Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

  1. #1

    gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar oefeningen vanaf de grond om te gymnastiseren voor een ouder paard met artose.

    Ik ben zelf nog een beginners met grondwerk en het paard ook.
    We oefenen nu met achteruit gaan een pasje en meelopen en dat hij stopt als ik stop.
    Over zeil lopen doet hij goed. Op Equiday vorig jaar gezien de springbalken in een L vorm leggen en er door wandelen.
    Balkjes lopen doen we weleens met longeren.

    Verder weet ik zelf niet goed wat ik nog meer kan doen omdat ik de kennis ook niet heb.
    Dus zoek wat simpele oefeningen voor beginners.

    Groetjes

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Hallo Linnie wat bedoel je met grondwerk, het parelli grondwerk, of bv dressuurmatig aan de hand werken.
    Weet je waar het paard atrose heeft, mijn ervaring is dat je met parelli grondwerk wel goed "moet "kijken welke oefeningen je doet ze kunnen nml belastend zijn vooral als je paard lich niet fit is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Paard is fit hoor ik rij gemiddeld 5 dagen in de week.
    Voelt zich nog heel goed.
    De artrose zit in zijn rug en ik denk ook in zijn achterbenen.

    Ik weet zelf niet wat het verschil is tussen parelli en dressuurmatig aan de hand werken.

    Als je recht richten bedoeld daar wil ik niet aan beginnen zonder begeleiding.

    Misschien een combinatie van parelli en dressuurmatig aan de hand werken.
    Of heb je bv bij parelli oefeningen waar je echt eerst mee moet beginnen?

    Groetjes


  4. #4
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Mijn paardje heeft ook artrose in zijn rug en is door de verschillende games losser geworden in zijn lijf. We werken nu veel aan overgangen en halsstrekken op de cirkel. Het is wel van belang om te weten waar de artrose zit. Soms kan artrose een belemmering zijn in het uitvoeren van oefeningen. Bij mijn paardje richt ik me er vooral op dat hij soepel en lenig blijft en ook dat hij het leuk vind om te doen.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Linnie parelli heeft een bepaalde opbouw mbt oefeningen, het is te veel om dit hier allemaal uit te leggen, parelli heeft als basis "the seven games", als je daar op googeld kom je wel site,s tegen waar het goed word uitgelegd, ook staan er veel filmpjes op you- tube.

    Bij de parelli games zou ik er vooral op letten dat je paard zijn lichaam goed gebruikt, dus je paard bv niet teveel vragen om zijn achterhand te ontkoppelen, dat kan erg belastend zijn voor de achterhand, ook met het zijwaarts gaan zou ik oppassen, daar kun je je paard beter minder scherp ahw zijwaarts laten gaan. Zo zou ik ook wat aanpassingen maken hier en daar, als je je paard op de "parellimanier" achterwaarts laat gaan dan wil het hoofd nog wel eens omhoog gaan, dat wil je liever niet.
    Ik vind het lastig om dit allemaal zo uit te leggen, als ik jou was zou ik mij juist wel eens verdiepen in dressuur aan de hand daar is veel over te vinden op internet, wat bv leuk en laagdrempelig is, is piet bakker, maar ook Karen Rolph kan interessant zijn, of mensen die klassiek trainen.

    Succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    MEt mijn oudere paard ben ik begonnen met de 7games van parelli. Dat kun je dan ook aan vullen met andere dingen als dat mogelijk is voor het paard. Wij hebben er recht richten en wat longeer werk bijgedaan. Uiteindelijk ook wel wat balkjes springen enz. Grondwerk met obstakels vindt mijn paard het leukste om te doen, dus dat doen we meestal (o.a met die grote bal spelen )

  7. #7
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Je moet goed kijken naar de beweging van het paard, wat hij aan kan. Als je ziet dat in bepaalde oefeningen hij fysiek blokkeert, zou ik die niet meer doen.
    Met mijn paard met artrose kan ik geen kleine wendingen/ bochten maken. Daarom doe ik het meeste alleen op de rechte lijn of op een grote volte.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  8. #8

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    Ik zag ook pas een filmpje dan de vrouw voor haar paard liep maar wel met het gezicht richting de paard en dan slangevoltes ging lopen maar het paard moest achter dan kruisen met de benen.

    Zou zoiets belastend zijn voor een ouder paard met artrose?
    Lichamelijk zal hij denk ik niet snel blokkeren en het is een harde dus zal ook niet snel aangeven dat hij ergens last van heeft.

    Springen doe ik zowiezo niet met hem. Ook nooit gedaan hij kan het waarschijnlijk wel maar ivm zijn artrose nooit gedaan.

    Het volgen doe ik ook soms. Gisteravond als ik stopte met lopen zijn hoofd kwam elke keer weer voorbij mij....Misschien ben ik dan niet duidelijk genoeg maar andere keren doet hij het wel goed dan gaat het in het begin niet maar dan begrijpt hij het en stopt wanneer ik stop. Gisteravond was het niks.

  9. #9
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:gezocht beginners oefeningen voor ouder paard met artrose

    heb je een link naar dit filmpje? Ik snap niet wat je bedoelt.
    Als je paard niet oplet met volgen en hij kan het wel, mag je best streng zijn. Dan is ie met z'n hoofd er niet bij. Juist met dit soort kleine oefeningen is het goed om heel precies te werken.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •