Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: vervolg op mijn grondwerk probleempjes:

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

vervolg op mijn grondwerk probleempjes:

Ik heb zoveel aan de tips gehad, dat ik dacht; laat ik nog iets plaatsen

1 met circling heeft mevrouw een nieuw trucje, te grote rondjes maken waardoor ze tegen het einde van het touw aanloopt en dat opvatten als een draw. Ik snap er niks van en ik weet ook niet wat ik dan moet doen.

2 gaat eigenlijk over het rijden, maar vooruit: Mijn Barefoot zadel zit wel lekker, maar het schuift zo en ik blijf maar aansingelen! Is dat normaal? Vaak begin ik met het 5e of 6e gaatje en eindig ik na een half uur rijden op het tweede gaatje! Zit hij dan niet te strak?
    Dan schuift hij overigens niet meer hoor, maar als ik voor mijn gevoel normaal aansingel dus wel. Het is ook irritant, want ik kan nog niet aansingelen vanaf mn paard. Ook heb ik stoel nodig om op te stappen, dus dat is ieder keer zo`n operatie.

3 Met porcupine en driving HQ beweegt ze vaak tegelijk haar voorbenen. Wat kan ik daar tegen doen?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: vervolg op mijn grondwerk probleempjes:

1. Ik zou als ze tegen het einde van de leadrope aanloopt en dit opvat als draw, je paard toch weer rustig de cirkel opsturen. Het verschil tussen de draw moet toch wel duidelijk zijn, aangezien de draw niet (alleen) uit druk op de leadrope bestaat. Zorg dus als je de draw uitvoert dat je dit dan ook eerst zonder druk op de leadrope doet: zone 1 binnenhalen en zone 5 wegfocusen. Pas als je paard daar niet op reageert, kan je de leadrope steeds iets korter nemen, waardoor er druk op de leadrope komt te staan.
    Nog een tipje tegen het trekken aan het touw: maak een lusje in het touw en laat deze lus los zodra je voelt dat de druk verminderd. Daarna kan je zonder dat je paard het merkt weer rustig het lusje in je handen nemen.

2. Waarheen schuift de barefoot? Naar voren? Het kan namelijk best dat je barefoot naar voren schuift, waar je paard smaller is. Het is dan vrij logisch dat als je zadel daar ligt, je nog vele gaatjes aan kan singelen!

3. De voorbenen hoeven bij de driving HQ nog helemaal niet stil te staan in level 1. Ze mogen best nog wat mee bewegen, als de HQ maar meer bewegen dan de voorbenen. Ook is het bewegingsstelsel van het paard er niet helemaal op gemaakt om van zulke krappe bewegingen uit te voeren. Ik zou zeggen, maak je daar nu nog maar geen zorgen over. In level 2 mogen de voorbenen nog bewegen in het oppervlakte van een hoepel en in level 3 hoeven ze pas op de plek blijven te staan (Als je nu toch al graag wilt dat de voorbenen wat minder bewegen, kan je ook pas een release geven nadat je paard een mooi pasje heeft gemaakt waarbij de voorbenen beter op hun plek bleven. Op een gegeven moment zal je paard dit vanzelf gaan doen, het geeft namelijk meer comfort).

Aangemeld
    Jan 2005

"2. Waarheen schuift de barefoot? Naar voren? Het kan namelijk best dat je barefoot naar voren schuift, waar je paard smaller is. Het is dan vrij logisch dat als je zadel daar ligt, je nog vele gaatjes aan kan singelen!"

Nee het schuift opzij, laatst ging ik voor het eerst weer galopperen en ineens zat ik helemaal scheef. Maar ik zal er ook eens opletten of het niet óók naar voren schuift. Misschien heb ik wel een smallere pommel nodig?

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Die van mij schuift de laatste tijd ook de nete. Ook na het gallopperen, ook als ik galloppeer zonder beugels. Wie weet moet ik mn dekje maar eens wassen, schijnt te helpen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Nee het schuift opzij, laatst ging ik voor het eerst weer galopperen en ineens zat ik helemaal scheef. Maar ik zal er ook eens opletten of het niet óók naar voren schuift. Misschien heb ik wel een smallere pommel nodig?
    Weet je zeker dat jij helemaal recht in het zadel zit? Een boomlooszadel schuift nu eenmaal sneller als je scheef zit, he.
    Als je zadel naar voren schuift, heeft een smallere pommel meestal helaas geen zin. De singelstoten zouden dan meer naar voren bevestigd moeten worden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

De barefoot zakt nog wat in wanneer je erop gaat zitten, dus is het niet zo gek dat je daarna nog kan aansingelen. Ik singel ook vaak ff na als ik een stukje gereden heb.

Het stil laten staan van de voorbenen tijdens het wegbewegen van de achterhand wordt in Level 2 opgelost. In L1 is het niet erg wanneer ze haar voorbenen niet laat staan.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik singel drie keer aan voor ik opstap (ondertussen doe ik wat grondwerk), en dan na een minuut of 5 rijden singel ik nog een keer aan. Daarna schuift hij niet meer. Maar ik controleer wel regelmatig.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Wat de rest ook al zei, het aansingelen kan strakker . Je hebt nu namelijk een zadel dat iets "indeukt" en een elastische singel, dat zit niet in een keer goed vast. Wat bij mij erg hielp, was het wassen van het zadeldek. Ik stijg op vanaf de grond en singel echt niet totdat Kate's neus blauw wordt, maar het zadel schuift niet meer na het wassen van het dekje!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Die van mij schuift de laatste tijd ook de nete. Ook na het gallopperen, ook als ik galloppeer zonder beugels. Wie weet moet ik mn dekje maar eens wassen, schijnt te helpen
    Hmmmm wilde ook een Barefoot gaan kopen misschien, maar ik ga daar nu wel even over nadenken als ik dit zo lees......Timber heeft nl. een enorm brede ronde rug dus zal ik ook tegen dit probleem oplopen vrees ik (even lekker off topic)
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Nu moet ik toegeven dat ik nooit strak aansingel. Zoals eveline al zegt, kun je idd beter na een paar minuutjes even afstappen en nog een gaatje singelen. Vandaag had ik het op en af stappen nog eens geoefent volgens de boekjes omdat ik mn level 1 ga filmen binnenkort, en daarom heb ik wel zorgvuldig aangesingeld en hij heeft niet geschoven.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Jan 2005

Nou, ik singel altijd in drie etappes aan en dan kan hij na 10 min rijden nog twee gaatjes strakker. Ik kan ook niet opstappen vanaf de grond, moet echt een stoel gebruiken, anders zit ik er helemaal scheef op. Toch maar eens kijken naar een fysiopad misschien....of gewoon eens iemand naar mn zadel laten kijken.

ik singel tijdens ht grondwerk steeds een gaatje erbij aan, als ik dat links en rechts netjes om en om doe, kan ik, met mijn 90 kilo, vanaf de grond opstappen op de Parelli manier zonder dat mijn Torsion schuift. Dit lukt me alleen als mijn lijf meewerkt hoor, maar dat heeft niets met het zadel te maken....

Bladwijzers

Forum Rechten