Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Ontwormen

Ontwormen

Ik heb heel internet afgespeurd, maar kon het nergens vinden.
    Hier zitten wel wat mensen met merrie en veulens.

Bij ons staat een drachtige merrie(uitgerekend in april), nu wil de eigenaar de merrie ontwormen en alle paarden daarom heen.
    Maar 4 van de 6 paarden hebben voor nog geen 8 weken geleden een hele zware wormkuur gehad.
    Waar sophie heel heftig op reageerde (blijft immers chemische zooi)

ik heb geen ervaring met drachtige merrie's
    maar ik vind dat er nu gewoon nog te kort tussen zit. Maar ik vraag mij af of het nodig is dat alle paarden dan nogmaals ontworm worden.
    omdat 1 merrie drachtig is. En ik ga er toch vanuit dat die spuit zijn werking heeft gedaan.

Re:Ontwormen

Misschien is het een idee om eerst een mestonderzoek te doen om te bekijken of ontwormen noodzakelijk is?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hier ook geen ervaring met drachtige merries maar 8 weken is erg kort. Er kan nog niet of nauwelijks sprake zijn van een vernieuwde besmetting van de paarden die net ontwormd zijn, zeker niet in deze tijd van het jaar. Informeer anders even bij het Woud. Die geven heel goed telefonisch advies. Ik vermoed dat het onzinnig is om die vier paarden nu opnieuw te ontwormen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Als de paarden niet tegelijk ontwormd zijn vorige keer en daarna naar een schoon stuk zijn gegaan is de kans aanwezig dat ze elkaar weer besmetten of besmet hebben. Ik zou dus zeker een keer onderzoek doen en vanaf nu tegelijk testen/ontwormen. Verder is niemand het geloof ik 100% eens over ontwormen wat betreft betrouwbaarheid van test, frequentie en welke stof wanneer dus blijft altijd deels eigen kueze op basis van informatie die je kan vinden.

2 paarden stonden daar al en zijn iets eerder ontwormt, daarna volgt de andere 2 die zijn op de oude plek ontwormt en dezelfde dag verhuist.
    Ik ben 2 weken later gekomen, op de dag van de verhuizing de paarden ontwormt en verhuist.

Sophie was er wederom dagen slecht van.. Geen idee waar het van komt. Want had haar op advies van de arts ook al onder gedoseerd (de keer daarvoor was ze ook ziek ervan)

We hebben nu besloten dat we einde van de maand doen.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mij is altijd het advies gegeven een maand voor uitgerekende datum te ontwormen en vaccineren. Dan heeft het veulen er ook profijt van.
    Is wel, als je dat aanhoudt zou ze misschien nu ook willen ontwormen, anders duurt het nog wel lang.

Hier geen drachtige merries. Wel een nieuwe in de groep natuurlijk. Voorjaar laat ik mestonderzoek doen. En eventueel alle drie ontwormen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Dyonne wat jij schrijft lees ik ook overal op internet.
    Ik las daarbij niks over de andere paarden.

We doen nu alle paarden aan einde van de. Maand.
    Ik sla Sophie over. Ik laat dan mest onderzoek doen.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Wij hebben wel altijd ontwormd zo'n 6 week voor de uitgerekende datum, en dan idd alle paarden in de groep. Maar dan verschoof ik de ontworming wat zodat het ook zo uitkwam, en dat is nooit een probleem geweest.

Het enten van een hoog drachtige merrie hebben wij nooit gedaan. Daar zijn de meningen ook erg over verdeeld. Zolang de merrie altijd netjes geënt is, is de extra enting niet nodig.

Bladwijzers

Forum Rechten