Hmm wat je zegt klinkt inderdaad logisch Marie! Ingewikkelde materie![]()
Hmm wat je zegt klinkt inderdaad logisch Marie! Ingewikkelde materie![]()
Ik heb inderdaad de berekening zo gemaakt omdat men aangaf dat het paard dit gewicht ook mee moest zeulen. Als dat het geval is blijft er weinig over in sommige gevallen en krijg net als inde som van Odet dus wel hele scheve verhoudingen. Op zich is uitgaan van een gezond gewicht wat dat betreft logischer anders zou het nl heel makkelijk zijn. Je laat je paard er meer kilo's aan eten om meer gewicht te kunnen dragen. Wat uiteraard ook weer scheve verhoudingen geeft.
Nu ga ik er toch even een persoonlijke menselijke ondervinding aan toe voegen. Ik ben in de laatste 9 maanden 36 kilo afgevallen. Als men mij 9 maanden geleden vroeg.... loop jij met Megan op je nek naar het eind van de straat dan had ik dat gekund maar ik was zeker wel heel moe geweest (je word namelijk wel moe van gewicht meeslepen)
Als je mij het nu vraagt dan red ik het echt niet meer. Ik heb er de kracht niet meer voor a hoewel ik er nu absoluut de conditie voor heb.
Ik had toen ik te dik was absoluut heel veel meer kracht. Draaide mij hand niet om voor zware dingen verslepen en ben nu allang blij als ik een fles open kan draaien. Ik kon toen dus in een laag tempo gestaagd doorgaan. Nu kan ik dat in een sneller tempo maar alles zonder kracht.
Dus ik denk dat het van een enorm belang is wat je doet met je paard. Ik denk een endurance rit met een overgewicht ruiter er niet in zit terwijl gewoon een lekker stap ritje buiten prima gaat. Daarbij is voorbereiding ook van groot belang. Ik had de mazzel dat ik een relatief gezonde obese die nog enigszins regelmatig beweging had.
Ik had ook verwacht dat ik veel minder last had van gewrichten. Nou dat valt ook reuze mee. Het is wel zo dat als ik last eb van gewrichten ik er sneller weer vanaf ben. Overigens heb ik daar in tegen weer zoveel sneller last van me spieren en spierpijn.
Ik heb dus met een absoluut te veel aan lichaamsgewicht mee gelift op Odet. Als ik terug kijk had Odet er niet zo heel veel moeite mee. wat wel zo is dat als odet nu een onverwachte beweging maakt ik veel makkelijker mee ga met de beweging waar er eerst 36 kilo in vertraging achter de beweging aan komt. Daarbij heb ik uiteraard nu veel meer vertrouwen in mijn lichaam wat het anders maakt. Dit zelfde is een heel ander verhaal bij bv Lady die echt ong het zelfde gewicht heeft als een Odet en een Maaike. Een Maaike loopt ook relatief makkelijk weg met het gewicht ondanks haar eigen totaal vergroeide sprongen.
www.niettevermijden.com
Ik begrijp je punt wel, Margriet, maar je moet niet vergeten dat jij nu in relatief korte tijd heel veel bent afgevallen en je lichaam een enorme verandering moet verwerken. Ik kan me voorstellen dat je na verloop van tijd je kracht wel weer terug krijgt. Dat is wat anders dan de kracht van een paard met een gezond gewicht vergelijken met de kracht van een paard met overgewicht. Zwaarder is niet per definitie sterker, wil ik maar zeggen. Ik ging er eerlijk gezegd ook van uit dat je eerst het overgewicht van het paard ervan af trekt en dan pas 15% neemt. Anders blijft er inderdaad wel heel weinig over en kunnen er alleen nog kinderen op te dikke paarden rijden..![]()
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Je hebt zeker gelijk dat het komt doordat ik in korte tijd veel ben afgevallen maar de artsen zeggen allemaal... de kracht komt niet meer terug zoals die was. Voor 2 jaar geleden ging ik gerust nog straatjes leggen met stenen van 75 x 50 en 5 cm dik. Denk dat er weinig dunnere vrouwen waren die mij daarin na deden. Ik had dus echt wel meer kracht. Maar wat ik ook probeerde aan te geven is dat het per paard verschillend is. lady heeft ong dezelfde verhoudingen als Odet, ietsjes lichter maar ook overgewicht maar die zou in tweeën breken als ik erop ging zitten. Terwijl Odet er voor mijn gevoel geen last van heeft gehad. (uiteraard deed ik alles rustig en kort).
www.niettevermijden.com
Ik ksn me uit het Bit artikel herinneren dat Fjorden zo'n 90 kg konden hebben t.o dravers 67, dus dat verklaart het verschil tussen Odet en Lady wel![]()
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Maar dan is die 15 % regel toch eigenlijk kul?
www.niettevermijden.com
Ik denk dat er niet 1 voor alles geldende regel is qua procenten. Niks is voor de lange termijn onderzocht. Het zal wel net zoiets zijn als met roken: de één wordt er vrolijk 89 mee, de ander krijgt longkanker en sterft veel te vroeg. Maar dat een Fjord meer kan dragen dan een draver, dat klinkt mij wel logisch in de oren, gezien de bouw en waar ze oorspronkelijk voor gefokt en bedoeld zijn.
