Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Wortels uitboren of restant bomen rooien? Advies/ervaringen gevraagd!

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

Wortels uitboren of restant bomen rooien? Advies/ervaringen gevraagd!

Hallo lezer,
    We zijn druk doende het perceel paardklaar te maken. Zo'n 130 pruimenbomen zijn met kettingzagen omgezaagd tot ongeveer 80 cm boven de grond. Zaterdag zou Bongers (grondverzet/loonbedrijf) komen om samen te kijken wat handig is o.a. qua kosten, de wortels uitboren of de bomen rooien waarna de grond geploegd en opnieuw ingezaaid zou moeten worden.

Omdat Bongers zou komen maar niet kwam.. .. en ik tijdens de kerstdagen in de lappenmand lag, heb ik nog nagedacht en ik vraag me af wat een betere keus is. Misschien kunnen jullie ervaringen me helpen een goede keus te maken.

Alternatief 1: Wortels uitboren:

Voordelen: minder werk dan alternatief 2, lagere kosten, minder schade aan de weide, weide ‘direct’ klaar voor gebruik voor de paarden.

Nadelen: ik weet niet wat het gehakselde hout van de pruimenwortels (wat voornamelijk onder de grond komt, maar toch) voor invloed heeft op de gezondheid van de paarden. Ik kan niet op internet vinden of het hout nu giftig is ja of nee (pruimenpitten en bladeren, ja).

2: Rooien, grond ploegen en inzaaien:

Voordelen: eigen zaaimengsel kiezen, nu groeit er voornamelijk raaigras waarvan ik begrijp dat het fructaan gehalte vrij hoog is. Track kan na het ploegen direct geegaliseerd worden, vastgereden, dit deel niet inzaaien maar met zand bedekken zodat er ook zo weinig mogelijk gras groeit (in het kader van voedselbeheersing).

Nadelen: meer werk, hogere kosten, paarden kunnen minstens een jaar niet op de wei. Op dit moment is het geen zaaitijd, maar dat hoeft geen probleem te zijn, als de vorst nog lang genoeg uitblijft….

Heeft iemand ervaringen hiermee? ik hoor graag jullie ideeen en welke keuze jullie zouden maken en waarom.

Alvast dank voor de moeite!

Thekla

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Re:Wortels uitboren of restant bomen rooien? Advies/ervaringen gevraagd!

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar als ik je verhaal lees zou ik toch voor optie 2 gaan. Als je dan toch bezig bent waarom dan niet alles in eens echt grondig doen?
    Ik begrijp dat je sowieso ooit een track wil maken (zo niet dan vind ik het wel al wat anders). Dan is het toch handiger om dat nu samen te doen dan nog eens op een moment apart lijkt me? Je paarden kunnen er dan wel even niet op maar dan heb je daarna wel een hele goede paardenwei En het lijkt me inderdaad een groot voordeel dat je zelf kan kiezen wat je zaait.
    De kosten zullen hoger zijn, maar als je een track met zand hebt is dat wel erg handig in de natte periodes en hoeven ze je wei niet per se kapot te lopen. Daar heb je dan wel veel aan. Ik neem trouwens aan dat je in tussentijd nog een andere wei hebt voor je paarden?

Het risico met dat hout kan ik echt niet inschatten... Kan je er nergens meer info over vinden? Of iemand mailen/bellen die daar meer over weet. Dat lijkt me wel belangrijk om te weten in het nemen van je keuze.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Raaigras is echt niet goed voor paarden.
    Ik heb afgelopen voorjaar bij Ten Have een grasmengsel besteld, speciaal voor paarden; fructaanarme soorten. Ik heb daar ook nog de 10 % raai die er in zat laten vervangen door sobere grassoorten.
    Het is toen in april ingezaaid, en ik meen dat de paarden er in juli op konden. Wel beperkt, en ik heb het gras niet te kort laten afgrazen. Ik verwacht dat er dit jaar weer gras zal zijn, wat steviger geworteld is.
    Een altijd begaanbare track is erg fijn.

Aangemeld
    Jul 2011

Hoi beiden,

dank alvast voor jullie reacties. Goed je ervaring te lezen wat betreft het inzaaien! Wat kunnen de paarden er dan al snel op.

Er komt inderdaad sowieso een track, in het geval ik voor optie 1 zou kiezen, zou ik de track gefaseerd af laten grazen en vervolgens zand storten op de afgegeten delen (ik kan een hoop zand op het perceel laten storten en zelf in fases storten met trekker en kar). De paarden krijgen het denk ik nooit in z'n geheel kaal gegeten omdat het 4 meter breed en zo'n 450 meter lang zal zijn...

Ik hoop nog meer ervaringen te lezen !

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Opnieuw inzaaien lijkt mij wel fijn vooral als je voor sober voeren gaat, ik heb ook meegemaakt dat de paarden vanaf juli op een nieuw gzmaaide wei konden, deze was voorheen wel al een keer gemaaid, gras laten liggen, het gras was toen nog niet zo hoog, dat schijnt goed te zijn voor de wortelvorming.

Ik vraag mij af of het gras niet door het zand komt als dat er gewoon overheen stort.

Je zou ook nog een deel dit jaar kunnen laten inzaaien en de andere helft volgend jaar?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2011

Waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft het door het zand komen van het gras, Janneke. Je idee om het half dit jaar half volgend jaar te doen is een hele goede. Ik denk dat ik kies voor rooien, omploegen en inzaaien wat betreft het boomgaard gedeelte, en het (wat nu al) wei gedeelte (is) laat ik zo als het is. Dan doe ik de loop van de track anders dan ik had gedacht, dat was namelijk een 8 (een lus om de wei en een lus om de ex-boomgaard), en kies ik er eerst voor een lus om het boomgaard gedeelte en een loop naar de (nog te bouwen) schuilstal. Kan ik daarna altijd nog kijken of ik de lus om de al bestaande wei erbij doe en hoe..

Ideeen zijn nog steeds welkom!

Aangemeld
    Jul 2011

Marion, je vertelt dat je afgelopen voorjaar bij Ten Have een grasmengsel hebt besteld, speciaal voor paarden; fructaanarme soorten. en de 10 % raai die er in zat hebt laten vervangen door sobere grassoorten.

Het gaat dus om een bestaand mengsel bij ten Have. Heb je zelf gekozen voor welke grassoorten de 10% raai moesten vervangen, of heb je je door ten Have laten adviseren?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik heb zelf een keuze gemaakt; ik heb die 10% laten vervangen door 2 x 5% van een andere grassoort die al in het mengsel zat. Van twee soorten kwam er dus meer in.
    Het ging om Horse star paardenweide extra.

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik zou ook voor optie 2 gaan. En het lijkt mij ook een goed idee om eerst een lus alleen om de helft te maken. Kun je kijken hoe dat uitpakt. En je hebt dan van de zomer wel een weide beschikbaar dus kun je het nieuwe gras lekker laten groeien. Misschien een paar schapen lenen die grazen het netjes af en trappen het gras lekker vast.

Ik heb twijfels of het werkt om zand op de klei te storten. Ik ben bang dat je binnen korte tijd geen zand meer terugziet. Jouw paarden zullen een grotere track krijgen dan bij mij en zijn ook wat lichter dus dat scheelt. Op de plekken waar ze veel staan zul je of verharding of drainage moeten aanbrengen.

Ik zou ook de Bruin bellen, hij kan je goed adviseren en dan heb je gelijk een idee van de kosten.

Aangemeld
    Jul 2011

Dank voor het meedenken, heel fijn!
    Saskia, hoe heb jij dat met je tracks gedaan? Je hebt toch zand gestort?
    We willen in ieder geval in en bij de schuilstal een verhard gedeelte aanleggen ( zelf beton draaien voor zo'n 32 m2 in totaal).
    Ik ga De Bruin zeker bellen, dank voor je tip!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ohnee, ik ben van de praktische kant en zou optie A kiezen.

Fruitbomen zijn prima voor paarden. Ik geef ze hier wel appel en pruimen hout.

Maar waarom zou je de wortels uitboren? Je kunt toch ook zo diep mogelijk afzagen (Dus minimaal maaiveldhoogte, maar liever nog iets dieper) en de rest laten zitten? Gras kun je altijd nog stap voor stap veranderen in het mengsel wat je wilt.
    Hout kun je verder verstoken, verhakselen en in je moestuin, of op de composthopen verwerken.

Aangemeld
    Jul 2011

Ik zou de wortels uitboren inderdaad vanwege het maaien. Mijn idee was dat je de stobben blijft tegenkomen met je maaibalk en het zijn er zo'n 130, vandaar. Je practische instelling werpt wel weer een frisse blik op de zaak! Dank! Dus het pruimenhout kan volgens jou geen kwaad, kon er niet iets over vinden. Ik prakiseer nog even verder

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Ik heb de track aan laten leggen toen we ons erf gingen bestraten. Het puin van het erf ligt op de track, en er is nog extra gebroken puin over gestort, dit is vast gewalst en toen een laagje zand erover. Bij de ingang ligt grasbeton. De track ligt er nu 2 jaar en ik merk dat het zand minder wordt.

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Eerst die eerste helft doen lijkt me wel een goed plan ja! Kan je eerst kijken hoe dat verder uitdraait.
    Bij mij op stal is er een dikke maand geleden ook zand aangelegd (rond de schuilstal) en daar hebben ze ook eerst steenpuin gelegd. Stukje uitgraven dus, steenpuin leggen, dan ligt er bij ons ook nog worteldoek over en daarna 15 à 20 cm zand. We hebben al heel veel regen gehad sinds dien en ik ben er nog héél tevreden van. Voordien was het daar een modderbad van 30 cm diep maar nu hebben we er echt helemaal geen last van!
    Misschien is het wel wat duur om het volledig zo aan te leggen maar op de plaatsen waar ze heel veel zullen komen moet je dat misschien toch overwegen. Ik denk inderdaad ook dat het zand anders snel weg zal zijn... en dan kan je maar zand blijven aanslepen.

Over zaaigoed. Ik weet niet of je bezig bent met biologisch maar voor het geval je dat interessant vindt: je kan ook graszaad kopen bij Bio-ron.
    Ze hebben verschillende soorten mengelingen waar je tussen kan kiezen, enkel zónder raaigras. Ze hebben er ook advies bij enzo. Misschien sowieso interessant om eens te lezen.
    De link http://bio-ron.com/producten/graszaa...idenzaden.html
    Take the time it takes, so it takes less time.

Hier alleen ervaringen met het veelvuldig niet komen opdagen van de loonwerker.

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten