Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 57

Topic: Voeren van lijnzaad

  1. #1

    Voeren van lijnzaad

    Ik ben al tijdje opzoek naar iets waar ik de supplementen doorheen kan mixen.

    ik gebruik nu speedibeet, wat opzich goed werkt, behalve dat het dik makend is.
    Iets wat weer niet nodig is.

    Lijnzaad uit een fles weigeren ze hier te eten, in verleden aten ze dat wel.
    Vandaag was het zo erg dat Nicky al rook dat het erin zat, en zo weg liep bij haar eten.
    Nu dacht ik aan gekookt lijnzaad.

    Ik heb dit nog nooit gedaan
    Na het zien van dit filmpje: (ben ik iets wijzer geworden)


    Maar: hoe lang kun je dit bewaren ?
    En kun je dit kopen bij de welkoop/ABTB of iets in die richting ?

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Voeren van lijnzaad

    Veel dierenspeciaalzaken verkopen lijnzaad per kilo als vogelvoer. Is veel voordeliger dan alle speciale verpakkingen voor paarden. Droog lijnzaad kun je heel erg lang bewaren. Gekookt lijnzaad niet, dat moet je eigenlijk dezelfde dag nog voeren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3

    Re:Voeren van lijnzaad

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Veel dierenspeciaalzaken verkopen lijnzaad per kilo als vogelvoer. Is veel voordeliger dan alle speciale verpakkingen voor paarden. Droog lijnzaad kun je heel erg lang bewaren. Gekookt lijnzaad niet, dat moet je eigenlijk dezelfde dag nog voeren.
    Oke, kan morgen wel is even zoeken.
    Maar om dat elke dag te maken zie ik niet zo zitten. Is er geen andere manier voor het bereiden van de lijnzaad.?

    Ergens las ik dat zo geven niet kan ivm met blauwzuur.

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Voeren van lijnzaad

    Lijnzaad bevat inderdaad blauwzuur, daarom moet je het koken. Een klein handje kun je wel zo geven maar daar heb je denk ik niet veel aan. Er schijnt ook nog een andere soort lijnzaad te bestaan met een andere kleur, meer wit dacht ik en dat schijnt je niet te hoeven koken maar daar heb ik geen ervaring mee.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Voeren van lijnzaad

    Wat is lijnzaad uit een fles..??

    Ik voer al bijna 2 jaar zeker 5 keer per week het lijnzaad zo over zijn voer. Hij mag 3 handjes (iets van 100 gram is dat). Heerlijk vindt hij dat (in tegenstelling tot gekookt...dat eet ie slecht). Bij de Tuinen verkopen ze ook blond lijnzaad, dat schijnt nog weer iets veiliger te zijn, maar is een flink stukkie duurder.
    Voorheen kookte ik het, als je het in de koelkast bewaard kan je hier wel 2 daagjes van voeren. Maar toen stond hij 's nachts in een box en had de hele nacht de tijd om het uiteindelijk toch op te eten. Voer ik dat in een emmer, dan eet hij het niet meteen op. Omdat hij nu 24/7 buiten staat moet hij wel graag alles in één keer oppeuzelen .
    http://www.understanding-horse-nutri...flax-seed.html

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Voeren van lijnzaad

    Gevonden: geel lijnzaad is het zaad van een andere plant en wordt verkocht onder de merknaam Linosan.
    Lijnzaad uit de fles kon ik ook niet zo plaatsen, ik neem aan dat dat lijnzaadolie is. De olie werk voor het afdrijven van zand niet effectief als (gekookt) lijnzaad.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7

    Re:Voeren van lijnzaad

    sorry inderdaad lijnzaad olie.

    Lila, jij voert dus rouw om zomaar even te zeggen. En daar krijgt hij niks van.
    Werkt het hetzelfde

    Want ik las ergens als je het kookt, gaan de omega zuren eruit. Die vind ik wel weer belangrijk.
    Maar kan niet alles willen

    Kan je ook zeg maar als je bijvoorbeeld.
    100 gram per paard en dan daarover gewoon heet water giet. 20 min laat staan en dan voeren ?
    Dat zou ideaal zijn, want een water koker heb ik inmiddels bij de paarden.
    Die gebruiken we dagelijks.

  8. #8
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Voeren van lijnzaad

    Ik geef het lijnzaad altijd ongekookt, gewoon zo. Fiks handje over het voer en klaar is klara. Al dat gekook e.d. vind ik veelste veel gedoe en vooral best wel link(laat je het te lang staan dan wordt het echt gevaarlijk, kook je het niet goed genoeg dan wordt het ook gevaarlijk). Een handje over het voer is genoeg om te zorgen dat zand goed afgevoerd wordt, zeker als je paard verder gewoon voldoende ruwvoer krijgt.
    En al het goede blijft er gewoon in zitten om in het paard te komen, precies wat ik wil ervan.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  9. #9

    Re:Voeren van lijnzaad

    Bowan weeg jij dan af ? Of op de gok ?
    Mijn dames zijn niet zo groot en niet heel zwaar.

    Morgen even bij de abtb kijken. Eerst maar een klein zakje proberen.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Voeren van lijnzaad

    Het word verschillend gebruikt, ik weet idd van mensen wiens paard op de kliniek stond dat de paarden daar iedere ochtend een bakje lijnzaad met kokend water erover kregen en dit lieten ze dan 10 minuten staan, ik doe het zelf heel af en toe zo dan moet je het wel even afdekken.
    Onze paarden krijgen altijd 3 keer per week gekookt lijnzaad maar het gaat mij ook vooral om het slijm wat zand mee kan nemen.

    Lijnzaad bevat natuurlijk olie en zal daarom ook wel "dikmakend" kunnen zijn.
    Maar ik neem aan dat je ook iets van brok geeft als je daar een beetje water over doet dan kun je er toch ook supplementen doordoen, zo geef ik Whoops op andere dagen ook haar poeder iets vochtig maken en even roeren, eet ze alles prima op.
    Ik vraag mij af of de omega-oliën verdwijnen door het koken, ik krijg vaak complimenten dat Whoopie zo blinkt/goed in haar vacht zit.

    Ik geef Whoopie en Britt allebei ongekookt dus een kleine mok(kook ik daarna), die van jou anders een klein kopje denk ik zo.

    ). Een handje over het voer is genoeg om te zorgen dat zand goed afgevoerd wordt
    Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen. Zand word vooral afgevoerd door het slijm wat vrijkomt door het koken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Voeren van lijnzaad

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Bowan weeg jij dan af ? Of op de gok ?
    Mijn dames zijn niet zo groot en niet heel zwaar.

    Morgen even bij de abtb kijken. Eerst maar een klein zakje proberen.
    Zo op de gok, maar met dat flinke handje zit ik ruim genoeg onder het maximum wat ze mogen hebben. Mijn kleine dame is ook niet zo groot, is maar een 1.25 hoog en weegt dus ook niet zoveel(ook al is ze wel te dik). Zij krijgt dit al al de tijd dat ik haar heb, een jaar of 4 dus.
    Eigenlijk geef ik ze alledrie om en nabij hetzelfde, probeer bij de heren een iets ruimer handje aan te houden, maar zij zouden iets meer mogen hebben. Aangezien ik het zeer regelmatig geef(bij de vitaminebrokjes en de kruiden) maakt het mij niet zoveel uit dat het aan de weinige kant is, het is voldoende om zijn werk te doen.

    Zou je echt een zandprobleem hebben dat opgelost moet worden dan zou ik een zandkuur doen met psyllium husk(schrijf je dat zo?), dat kan je veiliger in grotere hoeveelheden geven. Gewoon dagelijks onderhoud doe ik dan met dat handje lijnzaad over het voer.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #12
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Voeren van lijnzaad

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Het word verschillend gebruikt, ik weet idd van mensen wiens paard op de kliniek stond dat de paarden daar iedere ochtend een bakje lijnzaad met kokend water erover kregen en dit lieten ze dan 10 minuten staan, ik doe het zelf heel af en toe zo dan moet je het wel even afdekken.
    Onze paarden krijgen altijd 3 keer per week gekookt lijnzaad maar het gaat mij ook vooral om het slijm wat zand mee kan nemen.

    Lijnzaad bevat natuurlijk olie en zal daarom ook wel "dikmakend" kunnen zijn.
    Maar ik neem aan dat je ook iets van brok geeft als je daar een beetje water over doet dan kun je er toch ook supplementen doordoen, zo geef ik Whoops op andere dagen ook haar poeder iets vochtig maken en even roeren, eet ze alles prima op.
    Ik vraag mij af of de omega-oliën verdwijnen door het koken, ik krijg vaak complimenten dat Whoopie zo blinkt/goed in haar vacht zit.

    Ik geef Whoopie en Britt allebei ongekookt dus een kleine mok(kook ik daarna), die van jou anders een klein kopje denk ik zo.

    ). Een handje over het voer is genoeg om te zorgen dat zand goed afgevoerd wordt
    Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen. Zand word vooral afgevoerd door het slijm wat vrijkomt door het koken.
    Dat "slijm" ontstaat ook gewoon bij het verteren, in het lijf gebeurd dus precies hetzelfde als je doet door het koken. Het advies om het gewoon zo te geven heb ik van de uithof in utrecht. Er werd me uitgelegd dat het precies hetzelfde doet en veel minder bewerkelijk is en minder risico heeft zo.
    Bij mensen is dit niet zo, wij verteren dit soort zaken erg slecht(lees gewoon niet als we ongebroken lijnzaad zouden eten), maar paarden zijn erg goed in dit soort zaken verteren, die kunnen wel wat met die celwanden.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Voeren van lijnzaad

    Dat lijkt mij eerlijk gezegd sterk maar goed daar kunnen we verschillend over denken. Ik kan je niet zo goed volgen mbt het feit dat er risico's kleven aan het koken van lijnzaad en voeren.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14

    Re:Voeren van lijnzaad

    Het gaat mij niet om het zand probleem

    Ik zoek iets waar ik magnesium en/of vit e en selenium doorheen kan doen.
    Ze eten liever geen natte brokken, tenminste nicky loopt dan zo weg.
    Ze eten beide metazoa. En dat vinden ze lekkerste als het hard is. Die gooi ik er altijd als laatste bij.


  15. #15
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Voeren van lijnzaad

    Ik heb wat zitten googelen want je hoort en leest zulke verschillende dingen.
    Het slijm ontstaat door een stof in de schil van de zaadjes. Ik las ergens dat als je het kookt het slijm de darmen nooit bereikt, terwijl als je het rauw geeft het slijm in de darmen gevormd wordt. Verder bevat lijnzaad twee stofjes die als ze samen komen blauwzuur vormen. Als je het kookt wordt er blauwzuur gevormd dat vervolgens vooral verdampt. Als je het weekt wordt er ook blauwzuur gevormd maar dat blijft dan in de brij zitten en voer je zo dus aan je paard. Voer je het rauw dan worden de twee stofjes afgebroken in het lichaam voordat zich blauwzuur kan vormen. Rauw voeren blijkt dus toch het veiligst. Ook beter voor de vetzuren want ik las ergens inderdaad dat die afgebroken worden door het koken.

    Ik ga het toch maar weer eens rauw geven een tijdje denk ik.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •