Hallo allemaal,
Gisteren was het mooi weer en dus tijd voor een bosritje. We rijden dan door een stuk bos dat dicht tegen een dorp aan ligt en wat dus ook druk is. Fietsers, wandelaars, andere ruiters en ook honden komen we regelmatig tegen. Nu is Karma (gelukkig) niet bang van honden, maar ik wel.
Gisterenavond hadden we een enge ontmoeting met een hond. De hond liep los, zag Karma en spoot erop af. Hij rende blaffend een rondje om haar heen en schoot vervolgens naar haar achterbenen. Hier ging hij grommend op de grond liggen. Dat ging even zo door en daarbij beet hij ook een paar keer in haar achterbenen. Ik had ondertussen Karma stil gezet en de eigenaar kwam schreeuwend dichterbij. De hond had totaal geen boodschap aan zijn eigenaar en ging rustig door met Karma bijten, tegen mij op springen en rondjes rennen. Karma haalde wel een paar keer uit, maar meer dan een beetje trekken met haar achterbenen doet ze dan ook niet. Ze trapt altijd RB-erig, meer spartelend dan echt een trap gevend.
Uiteindelijk heeft het ongeveer 10 minuten geduurd voordat de eigenaar de hond te pakken kon krijgen. Ik heb haar de hond bij Karma's achterbenen laten wegjagen en Karma bleef super lief staan.
Maar wat te doen de volgende keer? Er lopen regelmatig honden los in dit bos en ik kan niet altijd aan Karma vragen om zich te laten bijten. Als ze er op dit punt vandoor was gegaan had het best slecht af kunnen lopen aangezien ongeveer 100 meter verderop een (vaste) slagboom is met een klein v-vormig poortje ernaast. Dat poortje kan je alleen nemen in stap, niet in rengalop.
Ik ben zelf dus ook bang voor honden. Als ze rustig zijn en niet blaffen dan vind ik ze oke, maar blaffende of onvoorspelbare honden vind ik heel eng. In het begin sprong de hond ook tegen mijn beugel op (Karma is 1.30 dus ik zit niet ver van de grond) en daar reageerde ik heel angstig op. Karma zelf was vrij rustig en vond het vooral irritant. Zou mijn angstige gedrag dit hebben versterkt? En zou ik beter kunnen blijven stappen en hopen dat de hond ophoud? Ik had nu mijn stick niet bij me, maar anders neem ik altijd een kinderstick mee. Daarmee krijg ik een hond niet weg bij haar achterbenen maar als hij naast me is kan ik hem wel eens een klap verkopen. Zou dat helpen?
Bladwijzers