Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: paard trainen in de wei?

paard trainen in de wei?

hallo iedereen!
    Ik vroeg me af of je een paard eigenlijk in de wei mag trainen (grondwerk/rijden)
    en zijn hier nadelen aan? (ik weet nog niet zo goed wat de NHoefeningen inhouden)

Ik wil namelijk met NH beginnen,maar dan moet ik mijn paard natuurlijk naar de wei verhuizen,maar ik heb geen piste...
    Of is een deel van de wei afsluiten en gebruiken als piste misschien een idee?

Oja,en nog een vraagje,mijn paard staat steeds op stal en is echt gemeen naar andere paarden,
    moet hij dan alleen op de wei? ik wil tenslotte geen risicos nemen,maar een paard is van nature een kuddedier en ik hoor steeds dat ze ongelukkig zijn als ze alleen zijn,hoe kan ik dit dan oplossen?

Groetjes

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:paard trainen in de wei?

Ik train mijn paarden altijd op de wei. Heb ook geen piste. Het ligt eraan of je een deel moet afzetten: als alles goed gaat in een groot stuk weiland is het geen probleem, een kleiner stuk kan handiger zijn. Mijn stuk is meestal 20x40 waar ik in grondwerk, dat hebben we zo afgezet om ook makkelijk figuren te kunnen rijden.
    Waar moet je opletten: het kan glad zijn (denk aan regen, gras,...) en als je heel veel grondwerkt/rijdt of als het veel regent, loop je het gras kapot.

Over het gemeen zijn, daar moet je de oorzaak van uitzoeken. Is het misschien omdat hij op stal staat? Zijn zijn buren net paarden die hij niet mag? ...? Als je dat weet, weet je ook of hij al dan niet samen op de wei kan met andere paarden. Ikzelf laat paarden meestal eerst over een draad een weekje kennismaken met elkaar. Pas dan zet ik ze echt samen en dan gaat die kennismaking en rangorde bepalen vaak gemoedelijker.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Wat ik uit je stukje op kan maken is dat je paard nu dus steeds alleen op stal staat en nooit met andere paarden buiten staat en dat je nu je training en manier van huisvesten wil veranderen?

Als dit het geval is en je hebt nog wat problemen met je paard is het misschien verstandig voor een pensionplek te gaan kijken waar je bijvoorbeeld wel een longeercirkel/bak/droge paddock hebt om in te werken maar waar je paard toch bijvoorbeeld hele dagen buiten op de wei staat met andere paarden. Als je namelijk opeen naar een ple zonder faciliteiten gaat terwijl je nog tegen wat dingen aanloopt wordt het er voor jou en uiteindelijk daardoor voor je paard neit leuker op. Of bijvoorbeeld een plek waar hij 24/7 in een paddock met uitloopstal kan enz enz. Het hoeft niet meteen dag en nacht op een open grasveld te zijn zonder iets erbij

Kies ook een plek waar ze je willen helpen met het geleidelijk intriduceren van je paard in een groepje ipv dat hij er meteen in gegooid wordt en meteen weer weggestuurd als er problemen zijn. Dat jouw paard op stal lelijk doet tegen andere paarden kan uit frustratie/verveling/gewoonte zijn en hoeft zeker niet te betekenen dat hij buiten ook niet met andere paarden kan. De paarden die echt niet met andere paarden kunnen zijn zeer zeldzaam, maar voor een paard is het belangrijk dat hij bij paarden staat waarmee het klikt en waar hij de ruimte voor zichzelf heeft om de rest te ontlopen. Je wil alleen niet direct met een groep paarden op een klein paddockje gooien want dan hebben ze geen ruimte om elkaar te ontlopen en geen tijd om aan elkaar te wennen. Informeer vantevoren goed naar hoe ze dit willen aanpakken want dat bespaart je blessures, vervelende situaties en teleurstellingen.

Als je uiteindelijk ergens staat hangt het ervan af wat de regels zijn over de wei of je daarin mag werken of neit. Dat bepaald de stalhouder natuurlijk Als je echt alleen een weiland hebt waar je in mag werken, zorg dan wel dat je op een tuk werkt wat afgezet is en waar de andere paarden niet bij kunnen komen want je wil beginnen in een rustige en overzichtelijke situatie en niet met een groep nieuwschierige paarden om je heen en een paard wat met een touw achter zich aan door een enorm weiland rent als ie zich lostrekt.
    Neem rustig de tijd voor alles en zodra je paard ergens niet op zijn gemak is, probeer dan te kijken of je een andere situatie kan scheppen om in te beginnen.

@Gilraen bedankt! Nee,hij heeft geen enkel paard graag
    Maar bij de vorige eigenaar (een half jaar geleden) stond ie wel met een andere ruin steeds op de paddock...

@Fellor bedankt voor de tips!

En als ik dan een stuk weiland afzet voor te trainen,kan het dan kwaad dat de paarden op het andere stuk staan?
    Ik bedoel,gaat mijn paard dan nog aandacht voor mij hebben? ipv langs de draad te spelen,of te rennen met mij op z'n rug als de paarden in het andere stuk wei dat ook doen? Of is dit een kwestie van leiderschap enz?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Als je paard normaal gesproken niet in de wei staat bij die andere paarden en jullie hebben ook nog niet zo'n band, dan is de kans groot dat het lastig wordt inderdaad om zijn aandacht erbij te houden. Of ga je hem dan wel in die groep zetten? Geef h min dat geval even de tijd om aan de andere paarden te wennen voordat je begint met grondwerk.

Wil je je ook nog even voorstellen in het voorsteltopic? Is wel zo leuk, dan weten we een beetje wie je bent.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Ik bedoelde als ze samen op de wei staan,en ik neem hem apart op het afgesloten deel om te trainen?

Zal ik doen!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dan hangthet er vanaf hoe interessant hij jou vindt, maardan is het zeker het proberen waard.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Re:

Een onderdeel van ke training zal dan zijn om zijn aandacht op jou te vestigen!
    Ik zou dan ook zeker beginnen met grondwerk en een poosje niet rijden tot jullie band echt versterkt is. Als ik het zo lees wil je het graag anders. Het is dan makkelijker om het in 1 x goed te doen dan straks alsnog vanalles te moeten oplossen!

Wel leuk dat je enthousiast bent hiermee te beginnen!

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Ik denk persoonlijk dat je meer kans hebt om de aandacht bij jou te hebben als je gaat trainen wanneer je paard bij andere paarden op de wei staat dan wanneer hij/zij anders alleen staat. Tenzij het stuk waar je wil trainen ver is van het stuk waar de rest staat, dan zal het eerde het omgekeerde effect hebben denk ik. Dan zijn paarden vaak alleen maar bezig met waar de rest nu naar toe is...
    Een apart stuk lijkt me in ieder geval wel handig. In de wei met andere paarden trainen lijkt me heel vervelend omdat ze je dan waarschijnlijk regelmatig zullen storen.

Mijn paardje heeft ook niet graag paarden dicht bij haar. Geen enkel paard. Ze wil liever een beetje met rust gelaten worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelukkiger is als ze ergens helemaal alleen op een wei zou staan. Hoewel ze meestal een beetje apart staat staat ze wel gewoon in een kudde van 8 paarden en dat is goed. Op die manier heeft ze toch sociaal contact wanneer ze dit wil en ook al staat ze niet altijd op de anderen geplakt, ze is toch niet alleen. Paarden zijn kuddedieren dus hebben hoe dan ook noot aan gezelschap.
    Misschien heb je hier iets aan over de vraag of je je paard nu apart of samen met andere paarden moet zetten.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Wow,heel erg bedankt allemaal!
    @Yo-Rien wat bedoel je met in 1x goed?

Bladwijzers

Forum Rechten