Yup daar geloof ik ook wel in. En die gedragstherapeut volgens mij ook. Als ik eens rustige dag heb, wil ik wel eens zoeken in mijn notities. Ten vroegste zaterdag, morgen is weer studiedag in Gent.![]()
Yup daar geloof ik ook wel in. En die gedragstherapeut volgens mij ook. Als ik eens rustige dag heb, wil ik wel eens zoeken in mijn notities. Ten vroegste zaterdag, morgen is weer studiedag in Gent.![]()
"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)
Wat ik heel interessant vind, is dat je het belangrijk vind dat het paard het leuk vind? Waarom? En kan een paard dat wel?
Ik denk dat paarden niet denken in "leuk" en "niet leuk", rightbraint zijn ofwel angstig/paniekerig is een emotie die paarden "overkomt" zonder dat ze er iets van "vinden". Ze ervaren en handelen daarna, maar volgens mij analyseren ze hun gevoel niet. Er zit wel een overgangsfase in die emoties; groen - oranje - rood. Maar ook binnen groen heb je allerlei tintjes en vleugjes rood. Voor mijn beide paarden zit "exuberance" juist in het oranje, om het makkelijk te maken. Allebei mijn paarden vinden het niet "leuk" om uitmuntend te zijn, alleen maar vermoeiend![]()
LB is niet goed en RB niet slecht, dat hangt zo af van de vraag, de situatie en waar het paard op dat moment zit. Daar zit ook een groot deel savvy; weten waar je paard mentaal zit, welke vraag met welke strategie je op dat moment moet stellen om je doel te bereiken.
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
Klopt. Of een paard nu echt iets leuk of niet leuk kan vinden is een goede vraag, al ben ik persoonlijk overtuigd van wel. Maar misschien moet ik eerder de vraag stellen of het paard zich goed voelt.Oorspronkelijk Geplaatst door saar
Waarom wil ik dat weten? Omdat ik me de vraag stel wanneer je moet ingrijpen. Ik ga even terug naar mijn specifieke voorbeeld. Stel je speelt at liberty en je paard vertoont zulk gedrag, wat doe je dan? Als je er vanuit gaat dat het RB gedrag is dan mag je denk ik stellen dat je paard zich niet goed voelt en dat het dan ook jouw verantwoordelijkheid is om daar iets aan te doen.
Als het LB is mag je er denk ik vanuit gaan dat het paard dit leuk vind/ zich goed voelt, en hoef je er niet per se iets aan te doen. Maar wat dan met die oranje zone? Daarbij stelde ik me de vraag of je paard zich dan nog goed voelt en bij gevolg of je dan wel of niet moet ingrijpen.
Take the time it takes, so it takes less time.
Ik denk dat de meeste paarden zoeken naar duidelijk en rechtvaardig leiderschap. Dat is niet altijd "leuk", in het moment. Maar over de hele lijn is het wel het fijnst, snap je het verschil? Alleen maar leuk is onbeperkt in onze grootste weide van 4ha grazen, helaas gaan ze daar ook stuk van.
De horsenalities zijn een schematische weergave van de werkelijkheid om daar als mens vervolgens een tactische beslissing mee te maken. Niet meer en niet minder dan dat. Ervan uitgaande dat paarden op zoek zijn naar duidelijk leiderschap en daarbij rust, ontspanning en veiligheid vinden; heb ik met inzicht in de horsenalities vier keuzes om in een situatie leiderschap te tonen. Als ik de juiste tactiek, op het juiste moment(timing) en met de juiste energie (fase) toepas, krijg ik m'n gewenste resultaat.
Over dit filmpje; any fool can turn a horse on but can you turn it off? Kan je dit gedrag op elk willekeurig moment "uit" zetten? Ik zou op basis van dit filmpje nee zeggen, want ze kan niet door naar je volgende vraag en je blijft stellen in fase 1 omdat je daar niet je fases op kan voeren (want dan gooi je kooltjes op het vuur). Daar was de timing van je vraag niet goed (paard was niet klaar voor nieuwe vraag, want kan niet direct beantwoorden). Als ik ervan uitga dat ze touch it met een pion wel kent, zit er "iets" in de weg om te beantwoorden aan je vraag. Ik heb het gevoel dat dat het energieniveau is, wat maakt dat ik dnek dat ze RBig wordt van het rennen. Doordenkt over wat je nu doet; bouw je met deze vorm van liberty aan de ingrediënten voor een vertrouwde, degelijke en stabiele band (love, language, leadership)? Gaat het ten koste van je connectie, of verbeterd het ervan?
http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30379.0
misschien heb je ook iets aan dit topic? Ik vroeg mij ook af, LB/RB maar in ons geval niet relevant, er was niet voldoende connectie dus ga online en niet @ liberty![]()
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
En wat een groei heb je dan doorgemaakt als je dit terugleestOorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
![]()
![]()
![]()
Dank je wel Saar!
Dat met alle hulp van de mensen hier![]()
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
Saar, wat heb jij toch een heldere manier van dingen verwoorden. Fijn vind ik dat![]()
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Bedankt Ans, al die jaren voor de klas heeft z'n voordelen somsOorspronkelijk Geplaatst door promptertje
![]()
Ik moest er even allemaal over nadenken. In ieder geval bedankt voor het meedenken! Bedankt voor de link naar dat topic Marit! Erg interessant
@Saar, ik wil gewoon nog even antwoorden op je stukje over dat Sofie daarna "niet aan staat zou zijn om te doen wat ik vraag". Ofwel begrijp ik je verkeerd, ofwel had jij iets anders in gedachten dan ik, want Sofie deed namelijk wel precies wat ik toen in dat moment van haar verwachtte. (Nu goed, de twee touch it with the nose ging niet onmiddelijk maar daar had ik haar ook niet zo handig gepositioneerd tegenover de kegel.) Juist daarom ook vond ik haar best cool, ik ken haar Rb kant ondertussen goed genoeg om te weten dat als het echt mis is ze dat helemaal niet kan :P
Los hiervan vond ik je antwoord wel interessant en geef ik je helemaal gelijk! Hoe dan ook iets om in gedachten te houden.
Jullie hebben me wel aan het denken gezet over de "hoge energie". Niet per se RB of LB dus, gewoon hoog energie niveau. Ook door dat topic van Marit. Allemaal erg interessant en daar kan ik wel wat mee.
Aan de andere kant blijf ik het er wel ook wat moeilijk mee hebben... Omdat het voornaamste idee toch lijk 'als ze eens gaan rennen, neem ze dan maar online', terwijl ik dat zelf helemaal niet zo erg vind. Ik wil mijn paard ook nog een beetje vrijheid geven, de kans geven om eens de gek uit te hangen in de piste, zeker als ze daarna gewoon weer bij je terug komen.
Take the time it takes, so it takes less time.
Van mij mag er (LB) gerend worden hoor, ik pak dan niet gelijk de lijn![]()
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Ik wil niet dat er gerend word, maar mijn situatie is anders. Ik heb een gevulde hooibak met vier etende vriendinnen in dezelfde paddock als waar ik speel. Ik vind haar reactie naar de pion niet een ""cool, calm en connected" reactie. Maar ik was daar niet en ik weet niet hoe het voelde, beeld vertekend toch altijd iets
Bladwijzers