Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Horsenality vs humanity, ruin, merrie, hengst..

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Re:

Marie, ik ben het ermee eens dat je veel leert van verschillende horsenalities. Maar niet iedereen heeft de ambitie om met alle paarden om te kunnen gaan. Ik wil een goede relatie met het paard waar ik op dat moment mee werk. Nu dus Tyco en ooit mijn eigen paard. Dan zoek ik er 1 die bij mijn karakter past, zodat we samen lol kunnen hebben en niet 1 die ik 'moeilijk' vind om van te leren.... Verschil in ambitie denk ik

Ik ben zelf een rbi. Nu ik met Tyco speel merk ik dat ik een lbe echt heel leuk vind, die dwingt mij om door te gaan en niet eindeloos te herhalen Met Lutin de lbi/rbi bleef ik vaak hangen op 1 punt. Ik ga dus vior lbe, maar niet te extreem. Ik heb Wente in handen gehad, maar dan weet ik echt niet wat ik met haar moet, ze is ook zoooo snel

Verder val ik meestal voor ruinen!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Horsenality vs humanity, ruin, merrie, hengst..

Het is inderdaad ook wat je eigen ambitie is. Ik heb maar één paard, ben niet piepjong meer, heb een drukke baan. Dus dat ene paard is er vooral voor ontspanning en plezier. Ik zocht geen uitdaging, maar een maatje, en gelukkig heb ik die ook gevonden in Moon. Als je ambities hoger liggen, je er (deels) je werk van maakt bv, dan kan ik me voorstellen dat je op zoek gaat naar ervaringen met verschillende typen paarden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Marie, ik heb met mijn merrie ongelooflijk veel geleerd. Eigenlijk was het een verschrikkelijke pony, ging van niets over de zeik, altijd gespannen en supergevoelig.
    En ik denk dat je met de ene altijd wel meer zal hebben dan met de andere. Ik heb een Lb-I en vaak kan ik er prima mee omgaan. Maar hij geeft mij niet wat ik echt wil.

Marit, ja Carwyn is als E-pony wel blij met beetje energie van jou.
    Is wel mooi om te zien dat je bij een E met energie dus versterkt, maar bij een RB-I zoals Maybel met energie sloot ze juist af.

Ans, wat jij beschrijft herken ik wel. Alleen dan dat mijn ruin ook niemand nodig denkt te hebben vaak, tot die los is, dan is het geen held meer.

Voor mij is het overigens puur hobby.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb duidelijk gemerkt dat ik voor de leuk en ontspanning merries veel fijner vind om mee te werken en dat mijn rbi merrie het beste in me naar boven haalt. Voor de uitdaging en de spectaculair vind ik RBE/LBE hengstjes leuk om mee te werken. Verder is het bij mij voornamelijk paard-afhankelijk of ik direct een klik met een paard heb. Ik ben zelf volgens het huminality rapport een licht naar LBE neigende persoonlijkheid maar niet uitgesproken 1 type. Ik ben van mezelf wat te pushy en druk, dat wel.

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ik ben zelf eigenlijk altijd een introvert, meestal lb, soms rb. Kan wel een gemotiveerde introvert zijn, maar echt extrovert ben ik maar weinig.
    Heb een grote aantrekkingskracht naar lb/introverte paarden, lbi is mijn lievelingskarakter, rbe is mijn slechtste match(is het verste af van wie ik ben).
    Geslacht van het paard maakt mij niet zoveel uit, alhoewel ik onbewust toch naar ruinen trek. Hengsten heb ik te weinig ervaring mee om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Lbi en lbi is soms best wel een uitdaging omdat we elkaar kunnen versterken, maar zoals parelli altijd zegt, gebruik de humalaty/horsanalety niet als smoes, maar als strategie. Als ik dat goed in mijn hoofd hou komen er mooie dingen uit.
    Al met al zijn alledrie de paarden verschillend en halen ze allemaal wat anders uit me, dat vind ik dan ook het mooiste eraan. Ze hebben allemaal dingen die maken dat ik het beste uit mezelf moet halen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

@Marie: daar heb je zeker een paar interessante punten te pakken.

Ik denk dat er een gróót verschil zit tussen 'beginnen met een mismatch, waarvan je beslist veel zou kunnen leren' en 'leren omgaan met andere (minder matchende) horsenalities wanneer je je Level 4 al hebt'. Als je een heleboel te leren hebt, maar je begint ook nog eens met een paard waarbij het qua karakter geen match is, kún je daar inderdaad veel van leren. Maar het is niet de makkelijkste weg om een goede horseman te worden. Ik denk dat het meer onzekerheid en frustratie oplevert als je zelf nog in die beginnende leerfase zit (aka: weinig savvy hebt). Hoe zie jij dit?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dat doet me denken toen ik als goedwillende beginner met Purple Rain de 7 games wou leren. Rain was hengst, 2 jaar oud, een echte LBE en ongelofelijk dominant. Ik kan je verzekeren, dat was géén succes . De hemel zij dank dat ik mijn merrie nog had, die vergaf me mijn geklungel. Als ik koste wat kost met Rain was doorgegaan, had dat serieus tot ongelukken kunnen leiden. Als beginner is zo'n paard echt een maatje te groot!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat kan ik mij voorstellen Ans .

Marie ik kan mij voorstellen dat je in principe met alle horsenality,s om wilt kunnen gaan, dat is best een uitdaging denk ik maar vind je het dan ook leuk, denk je dan ook regelmatig van Yes wat is ze of hij toch leuk, kun je lachen als je paard iets doet wat misschien niet zo,n goed idee is maar waar je wel om kunt lachen omdat het bij het karakter van je paard hoort, en dat kan zijn dat je paard direct 3 meter verderop staat als er een eend uit de sloot vliegt of je paard niet naar je toe komt op de wei omdat het gras veel belangrijker is dan de baas.

Toevallig dacht ik er gisteren nog aan, Whoopie staat wel te boek als een lb-i maar ze is niet zo erg introvert en gisteren bedacht ik mij nog dat ik daar dankbaar voor ben omdat ik niet zo goed kan tegen dat hele "stugge introverte" dan moet ik zo oppassen dat wanneer het traag, trager ...trager gaat ik mijn geduld niet verlies en de strijd aanga, dus ik ben blij dat ze ook vaak speels is en extravert.
    Vroeger toen ik zelf meer rust had kon ik beter uit de voeten met een RB paard , wel extravert dan, rb intravert gedrag vind ik erg moeilijk, ik heb het geduld daar gewoon niet voor. Ik heb een duidelijke voorkeur voor een beetje ondeugende paarden met een eigen mening die niet te snel onder de indruk zijn. Zelf ben ik denk ik vooral lb-i, maar schakel makkelijk naar extravert en rb-i.

Dus ik vind het vooral ook fijn als paarden in horsenalty,s ook niet te uitgesproken zijn. Het lijkt mij wel een uitdaging hoor om met verschillende paarden te werken, maar niet om zelf te hebben.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Inderdaad, Janneke, sommige paarden hebben een geweldig karakter om af en toe mee te werken, maar niet als 'lifetime partner'
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Om nog even specifiek mijn geval er bij te halen: toen ik begon met Parelli was ik eerder Rbi, en Sofie was echt enorm Rbe. Dat was zeker niet de leukste of gemakkelijkste combinatie, maar ik heb er wel precies datgene uit gekregen wat ik nodig had: zelfvertrouwen, zekerheid, leiderschap. Die had ik niet echt maar waren wel nodig om Sofie te helpen, en ik moest daar dan maar aan werken. Dus is dat dan een goede match? Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt...
    Ik was inderdaad wel bereid om te leren, te veranderen. Er was veel ruimte voor groei voor zowel mezelf als Sofie, en juist daarin had ik plezier, dat we vooruitgang boekten, er beter van werden. En door samen aan iets te werken kregen we wel een enorm goede band, ook al was die magische klik er niet in het begin. Als ik echt alleen maar eenvoudig plezier had willen hebben met een paard dan was het misschien inderdaad toch niet de juiste match.

Daardoor denk ik dat de humanality (wie je bent en hoe je bent) en horsenality (ruin/hengst/merrie, RB/LB, introvert/extrovert) op zich niet zo veel uitmaken, maar wel wat je precies wil doen, wat je wil bereiken.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

De andere kanten van een horsenality kom ik tenminste toch wel tegen, omdat je paard toch nooit helemaal in een kwadraat zit, de meeste niet tenminste. Ook Whoopie kan buiten regelmatig behoorlijk RB gedrag laten zien, dus ik heb wel geleerd hoe ik hier mee om moet gaan, ook het introverte wat ze af en toe laat zien dat was echt een uitdaging voor mij, daar ben ik het wel met je eens dat het jouw ook uitdaagt om te leren en je grenzen op te rekken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Ik ben een RB-i had een RB-i(tristan) en heb nu een Lb-i/e(Falcon)

Voor mijn gevoel voelde tristan eerst heel fijn die naarmate ik verder kwam in het parelli systeem een beetje saai werd, toen ik falcon had dacht ik echt van mijn hemel waar ben ik aan begonnen maar nu heb ik dat niet meer.
    Ik ben wel blij met mijn LB-i/e-tje want het houd mijn scherp, zorgt dat ik verder kom in mijzelf inplaats van blijven hangen met de RB-itje
    Het enige wat we nu hebben is dat ik trager ben dan hem, en dat is wel iets wat soms niet goed matcht en dan even een lastig moment hebben.
    Mijn voorkeur gaat wel uit naar een ruin en die heb ik ook, met merries heb ik gewoon niet zoveel nooit gehad ook
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Voor mij is er een duidelijk verschil tussen: van welke leer ik het meeste of welke vind ik het fijnste/klik ik het meeste mee?

Ik wil eigenlijk wel met alle horsenality's leren omgaan tenminste tot op een bepaald basisniveau. Maar het zou kunnen dat ik ontdek dat een bepaalde horsenality gewoon klikt en een andere minder. Met mensen klik je ook over het algemeen beter met een bepaald 'soort' mens en meestal zijn de mensen waar je minder mee klikt net diegene waar je het meest mee groeit (je moet dan wel grenzen aangeven of net jezelf leren aanpassen om met hun iets te bereiken).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Ja, voor mij is er ook een verschil tussen paarden waar je gewoon makkelijker een klik mee hebt, en paarden waar je (ook) heel veel van kunt leren, maar gevoelsmatig minder makkelijk op één lijn zit.

Zelf zit ik qua humanality vooral in de RBE-hoek, met uitwaaiering naar LBE en RBI. In essentie ben ik overigens wel een echte introvert, maar ik heb absoluut geen moeite me extrovert op te stellen. Als ik daarna maar weer introvert-time krijg

Qua paarden val ik als een blok voor LBE's. Echte introverte paarden die echt 'uit' kunnen gaan vind ik lastig. Wel heel leerzaam om mee bezig te zijn als ze van iemand anders zijn, maar niet 'voor de heb' zeg maar.

Mijn eerste merrie was een LBI, héél uitgesproken. Ik deed vanalles met haar, kon prima met haar overweg, was ook echt ontzettend gek op haar.
    Maar toen ik Bailey kocht (LBI/LBE, ofwel een milde LBE met regelmatig nogal sceptische gedachtes) merkte ik pas hoe ik dat extraverte kon waarderen. Hoe fíjn ik het vond dat ik een paard had dat uit zichzelf hard wilde werken, dat ik echt blij kon maken met bewegen. Met Bailey ga ik heel vanzelfsprekend om, gevoelsmatig komen we er altijd 'samen wel uit', dat voelt altijd wel goed, en zo doen we steeds nieuwe dingen op een rustig tempo. Hij wil graag uitdaging, maar met mate is dat prima. Met hem kan ik rustig samen zijn, hij is heel stabiel en toch een harde werker die graag op pad gaat, dat is heerlijk.

Toen ik op zoek was naar een tweede pony wilde ik dan ook een enigszins extravert paard. Dat is gelukt, en dat is een understatement
    Wente is mijn enorm uitgesproken en aanwezige LBE met een RBE-switch. Ik vind haar fantástisch!
    Altijd 100% gemotiveerd, uitbundig, altijd blij, altijd positief ingesteld. Snapt alles na 1 keer uitleggen. Zij daagt me enorm uit, want om haar leertempo bij te houden moet ik zelf ontzettend snel ontwikkelen, en ik kan dat wel waarderen.
    Door háár is mijn ontwikkeling ineens in een rollercoaster komen te zitten, met haar maak ik die gigantische stappen, omdat ze zo vreselijk snel is. Ik vind dat fantastisch! En ja, ze kan ook heel erg in-your-face zijn en zou het liefst mee naar huis gaan in m'n binnenzak, maar ik vind haar dan nog steeds gewoon geweldig

Over merries of ruinen laat ik me niet meer uit. Toen ik een merrie zocht kwam ik thuis met een ruin, en toen ik zeker wist dat ik niets anders wilde dan een ruin was het toch een merrie waar ik voor viel.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Even snel vanaf telefoon, leuk al die reacties.

Wat ik mis bij mijn lber is de will to please.
    Mijn merrie had een enorme will to please.
    Bij de ruin lber moet je interessant zijn, leuke dingen aanbieden, snel switchen en dan nog afwachten of die niets leukers heeft gezien. Concentratieboog van nog geen 5 min... Voor mij best een uitdaging. Al kan ik vaak ontzettend lachen om zijn gekke acties.
    Gister nog heerlijk gewandeld met hem, dat is ook nooit saai. Met vier benen de lucht in etc.

Beetje extrovert houd ik wel van trouwens.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten