Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Poown is erg flegmatiek onder het zadel, advies ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Poown is erg flegmatiek onder het zadel, advies ?

Hallo, het is even geleden dat ik actief op dit forum ben geweest, vond het niet meer zo leuk, maar wil nu toch weer wat actiever worden

Ik ben zo lekker bezig met m' LBI poown Romanic (kruising Tinker x Draver ). Hij vind met name het At Liberty grondwerk leuk en bovenal PUZZELS !!!!!! Ik vind dit ook erg leuk maar ik zou toch eens wat meer willen rijden. We rijden op de Natural Hackamore. Buitenritjes geen probleem, de eerste 10 minuten moet het dieseltje even warm worden en hebben we beiden veel plezier mits de rit niet te lang is (lange ritten zijn 'bóóóring' )

Maar, ik vind dat we ook wat meer oefeningen onder het zadel in de bak moeten doen, gymnastiseren dus. Dáár is mijn allessie het dus helemaal niet mee eens !!

Bakwerk is 'bóóóring' hoeveel hindernisjes, ballen, paaltjes, tonnen e.d. ik er ook in probeer te verwerken om het leuk voor hem te maken ! Hij is dan zó flegmatiek...wil gewoon echt NIET lopen. Ik blijf maar drijven anders gaat hij gewoon lekker stilstaan. Moeilijke oefeningetjes als zijwaarts over balkje, achteruit over balkje, oefeningen waarbij je niet echt hoeft te lopen vind ie dan nog wel leuk.....maar bijvoorbeeld een simpel rondje draven is een drama !

Voor mij hoeft hij écht niet doelloos circeltjes te lopen, maar ik zou zo graag es een ongecompliceerde hoefslag willen draven zonder kramp in m'n benen van het drijven te krijgen. Heb ik m'n string niet in de hand dan gaat ie zelfs helemáál niet

Wie kan mij tips geven hoe deze allerliefste knuffelpoown te motiveren

Alvast dank !!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re:Poown is erg flegmatiek onder het zadel, advies ?

Heb je weleens point to point of de corner game geprobeerd? Dat heeft mij erg geholpen met mijn lbi namelijk.
    Nu hoef ik amper meer te stoppen en resty resty te geven, maar ik blijf het er wel inhouden, als hij een oefening leuk heeft gedaan(meegedaan, mooi doorlopen enz) dan geef ik hem altijd een resty resty. Daardoor krijg ik meer van hem, dus stilstaan en rust geven om meer te krijgen, bij ons heeft het als een tierelier gewerkt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re:

Ik zou iig niet drijven. Voorwaarts is 1. actief gaan zitten, 2. Je kont spieren wat aanspannen en die spanning bij geen reactie ook in bovenben en kuit en als het dan nog niet reageert dan jezelf ritmisch raken met string en dan afzakken langs je lijf totdat je hem raakt. Zodra hij gaat lopen blijft je lijf actief maar geen been eraan. Als ie stopt het proces opnieuw doorlopen maar dan sneller. Als hij vervolgens een stukje zelf loopt op jou actieve zit dan rust (en evt koekje).

Dit kun je na verkrijgen van basisreactie combineren met oefeningen als point to point. Hoewel sommige flegmatieke paarden vinden dat ze heel traag ook wel bij de rustpunt komen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Dat heel traag naar het rustpunt gaan vind ik in de eerste instantie geen probleem. Ik zou willen eerst dat hij gewoon reageert op een lichte hulp en netjes in die gang blijft tot ik anders zeg(maintaine gate and direction). Dan ben ik nog niet kritisch op hoe hard hij gaat, het doel is dan fase 1 betekend gaan(tot het rustpunt in die eerste stappen).
    Als we dat dan onder de knie hebben dan vraag ik wat meer tempo en ga ik daarop richten. Dan zou ik bv vragen om meer tempo en dan maar een paar stappen vlotjes vragen en dan rust. Dat steeds uitbreiden, maar bij alles richten op een lichte hulp waarop gereageerd wordt en wachten op mijn vraag om te stoppen.