Ja.Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
Het is een heel vage richtlijn. Waarbij je voor verschillende punten kilo's (of procenten) zou kunnen toevoegen of moet aftrekken van het gewicht dat je paard kan dragen. Voor sommige paarden kan het ook makkelijk uitkomen op minder dan 15%.
Bijvoorbeeld:
+ relatief voor stokmaat grote omtrek pijpbeen
+ brede lendenen
+ korte rug
+ opgegroeid 24/7 buiten in bergen/heuvels
+ dagelijkse/regelmatige gelijke training
- jonger dan 7 jaar
- rit langer dan een uur
- ruiter weinig ervaring
- ondervoed geweest
- weinig/onregelmatige training
- lange of holle rug
Hmm, als je zo wat punten hebt (dit is maar een idee hoor, lang niet compleet), zou je per punt 0,5 - 1% kunnen toevoegen of aftrekken. Ik denk dat je dan heel wat dichterbij een realistisch draaggewicht van je paard komt dan wanneer je enkel 15% aanhoudt.
Als je inderdaad volledig op de hoogte bent van alles wat je paard meegemaakt heeft en heel bewust bezig bent, is het natuurlijk zo, dat er behoorlijk wat nuances zijn als het gaat om een percentage.
Helaas weten we niet altijd alles van een paard. Zijn er factoren waar we geen invloed (meer) op hebben. Dan is 15 % een richtlijn
En een richtlijn is niets meer of minder dan een gemiddelde, een houvast, een vertrekpunt.
Zolang er nog mensen zijn die doodleuk met flink overgewicht op een paard stappen (zonder krukje) zich niet bewust van belasting, is een richtlijn wat mij betreft altijd heel prima en zeker geen 'kul'. En of je je er wat van aantrekt, er over nadenkt of gewoon naast je neerlegt, dat lijkt me als zo veel zaken de eigen verantwoordelijkheid van een ieder.
![]()
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Ik wilde eerst nog zeggen: gebruik de gezond verstand regel. Maar in de loop der jaren ben ik er wel achter gekomen dat "gezond verstand" niet voor iedereen hetzelfde is. Dan is een richtlijn zo gek nog niet als bewustwordingsmiddel.
Nou dat ben ik helemaal met jullie eens. Ik heb nu 5 jaar paarden en dat is geboren uit pure angst voorpaarden dus ik was 5 jaar geleden echt zo groen als gras maar als ik soms mensen dingen zie doen die al 25 jaar paarden heb dan begrijp ik daar helemaal niks van. Maar ook daarin weer het zelfde... ik zie liever iemand met overgewicht rustig met een krukje opstappen en een relaxed ritje maken dan iemand die keurig op gewicht is en zijn paard zonder warming up in vol galop tegen een stijlen berg op zien jakkeren.
Inderdaad is gezond verstand voor iedereen anders. Helaas voor de paarden.
www.niettevermijden.com
Oh oh, als ik die regel aanhoud ben ik ook te zwaar voor Chief. En we rijden nog endurance ook... Maar goed dat ik vanmiddag een afspraak bij de sportschool heb..
When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
Dagboekje: Livin' la vida Chivas!
www.dealindreams.nl - realise your dreams!
Niet doen hoor..... als je gaat trainen gaat je spier massa omhoog, word je BMI hoger en krijg je meer gewichtOorspronkelijk Geplaatst door Ilian
![]()
.
www.niettevermijden.com
Oh nee!Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
Kom je nu mee, nu ik mijn abonnement al heb afgesloten..
Ach, er hoeven maar een paar kilootjes af hoor, en als ik fitter ben, kan ik straks ook bij de 80km nog meekomen met zijn bewegingen ipv hem in de weg te zitten. Dat lijkt me wel o eerlijk. Chief fit, ik fit.
Ik verbaas me soms wel hoor, wat ik voor gewichten op Arabiertjes zie zitten tijdens wedstrijden![]()
When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
Dagboekje: Livin' la vida Chivas!
www.dealindreams.nl - realise your dreams!
Ik ben 1,63 en mijn pony was 1.43. Dit kon prima.
No one can teach riding as well as a horse.
Bladwijzers