Heeft er iemand nog tips?
Heeft er iemand nog tips?
Nou Blue-Star, parelliers zijn over het algemeen niet zo thuis in de trucjes om je paard dingen te laten doen die hij niet wilt.. Als ik in jou situatie had gestaan, stond ik wel even met mn handen in het haar want om je paard nou de wasplaats op te sleuren met een bit en kinketting gaat volledig tegen mn principes.
Als je de bandage extra nat moet maken, dan is dit met emmers water toch geen probleem of zie ik dit verkeerd? Je kunt zn been in een emmer parkeren, of er steeds water overheen gooien...
Is ith a earthquake?! ____________
_____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!
Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!
Ik schaar mij achter Pais.. iemand die in NH gelooft, zal het niet met trucs willen oplossen. Nu snap ik best Blue Star, dat je op dit moment niet zo veel aan 'filosofie' hebt omdat je in een situatie zit waarbij onmiddelijk handelen blijkbaar nodig is.
Welnu, een paar tips:
Wees eens wat creatiever! Het advies om het paard buiten af te spuiten zou je niet meteen moeten afwijzen. Sinds wanneer is er niet ergens een kraantje te vinden waar je een tuinslang op aan kunt sluiten? Hebben ze geen slang op stal? Misschien heeft iemand thuis een tuintje en een tuinspuit, wie weet is die even te lenen! En als dat allemaal niet kan, dan inderdaad een emmertje water, pootje erin - het gaat tenslotte niet om het spuiten maar om koelen en dat kan ook in een emmer.
Overigens, het heeft mij verbaasd dat er blijkbaar met een paard dat een peesblessure heeft, zo 'gewerkt' wordt. Ik meen me te herinneren dat je in een andere post schreef dat je allerlei 'basistechnieken' van Parelli gedaan had - hmm, vreemd want ik denk dat een aantal van die technieken helemaal niet geschikt zijn voor een paard met peesblessure.
Tenslotte, en dat is misschien het allerbelangrijkste: je schreef dat het paard agressief en sterk is. Blue Star, ik zit m'n hele leven al in de paarden en het is zelden dat ik een agressief paard ben tegengekomen. Zo ze er al zijn dan zijn dat soort paarden niet in de 'gewone' wereld, een agressief paard is door geen mens te bemannen. In principe kent een paard slechts twee basis emoties: vertrouwen en angst. Jouw paard is gewoon bang en heeft helemaal geen vertrouwen. Jouw allereerste en belangrijkste taak is om dat te begrijpen en ernaar te handelen. Met een hengstenketting doe je meer kwaad dan goed - je bevestigd zijn angst en maakt het nog een graadje erger omdat het nog pijn doet ook. Je gebruikt geweld terwijl je meer resultaat zou bereiken door zorgzaam en geduldig te zijn. Neem eens de tijd om dit paard, gewoon aan een halter en een touwtje langs de wasplaats te leiden. Niet proberen hem die wasplaats in te dwingen. Blijf er 's een minuutje staan en vertel hem ondertussen hoe braaf hij is. En zo telkens een stapje verder. Ga geen dwang gebruiken, geef 'm de tijd en de kans zich te oriënteren, tot rust te komen.
Hoe vervelend ook, het lijkt me een uitgelezen kans om je eerste stappen op weg naar Natural Horsemanship te maken, want deze situatie zou je kunnen leren dat angst, intimidatie en straffe hulpmiddelen niet de juiste gegevens zijn om met een paard om te gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik weet niet hoe gebruikelijk het hier is om te verwijzen naar engelstalige artikelen, maar ik heb net een artikel gelezen dat precies onder woorden brengt, waarom ik zo'n moeite heb met de opmerking dat gebrek aan respect de oorzaak is van een (welk) gedragsprobleem (dan ook).Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
Ik maak me er nu wat makkelijk van af, door de ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]:
http://www.behaviorlogic.com/id124.html
Ik heb al allerlei suggesties gelezen die op het gedrag zelf gericht zijn en zal me daar dus niet verder mee bemoeien, behalve dat ik ook nog wil aangeven dat je voor een paar euro's zo'n 'spuitding' (jeweetwel, die je moet 'oppompen' alvorens er water uitkomt) kunt kopen, waarmee je de benen voorlopig overal waar je maar wilt mee kunt afspuiten.
Dat geeft je de mogelijkheid om eerst aan het ene gedrag.. rustig afspuiten van de benen toelaten.. en daarna aan het andere gedrag ... de plek waar het eigenlijk moet gaan plaats vinden rustig binnen gaan en blijven... te werken.
Groetjes,
Prowisorio
"Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance"
Ik begrijp jullie reacties best maar hier ging het om het zo snel mogelijk klaar te krijgen
Nu koelen we en gaan we niet meer in de douche,met tegenspruttelen van de eigenaar
Ik vroeg me nog 1 ding af:
Ik ga nu vaak een wandeling maken met mijn vzpaard aangezien we met hem moeten stappen en rondjes rond de manege erg saai is,zowel voor mij als voor hem.
Gisteren hebben we onze eerste wandeling gedaan en nam ik het bit,halster(voor als hij het bit kapot krijgt wat hij vaak doet)en een ketting mee die onder zijn kin ging
Toch weet ik dat dit niet goed is om de redenen dat in dit topic vermeld staan
Ik heb ooit een keer met halster op wandeling gegaan en toen kwam hij alleen thuis omdat ik alleen maar kwaad werd omdat hij mij constant naar een grassprietje trok ->paard op hol
Met de ketting gaat het goed,kan ik hem in toom houden maar zo wil ik dit niet
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Trouwens,mij werd afgeraden om een aantal games te doen(heb ondertussen mijn pakket binnen)aangezien hij een peesblessure heeft
Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
Om maar met dat laatste te beginnen: ja, dat schreef ik ook al!
Verder.. het woordje 'snel' moet je misschien uit je woordenboek schrappen en nu dat je je level 1 pakket binnen hebt, vind je daarin de beste tips om een vertrouwensband met dit paard op te bouwen en hem te leren jou te volgen, zonder hengstenketting en zonder dat-ie omde haverklap in de graskant duikt om te eten.
Gauw gaan lezen en beginnen! Veel succes!
Niet naar buiten gaan en dat lvl 1 pakket doorlezen.Je helpt mee aan het creeeren van een onveilige situatie en het enige wat je doet is symptoom bestrijding.Ga in de bak werken aan een vertrouwens band en dat ie je goed volgt.Dan pas ga je pogen naar buiten te gaan.
en als toevoeging op jannepauli: snel maakt je vooruitgang alleen maar langzamer omdat je veel te veel wil.
Het is best begrijpelijk.Maar zo werkt het nou eenmaal niet.
www.niekelings.nl horsemanship op maat
Sorry hoor dat ik het zeg maar een paard met peesblessure kan nou eenmaal niet in de bak gaan...Oorspronkelijk Geplaatst door niek
Hoe gaan jullie naar buiten?Met touwhalster??En wat als hij nou eens schrikt?Hoe moet ik dit dan doen?Dit paard moet stappen
Ik ga met mijn paard gewoon naar buiten met een (touw)halster en een leidtouwtje. Ja ze schrikt wel eens, so what? Gewoon rustig blijven, niet paniekkeren en goed vasthouden en doorlopen ( ook niet ontzettend gaan 'geruststellen', dan beloon je alleen maar verkeerd gedrag, negeren en doen alsof er niks aan de hand is) . Daarbij is een langer touw misschien handig en.. handschoenen aandoen, heb je steviger grip.
Oh ja, even ter aanvulling: mijnpaard is écht geen braverd hoor, 50% verkeersmak, maar volbloed, hengstenmanieren en errug groot. Loopt ook graag op haar achterbenen (steigeren) als iets haar niet bevalt. Kan mij allemaal niks schelen, ik neem de attitude van 'je doet maar' en loop gewoon door.
Daar zit volgens mij ook de kneep - als je zelf nerveus bent wordt je paard het vanzelf ook en als je zelf een wat makkelijker houding aanneemt en zorgeloos op pad gaat.. komt het helemaal goed!![]()
ik ga niet naar buiten, ik heb ook geen bak waarin ik kan rijden, maar wel een polder, waar ik redelijk veilig op een touwhalster kan ronstappen. Komt er een grote trekker aan o.i.d. dan stap ik af en los het eventuele probleem vanaf de grond op.
Ik denk dat je niet zonder gedegen voorbereiding met een touwhalster het verkeer in moet gaan, je moet ermee om leren gaan, de laterale flexion zal er behoorlijk in moeten zitten en dat leer je stap voor stap als je het level 1 en 2 pakket volgt.
Zo lang er zoveel redenen zijn om dat niet te doen, zou ik met dit paard niet naar buiten gaan op een touwhalster en wellicht kan je je eigen savvy ontwikkelen met een ander paard, dat de level 1 oefeningen wel mag doen.
Stappen zou dat paard ook prima aan de hand kunnen, op de Parelli manieren, zoals beschreven zijn in het nieuwe level 1 pakket, ik denk dat dat veel veiliger voor iedereen is dan wannneer je erop gaat zitten met een touwhalster
blue_star, mijn paard heeft 15 jaar geleden ook een peesblessure gehad en moest op het harde stappen. Het was een ramp, met mijn paard (type hyperactief) viel totaal niet te stappen, maar het moest wel voor haar pees. Ik heb de mazzel dat het een draver is die voor de kar kon, daar bleef ze wel rustig bij, maar aan de hand was geen doen...
Ik heb dus ook geen advies voor je waar je NU wat aan hebt mbt het stappen. Wel als alternatief voor het afspuiten, daar gebruikte ik coolpacks voor. Hoef je niet het washok in en die pees wordt toch gekoeld. Ik begrijp heel goed dat iedereen je het pakket aan raadt, daar heb je ook heel veel aan, maar niet nu, met een paard waar je niet mee kunt oefenen.
Heel veel sterkte met de peesblessure, bij mijn paard is het, o.a. door het doktersadvies goed op te volgen, helemaal goed gekomen, ik hoop dat het bij jouw paard ook goed komt!
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
DankjeOorspronkelijk Geplaatst door promptertje
Inderdaad,om eerlijk te zijn,ik heb nu niets aan het pakket,ok ik kan het doorlezen maar ik kan gewoonweg niet oefenen met hem
Wat ik vergeten te zeggen wasis dat we nu coolpacks gebruiken
Je kon toch rond de manege lopen ?.Verder zijn dit soort vragen een duidelijk teken dat je er niet aan toe bent om naar buiten te gaan (parelli standarts that is)Je mist duidelijk de savvy :Knowing when to be, where to be, why to be... and what to do when you get there.Op al deze dingen heb je een vraag...Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
@ het oefenen:.Be prepared is het eerste wat me te binnen schiet.Dat je het niet kan oefenen is 1.Maar als je weet wat je moet doen ben je al een heel stuk verder.
Ik ga trouwens idd gewoon met touwhalster en carrotstick naar buiten.Gewoon rustig blijven .Als jij rustig bent /blijft straal je dat over op je paard.
www.niekelings.nl horsemanship op maat
zo lang je het niet geoefend hebt, zou ik het erg onverstandig vinden als je op een touwhalster buiten ging rijden, doe er dan een bit in, zoals je gewend bent en ga pas op een touwhalster rijden als je eraan toe bentInderdaad,om eerlijk te zijn,ik heb nu niets aan het pakket,ok ik kan het doorlezen maar ik kan gewoonweg niet oefenen met hem
Bladwijzers