet die van een ander te zijn .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Volgens mij zit betreffende eigenaar van dat paard ook hier op het forum.... (was verhaal op bokt he, is toen als een flinke discussie over geweest ja)

Ik kan me goed voorstellen dat je het zo ziet hoor, als een paard dat 'een pak slaag krijgt'
    Maar het doel bij Parelli blijft wel dat wij zo goed mogelijk op 'paardse manier' met hem communiceren. En wat is er 'natuurlijker' dan een reactie geven zoals de leidmerrie precies hetzelfde zou doen, mits uitgevoerd door iemand met een behoorlijke dosis Savvy.

En natuurlijk krijg je hier geen rel van, je schrijft toch gewoon op vriendelijke manier jouw mening op!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vraag me soms wel eens af of het niet anders kan hoor. Op de DVD ook, waarom door willen blijven gaan op een enorm onomheind veld. ga in plaats daarvan terug naar een binnenring ofzo en werk daar verder aan de games op een wat normalere manier waarbij het paard niet wordt afgeleid door zijn omgving en jij ook weer meer savvy verkrijgt en probeer het dan weer eens opnieuw. Ivm met filmen ging dat natuurlijk niet.

Sjo heeft ook wel eens een slap met de twistlock gehad bij yoyo ivm vloedgolf die toegediend werd door Eddy. Maar als ik ergens het gevoel het gehad dat het niet eerlijk was dan zou ik het accuut laten stoppen. Het klinkt wel hard maar het hngt allemaal zo erg af van paard en situatie, maar paard met builen en zwellingen tja....
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten