Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Horsenality vs humanity, ruin, merrie, hengst..

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Horsenality vs humanity, ruin, merrie, hengst..

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar welke humanality jij bent en naar welke horsenality je voorkeur uitgaat.
    Tevens of je een voorkeur hebt voor ruin, merrie of hengst?

Vroeger riep ik altijd, doe mij maar een ruin die voorwaarts is. Dat is het makkelijkste.

Maar na jaren met Maybel, mijn verschrikkelijke sensibele RB merrie, waarmee ik veel geleerd heb op paardengebied is dat wel wat ik het meeste mis nu.
    Carwyn is een pony die heel bijzonder voor mij is, LB extrovert. Echt een geweldige pony, maar ik denk diep van binnen niet mijn eerste keus karakter. Hoewel ik hem echt niet meer kwijt wil hoor. Soms is die net zo'n zeur als zijn moeder.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie combinaties.
    Ik ben een RB-I. En ooit komt er vast hier weer een sensibele merrie.
    Voorlopig heb ik veel te leren met Carwyn.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Horsenality vs humanity, ruin, merrie, hengst..

Moet ik het nog vertellen?

Ik ben van mijzelf RB-E maar in bekende situaties ook wel LB-E, er zijn perdiodes waarin ik mij wel RB-I kan voelen.
    Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een E, ik vind Wonder érg fijn omdat ze zo gevoelig reageert en echt connectie met mij zoekt. Carwyn vind ik leuk vanwege zijn grapjes, het nuchtere karakter en het snelle leren. Merrie of Ruin? Ik wilde altijd graag een ruin, maar tot nu toe ook veel klik met merries. Maar over algemeen vind ik ruinen wel fijn, zeker als ze wat 'ruig' zijn. (al zegt karakter daar meer over)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik schreeuw al sinds ik klein ben, ik wil een hengst, en die op 3 jarige leeftijd laten ruinen.

Ik heb 2 merrie's
    Sophie niet bewust uitgezocht maar wel verkocht op haar heerlijk wisselde karakter, je weet nooit wat je te wachten staat soort van :P
    Nicky ook niet bewust uitgezocht, was gewoon verkocht aan haar herlijke bekkie. En achteraf geloof wel erg blij met een wel 300% LBE .
    Als er ooit een paard bij zal komen, wordt het zeker weer een LBE zover je dat kan zien.
    En ik gok wel weer een merrie. waarom, dat weet ik eigenlijk niet.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Grappig, ik had het hier vanmiddag met mijn hoefsmid over. Hij is een behoorlijke extrovert, die wel héél goed zijn energie weet te beheersen en ook heel sensibel is voor de energie van de paarden. Ik vond het grappig dat hij, net als ik, een voorkeur had voor RB-i paardjes, terwijl hij de tegenovergestelde humanility heeft.

Ik heb dus het liefst introverts op de wei. Bij voorkeur RB, maar mild LB mag ook. Ik houd wel van paarden die van nature voorzichtig zijn. Zo heb ik nu een groepje die allemaal wel in die categorie passen, met uitzondering van Shanna, die toch wel wat hoger in energie is. Maar ook zij begint zich intussen weer te settelen en te kalmeren door de rustige groep.

De extreme LB-ex die hier een tijdje stond vond ik echt vréselijk irritant. Continue aan het klieren, slopen, opdringen. Niets voor mij Gelukkig waren er ook mensen die hem juist geweldig vonden

Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik vind heel veel paarden wel leuk maar een RB-I zou ik niet willen Al vind ik Shaffje wel heel lief Evi (maar ik vind hem ook heel snel sielugh :P)

Maar ik vind een extreme karakter niet leuk, niet extreem LB of RB, liever gecenterd. Wonder en Carwyn lijken op elkaar, maar Wonder is wel stuk voorzichtiger en Carwyn meer sceptisch

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Droo en ik matchen eigenlijk wel heel goed. In basis LBi, maar kan ook switchen naar LBe. In leersituaties combi tussen LBi/RBi en eens in de zoveel tijd een RBe uitspatting als de druk teveel wordt Over het algemeen heb ik een zwak voor RBi- en RBe-tjes. Maar RBe is voor mij geen goede match Ik vind de kalmte van een LBi en het denkwerk erg leuk maar kan ook enorm genieten van een LBe paard wat lekker voorwaarts en speels is. Kortom: met Droo krijg ik regelmatig van alles wat. Daar matchen we heel goed in Maar nooit in het extreme en dat vind ik, omdat ik voordat ik Droo kocht wel een paard heb gehad die extreem kon zijn in haar reacties (zowel RB als LB), nu heel fijn.

En voor mij toch liefst een ruin, hoewel ik in het verleden ook wel een hele goede band heb gehad met merries. Het is maar net of het karakter matcht.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil tussen merries en ruinen. Ik wilde graag een merrie, maar kocht tot 4x toe een ruin en heb nu 'eindelijk' 2 merries staan. Het zijn gewoon individuën. Misschien dat ik nog geen typische hengstigheid heb meegemaakt , het voorjaar moet nog komen maar voor alsnog zie ik geen 'typisch' merriegedrag in de training (wel in de omgang met elkaar: Shanna en Naomi kunnen flink 'piepen' als ze een conflict hebben, terwijl ik van de ruinen nooit wat hoor, maar Vienna daarentegen piept helemaal niet)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Moon is mild LB-i, redelijk gecentreerd, af en toe dus ook RBi of LBe. Mijn eigen humenality zou ik ook zo inschatten we zijn dus een redelijk introvert en harmonieus duo.
    Ik heb een lichte voorkeur voor ruinen wegens het wat speelsere karakter, maar er zijn ook merries waar ik een klik mee heb. En hoewel ik het liefst een LB paard heb, kan ik het met RBietjes vaak ook goed vinden, waarschijnlijk omdat ik doorgaans voorzichtig en zacht ben in mijn energie. Met LB paarden moet ik oppassen daarentegen voor respect issues.
    En ach, laten we niet vergeten dat horsenalities en humenalities ook maar handvaten zijn om een stemming of karakter snel te kunnen typeren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Ik merk dat een groep paarden ook een paard anders maakt. Of kan bijstellen in karakter.

Zo staan mijn dames nu in groep van 6 dames, waarvan 1 drachtig, die normaal heel erg betrokken is, maar nu vooral erg op zichzelf.
    Sophie is veel op zichzelf (vroeger) en staat nu overal bij.
    En er staat een 1,5 jarige merrie, die volgens de eigenaar veel te veel met nicky omgaat. Ze is normaal wat terug getrokken, maar begint nu echte LBE grapjes uit te halen.
    Ben dus echt dol op die dame..
    En verder hebben wij een groep van LBI/RBE/LBE/ en toch zijn ze allemaal over algemeen erg rustig..
    Ik vind overigens een groep dames zo samen ook echt geniaal. Er wordt niks gemiept of gedaan.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik ben een RBE op het randje van RBI. Dat herken ik ook wel. Ik ben meestal extravert, maar ik kan ook heel makkelijk dichtklappen.

Ik heb geen voorkeur voor ruin of merrie. Ik heb ervaring met aantal merries, maar eigenlijk nooit een met die moodswings rond hengstigheid waar ik anderen over hoor.

Voorkeur voor horsenality weet ik ook niet echt. Wico is extreem LBI en dat is niet mijn eerste keuze. Ik hou wel van een paard dat van nature iets opener staat om samen dingen te doen. Ik denk dat ik een milde RBE het tofste vind. Die zijn actief, ik kan er nog mee om omdat het niet te extreem is en zodra je hun vertrouwen gewonnen hebt, zijn ze ontzettend lief en gaan ze door het vuur voor je. Mijn LBE (met niet zoveel E) is een echte en dat is zeker tof, maar het zorgt ook voor niet zo fijne dingen: constant slopen, respectissues,... Nu LBI's die niet zo extreem zijn, vind ik ook weer heel tof. Ïk denk vooral dat voor mij de sleutel is niks erg extreems omdat ik daar de handvaten niet heb (ofwel paniek die ik niet kan handelen ofwel respectissues).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Leuk al die reacties. Natuurlijk is het verhaal niet zo zwart wit.

LB-I kan ik niet zo goed mee overweg.
    Maar jouw karakter doet wel veel met een pony. Als ik Marit bezig zie zijn de pony's vaak ook extroverter bij haar, dan bij mij. Althans, de E-tjes.. Mijn RB-merrie moest niet heel veel van Marit hebben in eerste instantie. :P Zij was sowieso heel gevoelig op energie van anderen. Hoewel laatste tijd wel milder. Maar vaak was het overduidelijk.

Ja, Carwyn is nuchter, maar ook sceptisch. En soms wat 'onhandig'..

Overigens was mijn merrie eigenlijk nooit zichtbaar hengstig, anders had ik het misschien wel minder fijn gevonden.
    Maar het sensibele wat merries vaak toch meer hebben dan ruinen spreekt mij aan.

Er is een hengst die een bijzondere band met mij heeft. Ja, ik zeg het zo, want het zou niet direct mijn keus zijn. Maar hengsten en merries hebben daarin vaak meer karakter dan een ruin.

