Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Week 5 en 6 yoyo game :-)

  1. #16
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Ik doe nu:

    Cirkel op 22 ft, zelfs iets ruimer want ik loop mee. Fases: Energie up en indraaien, met hand wijzen, stick optillen, stick/string zwaaien.
    Bij de laatste fase krijg ik een bok en gaat hij daarna door in galop. Ik heb nu een paar keer het galopperen beloont, in de hoop dat hij ging inzien dat het helemaal niet zo stom/moeilijk is. Maar die bok blijft. Het doorgalopperen gaat makkelijker.

    Ik twijfel of ik sneller door mn fases moet gaan, dat gebruik ik in andere situaties ook. Maar in dit geval heb ik het idee dat Tyco het ook gewoon echt heel moeilijk vindt en daardoor heel stom.

  2. #17
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Ik weet niet of het bij jullie ook kan werken want Sofie had er zowel fysiek als mentaal moeite mee, maar bij ons werd de overgang gemakkelijker door het met fases te doen zeg maar. Daarmee bedoel ik even niet je eigen fases 1-4. Daarmee bedoel ik dat ik gewoon sneller vroeg en daarbij door mijn fases ging zo hoog als nodig was om een versnelling te krijgen. Zodra ze iets sneller ging ontspande ik, eventjes de druk eraf. Maar meteen daarna vroeg ik dat weer (beetje afhankelijk van hoe ze mentaal was hoe snel ik het weer vroeg, maar als ze cool calm en connected zijn kan je dat gewoon meteen weer vragen.) Doordat je paard dan normaal nog niet teruggevallen is op zijn eerder tempo kom je wel iedere keer wat verder en moet je paard op een gegeven moment echt wel gaan galopperen om nog te kunnen versnellen.
    Doordat je vooral meteen reactie vraagt van je paard ipv meteen galop wordt hij volgens mij lichter op je hulpen (zo werkte dat toch bij ons) en na een tijdje wist Sofie heel goed dat het om galop ging, en had ik de stick niet eens meer nodig en sprong ze toch meteen aan in galop bij de eerste of tweede keer dat het vroeg.
    Ik hoop dat je mijn uitleg snapt
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #18

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Ik heb laatst weer les gehad, en vroeg ook naar de galop, Loda galoppeerde ook niet lekker aan/door. Daarbij kreeg ik als tip om de send te verbeteren, ipv van de gangen op de cirkel. Dat werkte echt heel erg goed! (ik ga er nog een verslagje van maken) Dus eigenlijk gewoon een send snappy opbouwen tot je hem in een keer in galop krijgt Maar ik weet niet of dat lichamelijk gezien haalbaar is voor je paard? Misschien dat gewoon herhalen idd ook helpt zodat het lichamelijk makkelijker wordt voor hem, anders zou je er misschien ook over na kunnen denken om druk te blijven geven tot hij klaar is met bokken, zodat je hem niet aanleert dat deze reactie goed is, of pas naar binnen te vragen als hij een keer aanspringt zonder bok. Maar met die laatste twee dingen moet je misschien wel voorzichtig zijn, en zou ik vooral toepassen als de bokken echt een dikke middelvinger zijn zegmaar

  4. #19
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Omdat ik met skypeles heb afgesproken het hindernisspel te spelen met Mo, waar de yoyogame in voorkomt, meld ik mij ook even.
    De spelregels, voor wie mijn dagboek niet leest:
    3 verschillende hindernissen waar Mo achteruit overheen/tussendoor/onderdoor kan.
    1 gekozen game, met dagelijks een duidelijk doel.
    Mijn game is de circlinggame met elke keer een ander segment waar ik op let/aan werk. De hindernissen zijn elke keer anders.
    Zodra Mo tijdens de circlinggame iets verbetering laat zien (of veel effort geeft), mag hij achteruit naar een door mij uitgekozen hindernis. Daaar krijgt hij dan zijn welverdiende rust/knuffels/etc. Doet hij dit direct goed, dan breek ik de hindernis af en heeft hij hem weggespeelt.
    Als alle 3 de hindernissen weggespeelt zijn is het klaar.

    We hebben deze opzet nu 3 keer gedaan, waarbij Mo inmiddels exact de bedoeling snapt. Mijn doel was om Mo zijn interesse te en met uitdagingen in zone 5. Dat is op zich geslaagd, maar ik voel aan dat ik nu al niet meer verder kan met deze opzet, omdat ik dan juist het tegenovergestelde ga bereiken (gaap, gaan we nu alweer dit spelletje doen...).

    Ik wil nog kijken of hij achteruit ONDER een zeil door durft, of tegen een echtop hangend zeil aan. Om zijn interesse nu nog vast te houden moet ik wel met echte uitdagingen komen.

    Desondanks zijn onze cirkels al veel verbeterd, en zelfs de overgangen gaan al fijn.

  5. #20
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Sandra, wat een leuke aanpak zeg!
    Hoe gaat dat precies in de praktijk? Mo circelt, en als hij het goed doet loop je met hem naar de hindernis, of rem je hem af bij een hindernis? En het hindernis afbreken, doe je dat dan ook samen met hem?

    Yorien, Wente kan pas sinds kort galopperen aan de 22 ft, maar de reden is bij haar veel meer fysiek dan bij Tyco, als ik dat zo inschat. Een goede send is wel een voorwaarde voor versnelling. Bij haar helpt het als sowieso ik echt de volle reach van de 22 ft. gebruik én als ik zelf ook een sprongetje maak als ik wil dat ze aanspring. Dat maakt toch een duidelijkere bridge.

    Is het bij Tyco een idee om er meer een 'tikkertje' van te maken? Zo van 'als je niet snel genoeg weg bent sla ik op deze plek met mijn string', en dat ook écht menen? Zou het een idee kunnen zijn om een consequentie aan die bok te verbinden? Zo van: als je bokt moet je iets anders ingewikkelds doen? En als je niet bokt doen we wat makkelijks? Dan ga ik er vanuit dat het een mentaal iets is, ervanuitgaande dat ik hem natuurlijk ook gewoon heel leuk heb zien galopperen, wat eruit zag alsof het een eitje was

  6. #21
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Ik heb de 3 hindernissen aan de buitenkant van de cirkel staan. Ik breng hem er na de bringback gewoon heen. Inmiddels draait hij dan zelf al om om achteruit erdoor te gaan.
    Afbreken is meer tonnen een eindje wegrollen, palen uit elkaar duwen, etc. Niet met Mo in de zin dat hij er iets voor hoeft te doen.

  7. #22
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Idee over de bok-galopovergang van Tyco. Op een clinic van Karen Rohlf was er ook een paard dat dit deed bij voorwaarts vragen vanuit stap al. Karen zei erover dat je om meer energie vraagt en die ook krijgt, maar het komt er aan de verkeerde kant uit. Ze vroeg niet om de gang (in jouw geval dus galop) aan te houden, maar ze ging elke keer opnieuw vanuit beweging (dus al vanuit stap of draf) vragen en dan doorgaan tot wat je wil. Een goed beeld hebben van wat je precies wil in jouw hoofd is daarbij super belangrijk. Dat zou nu dus aanspringen in galop zijn. Zodra hij dan 1x aanspringt zonder bok is het helemaal klaar want dat is 100% het idee dat jij had. Ze vraagt nooit om iets vol te houden dat al niet graag werd aangeboden. Mentaal gaat de energie langs de achterdeur (bok) ipv. voorwaarts in galop, dus dan hoeft hij de galop nog niet aan te houden.
    Dit noemt ze ook wel: de game of energy. Zodra je makkelijk het energieniveau kan oproepen dat je wil, ga je beginnen met dan dat energieniveau te proberen behouden. Nog later kan je varieren: galop met weinig, normaal, veel energie,...

    Ik heb het een tijdje met Wico gedaan, extreem LBI. We konden uiteindelijk een send van stap naar galop op enkel een handgebaar binnen 1 sessie. En hij leek er nog trots op te zijn ook (ik heb een koekje verdiend hinnik en houding).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #23
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Vandaag de overtreffende trap gevonden voor de yoyouitdaging. 2 rechtopstaande tonnen met 1m ertussen. Daar overheen een zeil, open aan de kant waar hij er tegenaan moet, als een soort tentje. 2 playrollen op het zeil op de tonnen, tegen de wind.
    Mo was zo nieuwsgierig, hij trok steeds daarheen, maar moest eerst de andere hindernissen wegspelen. :P
    Toen die eindelijk aan de beurt was vond hij hem nog best spannend. De eerste keer parkeerde hij direct ertussen, maar toen hetbzeil en de playrollen verschoof... oei, spannend. Hierna werd het moeilijker en uiteindelijk liet ik hem gewoon op het zeil stappen, wat weer een eitje was.
    Wel interessant om Mo te zien worstelen met spanning. Hij heeft naderhand zelfs gegaapt en heel lang staan kauwen.
    We zullen deze yoyogame nog 1 keertje doen, dan zal hij het wel beter durven verwacht ik.

  9. #24
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Dankjewel voor je uitleg Sandra, dat lijkt me leuk om ook eens wat te doen! En wat knap van Mo vandaag

    Ik vond het vandaag maar vies, met modderige ropes en kledderige strings en natte sokken van de blubber.

    Met Bailey heb ik simpel gewerkt aan stukjes yoyo; stukje heen, stukje terug. Dus niet in één keer ver weg en helemaal terug, maar veel meer tussenstadia. En dat zo licht mogelijk. Vond hij wel boeiend.
    Wente was heel onzeker over zowat alles vandaag, dus met haar heb ik puur gewerkt aan haar confidence en eigen plannen en ideeën komen dan van de week wel weer.

  10. #25
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Week 5 en 6 yoyo game :-)

    Dank je voor je duidelijke uitleg van dit spel Sandra! Klinkt erg leuk! En ik ga het zeker onthouden!

    Wat betreft de galop van Tyco geloof ik dat ik Fleur maar ga vragen voor een lesje Dat wilde ik toch al en dit lijkt me een mooi onderwerp om aan te werken! Tnx voor al het meedenken in ieder geval!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •