Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

  1. #1

    jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Ik heb een 4-jarig/bijna 5 jarige (Merens ruin). Ik rijd hem zelf in. Dit doe ik in het bos, meestal samen met een ander paard. (uiteraard doe ik andere oefeningen naast hem maar ook dat doe ik vaak in het bos).

    Nu heb ik een vraagje over de gallop.
    Sinds kort kan hij onder het zadel galloperen. Ik heb geprobeerd hem dit aan te leren NIET vanuit een harde draf, dus NIET erin vallen maar op een gallophulp, eerst op stem + beenhulp nu kan hij aangalloperen op een beenhulp. En dan gaat hij ook niet keihard. Dat is dus aardig gelukt. We deden dit eerst met een rustig paard schuin voor hem in gallop, nu kan hij dit ook alleen, voorop. We doen alleen rechte stukken, en niet zo heel lang en waarschijnlijk maar één of soms twee keer per week. Ik heb direct gevoeld dat hij een voorkeur heeft voor rechts aanspringen (net als mijn andere paard) dus heb ik mijn gallophulp daarop aangepast (ik geef/gaf vanaf het begin dus een gallophulp die past bij rechtergallop) met het idee: dan zit dat er vast in, voor als ik later de linkergallop moet gaan oefenen.

    Nu vroeg ik me ineens af: hoe belangrijk vinden jullie het dat een jong paard beide galloppen leert en wanneer?

    Ik vraag dat ook omdat ik me dat mijn eerste paard de eerste jaren nooit zo heb afgevraagd totdat bleek dat ze altijd de rechtergallop koos, een beetje stijf is aan de linkerkant en toen ik er (eindelijk!) mee ging oefenen kostte het harstikke veel moeite om haar de linkergallop te leren!

    Ik gallopeer niet in de bak met mijn jonge paard. Nog afgezien van het feit dat onze bak niet zo geschikt is (te zwaar!) en ik huiverig ben om een jong paard al te belasten met cirkelwerk (of zie ik dat verkeerd?) is rechtuit galloperen veel lekkerder voor hem en ik heb er een goede rem op gebouwd voordat ik ging rijden! Ik weet wel dat rechts of links galloperen op dÍt moment nog niet issue is (hij kan het pas net) maar wanneer dan wel? Ik wil er ook niet te laat achterkomen dat ik mijn paard niet op tijd heb rechtgemaakt of te eenzijdig heb belast, dan is het waarschijnlijk veel moeilijker om er iets mee te doen..

    Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie dat doen met jullie jonge paarden! Of moet je dan toch in de bak aan de gang? Aan de longeerlijn bijvoorbeeld? En zo ja of nee, hoe bouw je er dan een linkergallophulp onder het zadel op? Bedankt voor het lezen.

    Groetjes Alice

  2. #2
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Interessante vraag! Ik weet er zelf niet gigantisch veel van, maar dit is zo'n beetje mijn idee.
    Ik denk dat je dit best meteen op beide kanten aanleert. Om zijn vertrouwen op te bouwen zou je wel steeds wat meer kunnen doen op de goede kant dan op de mindere kant, maar als je die mindere kant voor lange tijd gewoon negeert heb je veel kans dat je een scheef paard krijgt denk ik. Bovendien wordt het zowel mentaal als fysiek ook niet gemakkelijker om er daarna nog mee te beginnen. Ik zie zelf eigenlijk niet helemaal in waarom je dat niet zo kunnen doen met een jong paard zolang je alles niet te zwaar maakt. Maar ik ken dan ook niet zo veel van jonge paarden dus misschien ben ik mis.
    Je zou er ook eerst nog wat meer op de grond mee aan de slag kunnen gaan en zien of je die kant beter kan krijgen bij het online spelen. Of merk je op de grond echt helemaal geen verschil tussen de twee kanten?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #3

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Dank voor het meedenken.
    Jawel, ik merk op de grond zeker verschil. Zijn rechterkant is de holle kant. Zijn linkervoet optillen, naar links laten kijken+ links laten buigen vindt hij iets moeilijker maar dat oefen ik dus al wel. Dus ik heb wel het idee dat ik iets kan doen vanaf de grond. Maarja, hoe doe ik dat dan onder het zadel? Ik weet wel iets over rechtrichtoefeningen maar er moeten (tegelijkertijd?) ook nog hulpen aangeleerd worden, dat vind ik nog wel een beetje ingewikkeld. ..

  4. #4
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Als je het op de grond al start, dan werkt het ook door naar onder het zadel.
    Ik zou ook zo snel mogelijk ermee starten. Want hoe langer je enkel zijn voorkeurkant doet, hoe erger de scheefheid wordt. Als je het te vroeg vindt, zou ik ervoor kiezen om de rechtergalop ook nog niet te vragen.

    Hoe precies, weet ik niet genoeg van. Ik zou beginnen op een grote volte online en spelen met schouder of achterhand wat te verplaatsen. Maar of dat een slimme manier is weet ik niet.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Wat denk ik belangrijk is is dat je de juiste voorwaarden schept zodat hij op beide kanten goed kan aanspringen, dat betekent mi vooral zorgen dat je hem recht rijd onder het zadel(en dat hij sterker word door oefeningen), dat is best een kunst en lukt vaak niet zonder te lessen, ongewild zit je vaak scheef. Ik denk dat het belangrijk is om dressuuroefeningen te doen aan de hand op beide zijden en onder het zadel dat kun je ook doen als je buitenrijd(om hem sterker te maken), veel overgangen en schijnovergangen maken bv juist ook buiten helpt hem om zijn achterhand goed te gebruiken. Verder kun je je paard ook goed recht richten met behulp van dubbellongeren, maar dat vind ik altijd best lastig maar het is wel handig als je dat kunt. Dus misschien toch iemand zoeken die je daarbij kan helpen.
    Wel goed dat je je er bewust van bent en er mee aan de slag wilt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Interessant topic,, ik heb er nooit bewust aan gewerkt met mijn jongste.

    Toen ik haar net onder zadel had deed ze regelmatig overkruisen, inmiddels kende ze de hulp al wel.
    maar ze gooide achter en voor nog door elkaar, maar na mate dat ze sterkte en ouder werd. Ging ze alles van elkaar onderscheiden.

    Inmiddels wordt ze alweer bijna 7, en kan ik op het lange stuk zowel, linker als rechter galop vragen.
    En in de bak als ze contra loopt is het mijn schuld

    Ik ga er is over nadenken, hoe en wat ik ooit gedaan heb

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Bij een jong paard maakt het mij niet uit of hij in de juiste galop aanspringt, áls hij maar aanspringt. De rest is balans. Ook als hij per ongeluk in galop valt, niet bestraffen maar na een paar passen weer rustig terugnemen. Voorwaarts dus altijd 'belonen'. Kan je paard eenmaal links- en rechtsom goed in balans draven, dan kan je het aanspringen in de juiste galop aanleren op de volte. Dan is de juiste stelling en buiging er en maak je het je paard makkelijker. Niet teveel oefenen, dat aanspringen. Veel paarden worden heel erg druk van telkens aanspringen en weer terugnemen.

  8. #8
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Ik heb nog nooit een jong paard gestart wat niet vrij eenvoudig in de andere galop kon aanspringen met een beetje hulp van boven
    Ze hebben meestal wel een voorkeur natuurlijk en als ruiter heb je vaak ook een kant die makkelijker is en die kunnen elkaar dus in de weg zitten of juist versterken.

    Ik zou op een rechte lijn desgewenst achter een ander paard aan het hoofd naar buiten vragen (naar rechts voor linker galop en omgekeerd) en mijn buitenbeen aanleggen (voor linker galop rechterbeen en omgekeerd). Dan lukt het meestal heel prima en ze wennen er eigenlijk snel aan. Dan ga ik kijken of ik op die manier de galop kan dirigeren en dan maak ik mijn hulpen steeds kleiner.

    Daarnaast probeer ik het paard rechter te maken door middel van dressuur oefeningen vanaf de grond en vanuit het zadel en zo komen beide elkaar halverwege tegen.

    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  9. #9

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Wat helpt is om de galop van je paard te bestuderen. Voor een linkergalop moet het rechterachterbeen als eerste actief zijn. Daarna komt de diagonaal links achter/rechtsvoor en daarna volgt het linker voorbeen. Op het juiste moment je galop hulp vragen helpt aanzienlijk.

    Wanneer je beide paarden een bepaalde galop niet kunnen, is het wellicht ook een idee om je eigen lichaam eens te bekijken of laten bekijken.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  10. #10

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Harstikke bedankt voor het meedenken en de veelheid aan antwoorden! Er zitten zeker dingen tussen waar ik wat mee kan.
    Ik heb een beetje overdacht aan de hand van jullie antwoorden wat ik van plan ben. De korte versie is: wél beide gallopkanten oefenen (of niet te lang mee wachten - en ik weet nu hoe) + doorgaan / uitbreiden (dressuur)oefeningen op de grond en vanuit zadel. Eigenlijk een bevestiging van mijn vermoedens.

    De lange versie is:
    Eerst ga ik hem nog iets meer bevestigen in de gallop an sich, (het zit er echt nog maar net in) dus in de lijn van wat Marjo zei. Maar ik ga zeker niet lang wachten met het vragen van de andere gallop en wat Anroomy daarover zei vind ik erg behulpzaam en geruststellend. Daarnaast blijf ik op de grond ook gewoon oefenen met balans. Vooruit, achteruit en opzij (zijgangen vind ik zo'n groot woord) gaat al heel goed op lichte aanwijzingen, schouder apart verplaatsen, (dat wordt een wending om de achterhand) en een schouder voor aan de hand gaat al heel aardig. Lessen nemen zit zeker ook in de pipeline. Dan kan ik de oefeningen ook beter vanuit het zadel uitvoeren. Dubbele lijnen longeren, daar heb ik wel eens les in gehad en ja dat is idd nog niet heel makkelijk. In het bos kan ik zeker dingen vragen / oefeningen doen maar ik wil ook weer niet teveel vragen (hij móet al zoveel leren) Hij is zo'n nieuwsgierig, ondernemend paard, ik wil hem niet afstompen met mijn oefeningen ( oei, dat klinkt lelijk maar komt voort uit mijn interesse naar Zoöantropologie)
    Overigens is het niet zo dat mijn beide paarden maar een bepaalde kant kúnnen galloperen; mijn oudste paard heeft nooit onderscheid hoeven maken omdat ze vóór mij alleen rechtuit in het bos rondliep met toeristen. Het duurde even en kostte wat moeite maar ze kan uiteindelijk gewoon beide galloppen. Mijn jonge paard heb ik het gewoon nog nooit gevraagd. Dus om nu mijn eigen lichaam te laten controleren (dat ongetwijfeld scheef is!) vind ik nu nog een brug te ver, Pocalover.

    Groetjes ! Alice

  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Ik ga een beetje verwarring zaaien
    Anna, wat is de reden dat jij ervoor kiest om een hulp te geven met je buitenbeen? Toen ik Moon kreeg sprong hij maar zeer moeizaam aan op rechts. Eerst hem in de knoop gelegd met een normal instructrice Dan ging het wel maar heel moeizaam vanuit de travers. Toen kwam er gelukkig een instructrice op ons pad die zowel van NH als van dressuur kaas gegeten had. Zij leerde het ons door in een rechterwending veel ruimte te geven met de binnenteugel en eventueel net als jij doet Anna, stelling naar buiten vragen. Maar daarbij gebruikte ik dan mijn binnenbeen en niet mijn buitenbeen. Het idee erachter is dat het binnenachterbeen actief moet worden want die treedt het meest onder de massa.
    Deze hulpen gebruik ik buiten op een recht stuk nog steeds. Ik rij altijd met een casual rein dus ik pak voor de rechtergalop even contact op de linkerteugel en geef een beenhulp rechts. Voor de linkergalop hoef ik alleen maar 'galop' te denken en we gaan al. In de bak springt hij inmiddels ook rechts goed aan op een lichte zit/beenhulp, aan de binnenzijde.
    Vandaar dat ik benieuwd ben naar het idee om een hulp te geven met je buitenbeen. en hoe doen anderen dit?

    Als je dit teveel vindt afdwalen van de originele discussie Alice, dan kan ik er ook een apart topic van maken. , maar het leek me hier wel bij te passen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    @Dineke: Het buitenachterbeen bepaald welke galop aangesprongen wordt (= de diagonaal), deze moet de galop inzetten en dus gebruik ik mijn buitenbeen.

    Binnen de dressuur ken ik ook de hulp buiten been naar achter, binnenbeen vraagt go maar door mijn buiten been meer aan de leggen schuift deze onder de massa en kan het buitenbeen makkelijker aanspringen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  13. #13

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    @Dineke: Het buitenachterbeen bepaald welke galop aangesprongen wordt (= de diagonaal), deze moet de galop inzetten en dus gebruik ik mijn buitenbeen.

    Binnen de dressuur ken ik ook de hulp buiten been naar achter, binnenbeen vraagt go maar door mijn buiten been meer aan de leggen schuift deze onder de massa en kan het buitenbeen makkelijker aanspringen
    Dat vind ik ook logisch.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  14. #14
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Even mijn persoonlijke visie: ik heb veel ervaring met dravers onder het zadel leren galopperen, die hebben daar altijd wat moeite mee omdat ze het op jonge leeftijd nooit geleerd is, ze heten niet voor niets dravers . Ik heb drie stelregels:

    - alles wat ik op de ene kant doe, doe ik net zo veel op de andere kant (dus linksom 3 voltes draven, dan rechtsom ook)

    - galop wordt eerst aan de lijn "geïnstalleerd" op een stemcommando, dat maakt het begrijpen van de galophulp onder het zadel vele malen makkelijker

    - zolang het paard in draf niet netjes nageeflijk en redelijk bij elkaar kan lopen, wordt er nog niet gegaloppeerd. Eerst moet de balans in draf heel erg goed zijn.

    Als ik deze drie regels volg, zijn er nooit echte problemen met het galopperen onder het zadel. Het kost wel tijd om eht goed te doen - maar als het voortraject klopt, kost het echte doel helemaal niet zoveel tijd meer.

    Veel succes ermee! En voor het aanleren is galopperen op een cirkel, het liefst vanuit de stap en niet vanuit de draf, voor het paard het gemakkelijkst.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #15
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:jong paard: rechter- en linkergallop al belangrijk?

    Ik dacht dat het binnenachterbeen meer onder de massa moet komen voor galop. Ik doe mijn binnenheup naar voren waardoor dan ook automatisch mijn buitenbeen naar achteren kan schuiven en de hulp geven. Soms is het inderdaad handig om met binnenbeen nog een signaal te geven (zo heb ik vroeger op manege leren aangalopperen, buitenbeen achteruit en dan tikje binnenbeen), maar dat is vaak niet meer nodig. Ik dacht dat Karen Rohlf ook aanspringt door binnenheup vooruit, buitenbeen achteruit te plaatsen. Maar nu begin ik te twijfelen hoe het weer precies was
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •