Ik zit soms met dit punt in mijn hoofd en denk dat iedereen daar wel net een iets ander beeld over heeft en ik denk dat het voor de meeste mensen wel iets is om af en toe bij stil te staan. Vandaar hierbij een poging tot een informatieve discussie
Hoe passen jullie het ambassador of yes/omslachtige "correctie (klinkt negatief maar wist even niks beters te verzinnen qua omschrijving)/reversed psychology/inbreng van je paard toestaan toe?
Het gaat dus eigenlijk om "directe vragen stellen en volhouden tot release" vs. "er op wat voor manier dan ook omheen werken".
Is dit voor een paard prettig en vriendelijk of juist onduidelijk en daardoor onvriendelijk? Is het effectief of is een directe vraag volhouden effectiever? In hoeverre speelt bij deze afweging mee of de relatie of het einddoel belangrijker is voor jullie?
Voorbeelden (die ik ooit gelezen heb maar echt oprecht neit meer wat van wie ze zijn dus vat het vooral niet persoonlijk op want het is geen goed of fout voorbeeld en die ik hier misschien ook net anders omschrijf maar het gaat even om het idee):
- Een paard wil zijn hoofdstel niet om en wordt op de cirkel gestuurd en dan weer teruggevraagd waarna het hoofdstel opnieuw aangeboden wordt enz. totdat het paard het bit zelf meer aanneemt.
- Een LBI die niet vooruit wil wordt achteruit gezet tot hij zelf voorwaarts wil, waarmee hij dus eigenlijk commando "breekt" maar je wel je eerst idee van voorwaarts kan belonen (leert je paard hier iets van of ontwijk je het probleem?)
En zo zijn er nog heel wat situaties te bedenken.
- Paard veranderd van hand rijdens rijden of grondwerk en ipv zeggen dat mag niet zeggen; dat is een goed idee!
Wat zijn volgens jullie de voordelen en nadelen (evt per horsenality)? Hoe passen jullie dit toe? In hoeverre zijn jullie direct in vragen en waarom?
Is het volgens jullie zo dat als een mens zelf zijn direct line energie onder controle heeft dat het altijd beter is
om aan je origninele vraag vast te houden voor de duidelijkheid?
In hoeverre doen jullie dit structureel, voorbedacht of op gevoel?
Sorry voor de wat rommelige post maar het is een breed onderwerp en ik wist aan de hand van mijn eigen gedachten niet zo goed hoe ik mijn gevoel hierover concreet moest verwoorden![]()
Bladwijzers