Carwyn is meer een allemansvriend, en eigenlijk alle verschillende ruinen die ik heb gereden waren dat.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    maar voor alsnog zie ik geen 'typisch' merriegedrag in de training (wel in de omgang met elkaar: Shanna en Naomi kunnen flink 'piepen' als ze een conflict hebben, terwijl ik van de ruinen nooit wat hoor, maar Vienna daarentegen piept helemaal niet)
    Amigo kan ook piepen!!!
    Maar ja, Amigo maakt sowieso gebruik van het complete verbale paarden vocabulaire
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

LB-I kan ik niet zo goed mee overweg.
    Maar jouw karakter doet wel veel met een pony. Als ik Marit bezig zie zijn de pony's vaak ook extroverter bij haar, dan bij mij. Althans, de E-tjes.. Mijn RB-merrie moest niet heel veel van Marit hebben in eerste instantie. :P Zij was sowieso heel gevoelig op energie van anderen. Hoewel laatste tijd wel milder. Maar vaak was het overduidelijk.
    Dat is wel zo ja, Wonder is vaak wel wat rustiger bij jou en Carwyn ook. Al vind Carwyn mijn drukke gedoe inmiddels wel leuk en kunnen we nu goed met elkaar overweg.
    Maybel werd mega RBI zodra ik het touwtje overnam, maar kon op het laatst wel gewoon bij mij in de buurt zijn. Al vond ze me altijd wel wat druk

Dat vind ik wel lastig hoor, mijn energie verlagen. Vaak heb ik het niet eens door.

Ik merkte wel dat bijv. Sky mijn uitbundige beloningen wel erg waardeerde, Wonder doet dat iets minder

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Interessant! Daar heb ik ook wel over zitten denken... Maar ik denk dat er een verschil is tussen "de match die het leukst is" en "de match waar je het meest van leert". Er zijn vast paarden waarmee je niet meteen veel plezier hebt en waarvan je dus zou denken dat het niet de juiste match is, maar juist omdat het niet gemakkelijk is leer je er enorm veel van, is het waardevol, en bouw je op de een of andere manier wel een super goede band op.
    En dan is er nog de ervaring die je hebt. Ik heb vooral ervaring met RB paarden en dan vooral extrovert, en daardoor heb ik het nu het moeilijkst met LBI'ten, maar misschien begin ik die wel heel leuk vinden wanneer ik ze zou leren kennen. Mijn eigen humanality verandert namelijk ook nog eens afhankelijk van de situatie, hoeveel ervaring ik met iets heb. Bij mijn RBE zal ik nu zelf heel LBE kunnen optreden, maar geef me een LBI en dan sta ik daar zelf misschien als een RBI.

Met dit in gedachten denk ik dat er eigenlijk geen slechte matchen bestaan. Als mens zou je je moeten kunnen aanpassen, dus als je niet overweg kan met een bepaalde horsenality wil dat waarschijnlijk vooral zeggen dat je daar zelf nog iets van te leren hebt. Alles heeft natuurlijk wel zijn grenzen. Op een gegeven moment ben je misschien niet meer bereid om je steeds maar aan te passen en wil je een paard waarbij het gewoon vlot gaat, of omgekeerd kan een bepaalde uitdaging van een tegenovergestelde horsenality (tegenover jouw humanality) in het begin misschien te groot zijn. Maar ik ga er toch vanuit dat je als je een echte horseman / horsewoman wil worden je eigenlijk met elk soort paard gewoon goed overweg moet kunnen. En als je goed overweg kan met elke horsenality kan het ook met elk soort paard leuk zijn denk ik.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik ben zelf in basis LBI, kan naar gelang de situatie omslaan in LBE of RBI. Zolang ik paarden heb, heb ik altijd een voorkeur gehad voor de extraverte paarden, met introverts kan ik niet zoveel. Ik heb een duidelijke voorkeur voor merries en hengsten, ik heb 1 keer een ruin gehad en die heb ik verkocht, er zat zó weinig leven in! Hengsten zijn eigenlijk het makkelijkst en het grappigst: heel snel, heel duidelijk, maar ook af te bluffen. Enige vermoeiende is de dagelijks terugkerende "kleine machtsstrijd", elke dag moeten de grenzen weer opgezocht worden (door het paard) en bevestigd worden (door mij).

Ik heb 26 jaar lang een RBE merrie gehad en dat paste perfect. Ik vond het fijn dat ik haar veiligheid kon bieden, ik was "nodig". Hoe anders was/is dat met mijn hengsten, die zijn zelfstandig, tonen veel initiatief, en daar moest ik echt aan wennen. Het expressieve van deze LBE jongens vind ik dan wel weer prachtig, lekker zorgeloos gek doen, en een flinke zwiep met de carrot stick leidt niet gelijk tot paniek. Het is, moet ik eerlijk toegeven, ook wel een verademing om op Beyond te zitten en niet bij elk waaiend blaadje te hoeven denken "oh jee dadelijk schrikt hij", bij mijn merrie moest ik wel altijd alert zijn maar vanaf de eerste minuut dat ik op Beyond zat voelde dat volkomen veilig.

Dus samengevat: ik LBI, liefst merrie of hengst, en altijd extravert . En mijn ervaringen komen niet alleen van de paarden die ik zelf gehad heb, maar ook van de meer dan twintig jaar dat ik met dravers heb gewerkt, ze heb ingereden en getraind. Daar zaten altijd minimaal 40% hengsten bij, in de draverwereld is castreren niet het eerste waar men aan denkt
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten