Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Vrijheidsdressuur als gym!

  1. #1
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Vrijheidsdressuur als gym!

    Hoi!

    Sommige mensen zullen het misschien al in de gaten hebben gehad, maar ik ben op het moment bezig om vrijheidsdressuur steeds meer aan het licht te brengen als paarden 'gym/yoga'.
    Dit omdat veel oefeningen niet alleen 'leuk' zijn maar ook daadwerkelijk op de spieren inwerken

    Het lijkt me leuk om in dit topic hierover te praten, meningen te delen, eventueel ervaringen te wisselen en noem maar op

    Het is nu al laat, van de week zal ik even een berichtje schrijven over een aantal oefeningen en de werking er van... Ben benieuwd naar meningen/kritiek/denkers/ideeën en meer!

    Om het maar gelijk te vergezellen van een foto:
    Mijn favo rek en strek oefening met Nike: De klassieke buiging

  2. #2
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Vrijheidsdressuur als gym!

    Ooh super interessant!!! Ik weet er zelf niet van maar zal met veel interesse mee lezen
    Het heeft me altijd al erg leuk geleken maar tegelijkertijd lijkt het me ook best belastend. Moet je paard om te beginnen niet al erg goed bespierd zijn om zo iets aan te kunnen? Want echt heel natuurlijk om zo ver te buigen kan je het toch niet noemen?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #3
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:Vrijheidsdressuur als gym!

    Leuk ik volg ook.
    Gisteren toevallig met Monty polka walk gedaan bij het werk aan de hand. Nu is polka walk geen officiele oefening toch? Maar Monty verruimt wel zijn schouders hierdoor.

  4. #4
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Vrijheidsdressuur als gym!

    @Marie, het leuke van VD is dat je eigenlijk non stop bezig bent met natuurlijk gedrag uit te lokken en op commando gaat zetten... een paard kan uit zichzelf nog wel eens veel dieper 'buigen'. Ze maken deze beweging zelf om spieren op te rekken als ze bijvoorbeeld net van stal komen

    @monties baasje, polka id zeer zeker een oefening en is idd goed voor verruiming van de schouder, evenals dat de jambette en de spaanse pas dat effect hebben

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Vrijheidsdressuur als gym!

    Ja, leuk!
    VD is zowel mentale als fysieke fitness eigenlijk! Ik vind yoga een geweldige vergelijking, omdat dat ook zowel mentaal en fysiek is

    Marie, ik denk dat bepaalde oefeningen lichamelijk best wat vragen, zoals een buiging of het knielen. Ik zou zulke oefeningen zelf geen 30 keer achter elkaar vragen.
    Maar als je trukendoos wat groter wordt merk je (tenminste, merk ik zelf) dat ik de verschillende oefeningen heel kort vraag, één of twee keer, en dan weer iets anders. Ik wissel daarbij dan de heel actieve oefeningen af met de rustige, stillere oefeningen, de fysiek intensieve met de mentaal intensieve.
    En dan is VD op zich ook gewoon een hele goede training.

    Met Wente merk ik dat het heel goed werkt om een paar dagen te focussen op VD, en er dan ook weer een aantal dagen niet mee bezig te zijn. Zo blijft ze mentaal scherp, maar hebben haar spieren ook tijd om te herstellen, mocht dat nodig zijn

  6. #6

    Re:Vrijheidsdressuur als gym!

    Sophie kan best wel wat dingetjes., en eigenlijk zijn we alleen nog bezig met de spaanse pas.
    Maar ze kan knieleen en buigen. Maar zij is altijd erg bang om door te buigen, ze buigt met gebogen kniee"en en ze wordt er altijd TE enthousiast van


    maar blijft leuk.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •