Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Schouder binnenwaarts

  1. #1

    Schouder binnenwaarts

    hallo,

    ik ben nu al een tijd bezig met grondwerk. Mijn paard heeft een blessure gehad en in principe mag ik binnen een week of 2 weer rijden. Ik wil haar echter eerst terug opnieuw wat trainen aan de hand, wat spiertjes terug opbouwen ed voor ik erop ga zitten.
    Ik ben nu vooral bezig met lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts, ervoor zorgen dat ze spoort op de volte; volte vergroten en verkleinen, lekker ontspannen.. dit vooral in stap, ook al eens in draf en dit gaat kleine stukjes ook al redelijk ;ze raakt dan snel gespannen en dan drukt ze haar rug weg dus ik bouw het rustig aan op, we gaan wel vooruit . Wijken heb ik ook er af en toe al eens bij gepakt en dat gaat eigenlijk gewoon goed (zowel voorhand wijken, achterhand wijken als "gewoon" wijken), langs de ene kant wat beter dan langs de andere maar dat is normaal (hebben we dus ook een tijd niet gedaan door de blessure maar ze kon het al wel)Als alles wat beter bevestigd is wil ik dus beginnen met de zijgangen (eerst dus met schouder binnenwaarts, om haar achterhand sterker te maken). Ik heb dat alleen nog nooit gedaan (aan de hand dan) dus ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken, ik wil niet iets fout doen. Ik heb momenteel ook geen les dus dat is ook niet zo handig, ben nog op zoek naar een goede lesgever in mijn omgeving.
    Heeft hier iemand tips om dit aan te leren? Ze kent het principe van sb al wel van onder het zadel ( al ging dat niet altijd fantastisch maar dat kwam dan door mij) Kan je dit ook gewoon doen door de volte op te gaan, en dat vanuit die "buiging" rechtdoor gaan zoals je ( of ik toch) onder het zadel doet (beetje vage uitleg..)? aan waar kan je dan best op letten, wegvallen over de schouder etc.? Denken jullie dat ik toch te snel ga? Mijn paard staat op rust van in de zomer en naast weidegnang heb ik enkel wat gewandelend en wat vrijheidsressuur ( basic dingen als kusje geven, geen complimenten of steigers ) gedaan en ik ben dus nu nog niet zo lang weer bezig.
    k weet dat dit moeilijk uit te leggen is via het internet maar hoop dat iemand me toch al wat kan helpen, ik ga er ook nog niet morgen mee beginnen ofzo.

  2. #2
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Schouder binnenwaarts

    De oefeningen die je nu doet, zijn allemaal aan de hand. Als je een groot paard hebt, zijn de drafoefeningen aan de hand best zwaar. Dan moet ie al gaan verzamelen zodat jij er naast kan blijven lopen.
    Ik zou ook gaan werken aan het voorwaarts. Dat brengt een stroom opgang. Dat kan onbelast aan de longe / lange lijn of straks onder het zadel. Alleen maar de rechtricht oefeningen wordt een paard niet sterker van. Daarvoor zijn voorwaartse oefeningen ook nodig.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  3. #3

    Re:Schouder binnenwaarts

    enorm groot is ze niet echt (iets van 1 m60 ong.)
    Ze is van zichzelf al vrij voorwaarts en als ik teveel met voorwaartsheid bezig ben (is dat een woord?) verlies ik soms nog de controle en loopt ze maar een beetje te rennen en dan train je ook niks.. Maar ik zal proberen ook aan het voorwaartse te werken ipv het te ontwijken want uiteindelijk moet dat ook gewoon kunnen !

  4. #4
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Schouder binnenwaarts

    Als ze te voorwaarts is en onder je vandaan loopt, is het niet het juiste voorwaarts. Dan ontsnapt ze aan het werk. Waarom ze dat doet kan natuurlijk verschillende redenen hebben, mentaal of fysiek.
    Om nog op je eerste vraag terug te komen, schouderbinnen kun je met een gezond paard altijd trainen. De mate van de buiging en de duur maakt het moeilijk. Ik kan zo niet zeggen of dat te veel voor jou paard is omdat wij niet weten wat er aan de hand is. Als die andere oefeningen wel goed gaan, kun je wel beginnen met de SBi ingaan en er weer uit gaan. Dat alleen al geeft training voor de spieren.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  5. #5

    Re:Schouder binnenwaarts

    Beste Hanneloe

    Voordat je de schouderbinnenwaarts gaat oefenen, kun je het beste starten denk ik met de schouder voor, oftewel rechtuit met buiging.
    Je zou dit kunnen oefenen door bijvoorbeeld in een hoek een kleine volte te draaien en vervolgens het gevoel vanuit de volte mee te nemen de rechte lijn op. Belangrijk is dan dat je je paardje je de buiging leert geven. Dit merk je aan een losse, nageeflijke binnenteugel. Doe dit een paar stappen en beloon je paardje. Zodra je paardje teveel voorwaarts wil 'stuwen', dan stop je en zet je rustig wat achterwaarts. Als dit goed gaat, kun je de stappen rechtuit met buiging uitbreiden tot bijv een hele lange zijde.

    Gaat dat allemaal goed, dan kun je vanuit de rechtuit met buiging de schouders meer naar binnen vragen en dan krijg je de oefening schouderbinnenwaarts.

    Hopelijk kun je er wat mee...
    equinespirit.nl

  6. #6

    Re:Schouder binnenwaarts

    Bedankt iedereen! Dat was inderdaad de manier die ik ong. in gedachten had.
    Mijn paard heeft trouwens een peesontsteking gehad (rechtsvoor). Ze heeft een foute hoefstand, van zichzelf gewoon al. Onze vorige hoefsmid heeft dit teveel willen corrigeren terwijl ze al "te oud" was (toen ze 6-7 was, heb haar van toen ze 4 was en nooit problemen gehad ofzo voor de smi begon te "klooien") en heeft meer kwaad dan goed gedaan. Ook had hij veel persoonlijke problemen zegmaar waardoor hij vaak te laat kwam of zijn werk niet echt heel precies en goed deed. Daardoor heeft ze dus haar pees fout belast en er is ook lichte erosie van het straalbeen zichtbaar. Duurde even voor we wisten waardoor het kwam. we hebben andere smid nu, dat gaat heel fijn en ze heeft een half jaar rust gehad en nu loopt ze perfect regelmatig, normaal mocht ik in maart weer rijden, maar ik ga nog even wachten daarmee dus.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re:Schouder binnenwaarts

    Met peesblessures moet je voorzichtig zijn met kleine voltes en vooral met een zware bodem. Dat geld voor zowel aan de hand als onder het zadel.

    Schouderbinnenwaarts is een moeilijke maar erg belangrijke oefening. Heb ooit rechtrichten gedaan met een verzorg paard en t was best pittig.
    Dat je bezig bent met de lengtebuiging is een heel goed begin
    Als ze goed in kan buigen op de volte kan je vanuit een volte beginnen met een paar stapjes schouder binnen.
    Maak een vrij grote volte in het begin zodat ze niet te veel hoeft in te buigen en zodra je weer op de hoefslag komt laat je haar een stapje van de hoefslag afkomen met haar voorhand maar vraagt haar dan niet verder op de volte maar om de hoefslag te volgen. (Hoop dat je een beetje voor je ziet wat ik bedoel )
    Vraag in het begin nooit meer dan 3 sporen. Dat is al moeilijk dus misschien nog beter om te beginnen met nog wat minder dan dat namelijk schouder voor. En vraag maar een paar passen en beloon dan direct. Kijk uit dat ze niet alleen in haar hals buigt maar haar hele lijf. Het lichaam van een paard kan maar een heel klein beetje buigen ( de ribben staan maar een beetje buiging toe en de lendenen helemaal niks) maar de hals heel veel dus die buigt al snel veel te ver. Dan lopen ze over de schouder weg. Gezien ze gelijkmatig over haar lijf moet buigen moet je dus maar een heel klein beetje buiging zien in de hals ook. Daarom is het makkelijker om het vanuit een grote volte te doen omdat ze dan de juiste buiging al heeft.

    Laat haar ook niet teveel van de hoefslag af komen. Als je dan vraagt rechtdoor te gaan kan ze niet zover in buigen en wijkt ze in plaats van schouderbinnen.

    Een kleine hint waaraan je kunt zien of je teveel vraagt is dat je paard takt verliest. Ze verliezen balans dus kunnen niet met hetzelfde ritme door lopen. Maar dat kan je pas zien als ze langere stukjes vol kan houden.

    Hopelijk heb je er wat aan

  8. #8

    Re:Schouder binnenwaarts

    Bedankt, echt super antwoord, daar kan ik echt wat mee Dierenarts is ondertussen ook nog eens langsgeweest en alles ziet er goed uit, dus nu hebben we iets om aan te gaan werken. Heb haar ook al paar keer (op een giga cirkel omdat ik bang was haar teveel te belasten...) gelongeerd om wat aan activiteit maar wel rust te werken, fijn voorwaarts neerwaarts.

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re:Schouder binnenwaarts

    Ah wat fijn dat het er weer goed uit ziet! Mijn paardje is volgens mij ongeveer net zo oud als die van jou en heeft ook een peesblessure rechtsvoor. Dus ik herken de angst om ze te veel te belasten. Het zag er op de echo laatst ook goed uit dus mag eindelijk ook weer wat opbouwen maar duurt zeker een half jaar voor hij helemaal hersteld zou zijn en denk nu bij alles wat ik doe of ze dit wel mag met haar been .

    Klinkt goed. Ontspanning is belangrijk idd en voorwaarts neerwaarts ook Dat is naar mijn idee de beste basis die er is

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •