Oorspronkelijk Geplaatst door
sterre

Oorspronkelijk Geplaatst door
sandra
Ik ben in diverse tests als RB-i beoordeeld, maar ik kan zelf echt totaal NIET geworden met RB-i paarden. Ik vind dat ontzettend moeilijk te begrijpen of zo,
Dit vind ik interessant. Waarom is dat? Is dat omdat je denkt in hetzelfde quadrant te zitten, je persé met elkaar op moet kunnen schieten? Voelt dat zo? Of is dat omdat er vanuit Parelli enigszins wordt aangedragen dat horsenalities en humanalities op hetzelfde vlak wel overeen zouden komen?
Pure interesse overigens, ik ben oprecht benieuwd. Benieuwd naar hoe jij hiernaar kijkt, en anderen.
Ik snap de theorie wel, dat een overeenkomst in karakter het makkelijker zou maken, maar in de praktijk lijkt me dat niet altijd zo. Als ik naar mensen kijk, heb je mensen die graag een partner hebben die hetzelfde karakter heeft, maar ook mensen die een partner hebben die níet op hen lijkt, en dat juist fijn vinden. Zou dat niet ook zo zijn met paard en mens? Dat dat verschilt?
Zo vind ik het ook fijn dat mijn vriend bepaalde eigenschappen heeft die ik niet heb, en andersom! Zo kun je elkaar ook aanvullen, wat ook juist waardevol kan zijn.
Hoe denken jullie over het nurture/nature idee?
Als je 'nature' ziet als aangeboren eigenschappen, en 'nurture' als geleerde eigenschappen? Anders gezegd, wat is aangeboren, en wat is aangeleerd? En hoe verhoudt zich dat zich tot de horsenalities, humanalities?
Bladwijzers