Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Honden

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Honden

Hallo allemaal,

Gisteren was het mooi weer en dus tijd voor een bosritje. We rijden dan door een stuk bos dat dicht tegen een dorp aan ligt en wat dus ook druk is. Fietsers, wandelaars, andere ruiters en ook honden komen we regelmatig tegen. Nu is Karma (gelukkig) niet bang van honden, maar ik wel.
    Gisterenavond hadden we een enge ontmoeting met een hond. De hond liep los, zag Karma en spoot erop af. Hij rende blaffend een rondje om haar heen en schoot vervolgens naar haar achterbenen. Hier ging hij grommend op de grond liggen. Dat ging even zo door en daarbij beet hij ook een paar keer in haar achterbenen. Ik had ondertussen Karma stil gezet en de eigenaar kwam schreeuwend dichterbij. De hond had totaal geen boodschap aan zijn eigenaar en ging rustig door met Karma bijten, tegen mij op springen en rondjes rennen. Karma haalde wel een paar keer uit, maar meer dan een beetje trekken met haar achterbenen doet ze dan ook niet. Ze trapt altijd RB-erig, meer spartelend dan echt een trap gevend.
    Uiteindelijk heeft het ongeveer 10 minuten geduurd voordat de eigenaar de hond te pakken kon krijgen. Ik heb haar de hond bij Karma's achterbenen laten wegjagen en Karma bleef super lief staan.

Maar wat te doen de volgende keer? Er lopen regelmatig honden los in dit bos en ik kan niet altijd aan Karma vragen om zich te laten bijten. Als ze er op dit punt vandoor was gegaan had het best slecht af kunnen lopen aangezien ongeveer 100 meter verderop een (vaste) slagboom is met een klein v-vormig poortje ernaast. Dat poortje kan je alleen nemen in stap, niet in rengalop.

Ik ben zelf dus ook bang voor honden. Als ze rustig zijn en niet blaffen dan vind ik ze oke, maar blaffende of onvoorspelbare honden vind ik heel eng. In het begin sprong de hond ook tegen mijn beugel op (Karma is 1.30 dus ik zit niet ver van de grond) en daar reageerde ik heel angstig op. Karma zelf was vrij rustig en vond het vooral irritant. Zou mijn angstige gedrag dit hebben versterkt? En zou ik beter kunnen blijven stappen en hopen dat de hond ophoud? Ik had nu mijn stick niet bij me, maar anders neem ik altijd een kinderstick mee. Daarmee krijg ik een hond niet weg bij haar achterbenen maar als hij naast me is kan ik hem wel eens een klap verkopen. Zou dat helpen?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Honden

Ik ben niet bang voor honden, ik jaag ze weg met mijn stick. Of ik stap af en loop er groot op af met Wonder. Maar dat werkt natuurlijk niet als je angst hebt.

Bewegen lijkt mij niet het handigst. Vaak willen honden in beweging juist iets pakken. Aan je stick een string doen en dan dreigen lijkt mij wel wen optie?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Gewone dressuurzweep meenemen? Dan kun je Karma en jezelf tenminste wat verdedigen. Lijukt me heel naar, als je zelf ook wat angstig voor honden bent. En inderdaad, als je beweegt ben je een leuker "object" voor een hond dan wanneer je stil staat.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vervelend dat je zelf angstig bent, ik zou in zo,n gebied altijd een stick of zweep meenemen en de hond een flinke mep verkopen, het is toch te gek dat zo'n hond jouw paard bijt het moet niet gekker worden, ik zou zelf direct afstappen en op de hond afstappen en zonodig een tik of schop geven als ik mijn paard moet beschermen. Ik zou steeds met de voorkant naar de hond blijven als het lukt zodat de hond niet van de achterkant kan aanvallen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Vervelend dat je zelf angstig bent, ik zou in zo,n gebied altijd een stick of zweep meenemen en de hond een flinke mep verkopen, het is toch te gek dat zo'n hond jouw paard bijt het moet niet gekker worden, ik zou zelf direct afstappen en op de hond afstappen en zonodig een tik of schop geven als ik mijn paard moet beschermen. Ik zou steeds met de voorkant naar de hond blijven als het lukt zodat de hond niet van de achterkant kan aanvallen.
    Nou moet je daar ook nog mee uitkijken en het met een beetje ruimte ertussen doen, want als je weinig ervaring hebt met honden en angstig bent en uithaalt naar een hond zijn niet alle honden helaas zo lief om niet terug uit te halen. Je hoeft er maar 1 te treffen..

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Als je zelf angstig bent en je paard niet zo groot is blijven zitten en vanaf de rug van je pony jezelf en je pony verdedigen de betere optie denk ik. Probeer dan inderdaad de voorkant van je paard richting hond te houden. Je kunt ook proberen met je paard op de hond te jagen, sommige honden vinden dat doodeng.

Wel fijn dat Karma redelijk het hoofd koel hield ondanks dat jij bang was.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Wel fij dat Karma redelijk het hoofd koel hield ondanks dat jij bang was.
    Dat wilde ik net ook zeggen. Ik heb niet veel toe te voegen aan alle tips die je hierboven al gekregen hebt, maar ik vind het heel knap dat Karma zo rustig bleef ondanks de hond en vooral wanneer jíj ook bang bent!
    Daar heb je dan wel heel veel aan in zo'n situatie lijkt me!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Zelf sta ik vaak stil als honden te erg op mij af komen. Juist omdat ik de ervaringen ken dat een paard wordt gegrepen in beweging.
    In stilstand is die kans een stuk minder. Maar het lijkt mij wel lastiger als je zelf bang bent voor honden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    69

Stoppen, hoofd van je paard naar de hond draaien en houden. Maak daar maar een spelletje van, als een soort cutting. Liefst op de hond af ook, maar hou het hoofd van Karma naar de hond. Honden die bij achterbenen komen en tegen je aanspringen zijn heel irritant, ik zou daar met m'n cs of zweep de ruimte van mij en paard beschermen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips!
    Zweep en/of stick gaat voortaan mee en dus niet lopen. We stonden nu trouwens ook stil.
    Ik zat te twijfelen over het hoofd van Karma draaien, aangezien dan de achterbenen natuurlijk gaan bewegen en dat misschien ook 'jagen' uit zou kunnen roepen. Maar toch doen dus, zodat de hond niet bij haar achterbenen kan komen. Ze kan vrij snel rond de voorhand draaien dus misschien moet dat wel lukken.

En ja, ik ben heel blij met de kalmte van Karma. Ze voelde echt als een reddende partner .

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik zou zelf niet snel met een zweep of carrot stick naar de hond slaan. Het kan ze net ook opjutten om meer voor je te gaan. Ik zou wel zo een baasje aanspreken. Beter zulke honden niet loslaten in een gebied waar je paarden kan verwachten.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forumlid -Tom-'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2014
    Leeftijd
    45

Is moeilijk als je bang bent van honden en niet precies weet wat je tegenover je hebt.
    Weet je welk ras het was? Als het een border collie of een ander soort herder is, dan is stilstaan meestal het enige dat je moet doen. Eventueel rustig terugwandelen naar zijn baasje. Het doel van die hond is toch om je paard naar zijn baas te drijven, dus als je dat zelf al doet, zal ie normaal rustig achter je aan wandelen.
    Je hebt ook allerhande middeltjes die honden afschrikken. Een spray, iets met een ultrasone toon... kun je allemaal makkelijk in je zak stoppen. Weet echter wel niet in hoeverre een paard daar ook last van kan hebben. Maar misschien dat iemand anders dat wel weet.
    In elk geval is stoppen en stil blijven staan doorgaans het verstandigste wat je kunt doen. 90% van de honden zal dan passief reageren en afwachten.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik ga altijd stilstaan bij een hond die luid op ons af komt rennen. Dan is er totaal niets meer aan voor de hond.
    Meestal druipen ze dan snel af.

Forumlid -Tom-'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2014
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik ga altijd stilstaan bij een hond die luid op ons af komt rennen. Dan is er totaal niets meer aan voor de hond.
    Meestal druipen ze dan snel af.
    Patroon voor een hond is eigenlijk fixeren --> najagen --> doden.
    Maar door het eeuwenlange selectieve fokken zijn sommige van die eigenschappen versterkt, terwijl andere op passief gezet zijn.
    Zo zullen veel jachthonden (zoals Pointers) enkel nog fixeren. Herders gaan fixeren en najagen, Terriërs bv gaan fixeren, najagen en doden, maar daar is wel genoeg verstand ingefokt om grote dieren te ontzien (een hond die elk dier aanvliegt en daardoor zelf 3/4 van het jaar ligt te herstellen van verwondingen is natuurlijk van weinig nut) en daarbij enkel luid aan te geven (blaffen) waar het dier zich bevind. Er zijn nog wel enkele rassen die een paard ook daadwerkelijk zouden durven aanvliegen, maar dat zijn er maar enkele, die worden heel weinig gehouden en 99% van de eigenaars van die rassen laten hun honden ook niet los als ze weten dat ze wild/paarden/mountainbikers... kunnen tegenkomen.

Dus eigenlijk hoef je helemaal niet bang te zijn (als je paardje ook rustig kan blijven onder de omstandigheden). Ze kunnen je even nalopen, ze kunnen staan blaffen rondom je, maar je paard ook daadwerkelijk gaan aanvallen en verwonden, die kans is heel klein. En daarbij hebben honden normaal ook een natuurlijk ontzag voor mensen die zich wat dominant opstellen, dus door een beetje stoer te doen kun je dan al makkelijk een extra meter of 2 tussen jullie en de hond krijgen.

Is natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan als je bang bent van honden.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Hier ook wel honden die blijven jagen op mijn al lang stilstaande paard.
    erg vervelend en als ik in gesprek ga zijn het vaak eigenaren die met hondlief in de stad wonen en nooit een paard van dichtbij hebben gezien. Ik wacht altijd maar braaf, mijn paarden blijven ook rustig en staan stil.
    Als het een vervelende hond is of ik er zelf klaar mee ben, laat ik ook mijn paard met het hoofd naar de hond draaien.
    Slaan met stick doe ik niet. Je weet niet wat voor een hond je treft, en ik weet ook niet of mijn friendly er op dat moment goed genoeg voor is.

Het meest vervelende vind ik vooral dat deze eigenaren geen idee hebben hoe gevaarlijk het is wat hun lieve woef aan het doen is...
    Started!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten