Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 59

Topic: Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

  1. #1

    Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Nu na enkele maanden in gebruik wil ik toch graag mijn beste aankoop sinds tijden (voor paard, maar ook voor de mens) met jullie delen. Ook omdat ik weet dat sommige van jullie met hetzelde "probleem" zitten.

    Vanwege werk kunnen wij maar 2x per dag hooi voeren en ook niet onbeperkt vanwege ontploffingsgevaar van Ryan. Verre van ideaal dus. Onze paarden staan in een PP en krijgen een paar uur per dag gras en verder hooi. Diverse slowfeeders uitgeprobeerd maar uiteindedelijk toch niet tevreden met de resultaten.

    Al wat uitzoekwerk gedaan van tevoren en uiteindelijk op de Equitana een Powerraufe (jaja duitse gründlichkeit) gekocht.

    Korte uileg: het is een hooiruif waar je aan de bovenkant ongeveer 30 kilo hooi in kan doen en die dan meerdere keren (tot 48x per dag) open en weer dicht kan laten gaan. Op dit moment laten wij de ruif om de 4 uur open gaan.

    Nu enkele maanden later zie ik enkel positieve resultaten, de sloop pogingen van Ryan heeft de ruif doorstaan, paarden zijn minder onrustig, minder hooi verspilling, minder werk.

    De paarden eten wel in een niet natuurlijk houding, scheef uit de ruif, maar als ik zie hoe ze soms onder de draadjes van het PP gras staan te eten dan nemen we dat op de koop toe.

    Hier een filmpje van de eerste keer dat de ruif opengaat. ( ik heb ernu een mat onderliggen voor het knoeien)


    Een half uurtje later.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Gaaf ding zeg! Ziet eruit als een ideale oplossing.
    Maar wel lelijk dat de naam er zo groot overheen staat...

  3. #3
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Ziet er cool uit.. Hoe vaak moeten jullie vullen? Voor twee paarden elke dag 1x?
    En wat kost zo'n ding?

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Is dit de enige voerplek die hebt?
    Is er dan geen onrust?

    Is er trouwens een reden hem niet op de grond te zetten?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Hahaha Marja, die letters kunnen er ook weer af hoor, Ryan heeft hier de eerste dagen vakkundig bij geholpen.

    Nienke: In de zomer voeren we meer gras, hierdoor missen ze dus wat hooi voerbeurten, dus dan vullen we om de 3/4 soms 5 dagen, nu vullen we denk ik om de dag. In theorie voer ik in de winter ongeveer 10 kilo hooi per paard per dag, onze paarden zijn rond de 550 kilo, voor het vergelijk. In de praktijk kijk ik gewoon dagelijks naar hoe ze eruit zien. (beide te dik )





    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #6

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Is dit de enige voerplek die hebt?
    Is er dan geen onrust?

    Is er trouwens een reden hem niet op de grond te zetten?
    Ja dit is de enige voerplek, ik heb maar een kudde van twee en er is geen enkele discussie over wie de leider is.
    De rangorde is dus erg duidelijk, dat scheelt wel denk ik, onrust is er dus niet en er is ook voldoende ruimte om samen te eten.

    De leverancier gaf wel aan dat sommige mensen een tussenschotje maken, maar dat is bij ons niet nodig.

    Nee hoor hij kan prima op de grond, maar bij mij niet handig vanwege scheef aflopende paddock.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  7. #7

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    En ohja ze zijn er ook groter een dan een heel rondje die je dan ergens op de grond kan plaatsen, ook op zonne energie.

    Voor onze kudde (en toekomst plannen) allemaal niet nodig.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Ik heb drie pony's lopen, maar ik vind juist verplaatsen van de ene naar de andere voerplaats wel goed.
    Die met zonne-energie zag ik ook idd.
    Deze gaat gewoon in stopcontact?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Ik heb drie pony's lopen, maar ik vind juist verplaatsen van de ene naar de andere voerplaats wel goed.
    Die met zonne-energie zag ik ook idd.
    Deze gaat gewoon in stopcontact?
    Ik had al 220V laten aanleggen in de schuilstal, ik heb er een elektricien bij gehad om het alles zo veilig mogelijk te laten aansluiten.

    Omdat wij ook een PP hebben was ik een beetje bang dat vooral mijn LB-i bij de ruif zou blijven hangen totdat hij weer opengaat. Niets is minder waar, hij loopt lekker rond maar weet wel precies wanneer de ruif weer opengaat en staat dan 1 minuut van tevoren klaar om geen seconde te missen.

    En het is natuurlijk altijd het een of het ander, ik vond de uren tussen de voerbeuren veels te lang en had het idee dat vooral mijn ruin hier last van had. (maagzweer?)
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Wauw dat lijkt mij een ideaal ding, ik heb bv wel 2 paarden lopen waarvan 1 met voernijd dan gaat die eetafstand te dichtbij zijn, maar misschien dat een schot dan helpt?

    Het lijkt mij ook fijn dat je dan bv in de avond laat niet door de regen en in het donker nog weer naar buiten moet om te voeren. Het zal wel een investering zijn , maar zeker iets om over na te denken.

    Bedankt voor het delen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Wauw dat lijkt mij een ideaal ding, ik heb bv wel 2 paarden lopen waarvan 1 met voernijd dan gaat die eetafstand te dichtbij zijn, maar misschien dat een schot dan helpt?

    Het lijkt mij ook fijn dat je dan bv in de avond laat niet door de regen en in het donker nog weer naar buiten moet om te voeren. Het zal wel een investering zijn , maar zeker iets om over na te denken.

    Bedankt voor het delen.
    Precies dat Janneke, kom gerust een keer koffie drinken als je in de buurt bent!

    De leverancier is erg behulpzaam en denkt graag mee, echt heel fijn, ook om zijn eigen produkt te blijven innoveren, laat maar weten als je zijn e-mail wilt hebben.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Precies dat Janneke, kom gerust een keer koffie drinken als je in de buurt bent!
    Nu ben ik natuurlijk nooit maar zo in de buurt, maar als we ons huis verkopen en wel" buiten" gaan wonen met de paarden aan huis kom ik zeker graag eens kijken hoe jij het een en ander hebt aangelegd.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Mooi Systeem!
    Hij zou voor mij alleen direct afvallen door de eethouding. Ik hou echt niet van zo'n houding met eten, maar gelukkig ondervinden jou paarden er geen hinder van!
    Ik ben dan ook zo'n muts dat ik het dan toch wel sneu vind als de kap weer dichtgaat heb je daar geen last van? Gaan de paarden niet gehaast eten op de momenten dat ze kunnen eten?

    Wij zijn een paar weken geleden overgegaan op slowfeednetten in bakken, 24/7 eten voor de paarden en nog maar 2 keer daags voeren, echt een uitkomst voor ons! Idd heerlijk om savonds laat niet meer te hoeven voeren en alleen nog maar even te spieken of alles nog rustig staat (en de hond te laten plassen )
    Nadeel vind ik wel dat er bij ons heel veel "gehang" is op de tegels waar de voerbakken staan, vooral de merries bewegen zo minimaal mogelijk. Daar moeten we nog wat op verzinnen, een track is hier niet mogelijk want dan moeten we de bak splitsen, lastig hoor! Fijn dat jullie paarden de track blijven gebruiken!

  14. #14
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    Ziet er gaaf uit! Inderdaad wel jammer van de eethouding. Is het mogelijk om het hooi ook nog in een net erin te doen? Het lijkt me op deze manier niet zo heel 'slow', toch? Oh en wat kost zo'n ding nou eigenlijk? Op de website vind ik zo gauw geen prijzen...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  15. #15

    Re:Hooi ruif ervaring (Powerraufe van BB-equipment)

    De hooiruif is inderdaad echt super kan ik bevestigen . In het begin dacht ik dat het wel een beetje sneu zou zijn als de klep weer dichtgaat, maar daar was ik gauw vanaf. De paarden doen het er namelijk zo goed op en zijn juist veel rustiger met eten dan toen we twee maal daags (in slowfeedernetten in een hooibak) voerden. En ik vind nogal gauw iets zielig voor mijn paard, dus dat zegt wel wat . Maar als je onbeperkt kan voeren is dat natuurlijk ook een super oplossing! Dat ging bij ons niet en dan is twee maal daags eigenlijk net te weinig.

    De eethouding is inderdaad niet ideaal, maar dat was uit de hooikist eten voor mijn merrie ook niet echt. Daarbij had ze minder ruimte en moest ze vrij gehaast (laagst in rang) steeds iets uit het net met kleine mazen trekken. Dit toont echt veel fijner, ondanks dat het hoofd scheef moet. Ik weet eigenlijk niet of er ook van dit soort automaten zijn waarbij ze wel met een betere houding kunnen eten.

    Het verbaast me inderdaad ook wel hoeveel de paarden het track nog blijven gebruiken. Ze hangen zelfs minder bij de stal rond dan voorheen heb ik het idee. Misschien omdat ze precies weten waar ze aan toe zijn? Het weiland zit natuurlijk nog wel op een andere plek en de buurpaarden ook, denk dat dat ook meehelpt.

    Rianne, ik denk niet dat je er nog een net in kunt doen, maar dat is ook echt niet nodig. Doordat je hem zo vaak en zo lang kunt open laten gaan als je wilt (zelfs per voerbeurt een andere lengte als je wilt), kun je zorgen dat de paarden nooit echt een lege maag/darmen hebben. Ze eten steeds kleine beetjes gedurende de hele dag en nacht door, dat is wat je met een slowfeeder zoveel mogelijk probeert te bereiken volgens mij. De prijs is niet mijn afdeling .

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •