RB, LB of allebei? Goed/slecht @liberty
Ik heb hier mijn eigen mening over, maar ben benieuwd naar de meningen van anderen. Misschien kan dit een interessante en leerzame discussie zijn voor velenIk krijg niet alles helemaal goed geformuleerd maar ik heb mijn best gedaan!
Vaak wordt gesteld dat RB “slecht” is en LB “goed”. (Met slecht bedoel ik in dit geval “niet-fijn”, vooral voor het paard dan, maar ik vind er geen beter woord voor.) Maar is het wel zo zwart-wit? Is er niet heel veel grijs daartussen? Hoe interpreteer je bepaald extrovert gedrag (rennen, bokken, snurken, snuiven, blazen), en wat doe je ermee at liberty? Kan een paard mild RB gedrag leuk vinden?
Wanneer je at liberty met je paard speelt, en die gaat er op een gegeven moment vandoor om wat heen en weer te paraderen/bokken/..., hoe kunnen/moeten we dit dan interpreteren? Dit kan volledig RBE of volledig LBE zijn.
Maar het kan daar ook ergens tussen zitten, en wanneer is het leuk/goed? Kan een paard dat er vrij RB uitziet dit toch zelf opzoeken/leuk vinden? Kan dit “leuke adrenaline” zijn?
(Ik heb het hier NIET over een volledig RB paard dat over de rooie gaat! Het lijkt me vanzelfsprekend dat je die sowieso wel meer steun moet geven, wat in de praktijk meestal online spelen betekent.)
Als een kudde samen gaat rennen zijn ze volgens mij toch ook niet altijd helemaal LB? Door de algemene energie van al die paarden samen in beweging kan er toch ook een soort spanning ontstaan die wel leuk is? (Ook hier heb ik niet over een geval waarin ze schrikken van iets en daardoor gaan rennen!)
Mijn geval (zie filmpje): Sofie, mijn haflinger, kan at liberty wel eens wat gaan rennen en voor mij lijkt het dat ze het best leuk kan vinden, en me er bijna mee uitdaagt. Ze kan op momenten echt het prentje van een RBE worden en dan echt met haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht vanuit harde galop tot stilstand komen en eens héél hard uitblazen uit haar neusgaten (niet briesen!), altijd recht voor/naar mij. Zijn er mensen die dit herkennen en hoe interpreteren jullie dat? Ik interpreteer dat als RB maar tegelijkertijd bijna als uitdagend LB "kom maar op!" En ik krijg niet de indruk dat ze "help ik ben RB!" roept maar dat ze het soort van expres doet en het wel eens leuk vind om een beetje rond te paraderenVooral omdat ze open blijft voor communicatie, heel snel gaat likken en kauwen en gewoon nog kan meedenken. Allemaal redenen waarom het voor mij geen “slecht” of "niet-fijn" RB gedrag is hoewel het wel zo kan lijken. En daardoor krijg ik dus ook niet de neiging om dan maar snel online verder te gaan en haar te helpen aangezien ze dat in mijn ogen op dat moment niet nodig heeft. Maar misschien interpreteren sommigen dit helemaal anders?
Let niet op de zwarte sokken en staart
Dus, wat denken jullie?
Bladwijzers