Ik zou dus zelf die stapjes isoleren en 1 voor 1 oplossen, niet alles tegelijkertijd. Ik denk dat dat veel meer succeskans geeft omdat je veel meer beloningsmomenten krijgt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat voor mijn paard werkt die ook niet altijd goed te motiverende in de bak is dressuuroefeningen tijdens de buitenrit rijden,dat gaat prima en ze kunnen er lekker actief van worden en op je gericht vooral als je veel overgangen en schijn0vergangen rijdt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004

Re:

@Bowen: daarom stelde ik ook voor om point to point pas te doen na het verkrijgen van een basis reactie.

Wat ik bedoel te zeggen met point to point. Is dat de aanname is dat als een paard weet dat ie rust krijgt ergens dat hij er dan sneller heen zal lopen en dat je daarmee sneller tempo 'uitlokt' ipv dat je erom moet vragen. Wat ik wilde zeggen is dat voor sommige paarden dit niet werkt. Paard denkt dan 'als ik langzaam naar de hoek ga krijg ik ook wel rust' of 'als ik langzaam naar de emmer met een brokje loop dan ligt het brokje er ook nog wel'

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Als ie stopt het proces opnieuw doorlopen maar dan sneller. Als hij vervolgens een stukje zelf loopt op jou actieve zit dan rust (en evt koekje).
    In dit geval bestaan de kans dat het koekje dan geassocieerd wordt met stilstaan en/of rust.
    En niet met "beloning-voor-doorlopen-op-actieve-zit"
    Ik zou dat koekje voor de zekerheid weglaten daarom, het voeg hier niets toe.
    Wat je wilt belonen is het lópen, en niet het stilstaan...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Wat bij mijn LBI goed helpt:

- heb een plan
    - geef genoeg rust momenten
    - wissel gymmen in de bak af met gymmen op buitenrit/buiten de bak (je kan ook prima schouder voor doen of contrastelling vragen op een rechte weg.
    - wees duidelijk
    - belonen op het moment dat het goed gaat.
    - belonen afwisselen. dus 1 keer na een 3 passen draf dan een keer na 7 dan na een half rondje enz....
    - gebruik patronen met een duidelijk start, midden en eind.
    - wat bij mij heel erg geholpen heeft met het rijden is CR les. Snow kon nog geen rondje draven en nu we goed zitten houd hij dit veel makkelijk vol!

Heb je trouwens de laaste savvyclub dvd gezien. daar ging Linda in de student lesson rijden met een vrouw op een LBI.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Als je wel wilt belonen met een koekje dan kun je aan dat koekje een woord koppelen. In mijn geval is dat een enthousiast Jaaaaaaa! Maar je kunt ook een ander woord nemen. Het voordeel is dat je dan dat woord kunt gebruiken als beloning en dan kun je hem belonen op het moment dat ie actief weg draaft bijvoorbeeld. Ook wordt het woord zelf op een gegeven moment een beloning en hoeft dan niet altijd meer gevolgd te worden door een brokje.

Hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat en of je wat met de tips kunt? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2004

Re:

Woeps, bedankt voor de correctie Els. Het moest idd zijn 'of een koekje'. Net als Dineke heb ik dat ook gekoppeld aan een woord (goed!).

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Dank je wel, allemaal !! Supertips !!

Het point-to-point principe heb ik nog nooit toegepast. maar dat ga ik zeker uitproberen. De 28e van deze maand krijg ik mijn eerste les (van hopelijk vele) van Eef Veenstra. Ongetwijfeld dat zij me met deze uitdaging kan helpen.

Overigens gebruik ik wel een voedselbeloning tijdens het Online en At Liberty werk, dat gaat prima. Ik heb het ook wel eens geprobeerd te gebruiken onder het zadel, met als gevolg een poownbeest wat constant met z'n hoofd omhoog en opzij loopt om een beloning te vragen, was dus geen succes.

Bladwijzers

Forum Rechten