Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: voeranalyse

Forumlid chayka194's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

voeranalyse

Hallo allemaal,

Ik ben 3 maanden geleden met mijn 2,5 jarige ruin verhuisd naar onze huidige stal. Voorheen regelde ik de hoeveelheid hooi zelf en mijn pony reageerde daar goed op. Nu hebben we hooi en wordt de hoeveelheid geregeld door de stal eigenaar. In die drie maanden is mijn pony echt flink aangekomen en heeft constant diarree, met af en toe goede dagen ertussen.

Nu heb ik voorgesteld om het voer in hooinetten te geven om te zorgen dat ze langer doen met dezelfde hoeveelheid, maar de eigenaar wil hier niet aan. Ook vind de eigenaar de pony's er gezond uit zien. Nu kan ik niets veranderen aan de denkwijze van een ander, maar voor mijn pony kan dit ook zo niet verder.

Ik voer af en toe grasmix en hij krijgt maag-darm mix tegen de diarree, dat werkt wel aardig. Maar wat kan ik verder doen?
    Ik zat zelf te denken aan een voeranalyse, misschien zit er wel heel veel suiker in het hooi. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor wat ik voor de rest nog kan proberen? Want ik zie nu mijn pony steeds dikker worden en daar komen ook allerlei nare dingen bij kijken...

Ook geef ik hem nu meer beweging, maar dat geeft tot nu toe nog niet de oplossing...

Iemand ervaring met een voer analyse? Haal je daar genoeg informatie aan uit? of iemand andere suggesties?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:voeranalyse

Allereerst wat een vervelend probleem, zeker als degene die voert geen rekening kan of wil houden met de behoeften van jouw paard. Of voeranalyse zin heeft hangt er o.a. vanaf lijkt me of er voortdurend gevoerd wordt uit één partij of dat er geregeld een nieuwe partij hooi gebruikt wordt.
    Verder vroeg ik me af of er echt droog hooi gevoerd wordt of voordroog? Van echt hooi krijgen paarden als het goed is geen diarhee. Ook vroeg ik me af waarom je zelf nog bij voert als je paard te dik is?

Verder he. Ik zelf geen ervaring met analyse. Voorwaarde is wel dat je de resultaten kunt interpreteren. Dus wat is teveel suiker bv, en hoe zit het met het gehalte aan zetmeel en eiwitten (want ook die leveren calorieën.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Allereerst wat een vervelend probleem, zeker als degene die voert geen rekening kan of wil houden met de behoeften van jouw paard. Of voeranalyse zin heeft hangt er o.a. vanaf lijkt me of er voortdurend gevoerd wordt uit één partij of dat er geregeld een nieuwe partij hooi gebruikt wordt.
    Verder vroeg ik me af of er echt droog hooi gevoerd wordt of voordroog? Van echt hooi krijgen paarden als het goed is geen diarhee. Ook vroeg ik me af waarom je zelf nog bij voert als je paard te dik is?

Verder he. Ik zelf geen ervaring met analyse. Voorwaarde is wel dat je de resultaten kunt interpreteren. Dus wat is teveel suiker bv, en hoe zit het met het gehalte aan zetmeel en eiwitten (want ook die leveren calorieën.
    Bedankt voor je reactie!

Ze halen het hooi steeds bij dezelfde leverancier. Ook het hooi is voor droog hooi, het is zelfs biologisch (ook al weet ik niet precies wat dat inhoud). Hij krijgt 1 handje om de twee dagen grasmix voor de maag-darm mix poeder in te nemen, zo eet hij niks op maar door de grasmix eet hij alles, dus ik noem dat niet echt bijvoeren. Wat betreft de waardes van het hooi heb ik geen idee van... daarom zou ik graag een voer analyse willen doen om daar achter te komen, want met alleen biologisch hooi kom ik niet ver. Daarom wilde ik wat meningen over voer analyse horen, of het wel zin heeft of niet.

Het zou ook kunnen dat de diarree ergens anders vandaan komt, maar omdat hij zo is aangekomen en aan de diarree is een week nadat we op de nieuwe stal stonden, lijkt me dat voor de hand liggen. Ik heb al een mest onderzoek laten doen, maar daar kwam niets uit...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Voerde je hiervoor kleine pakjes hooi of ook geseald hooi(voordroog), de kwaliteit van dit hooi kan prima zijn maar omdat het geseald is krijg je toch een bepaald proces(kan er even niet opkomen), daarom zie je toch veel paarden daar op reageren met dunne mest.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Voerde je hiervoor kleine pakjes hooi of ook geseald hooi(voordroog), de kwaliteit van dit hooi kan prima zijn maar omdat het geseald is krijg je toch een bepaald proces(kan er even niet opkomen), daarom zie je toch veel paarden daar op reageren met dunne mest.
    fermentatie? Naja ik voerde inderdaad geen geseald hooi, maar gewoon baaltjes hooi.
    Het probleem is dat er geen zichtbare schimmel in zit ofzo...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Er is een groot verschil tussen hooi en voordroog. Er zijn meer paarden die met darmproblemen reageren op voordroog en dat komt inderdaad door het fermentatieproces dat heeft plaatsgevonden in de voordroog. Dat wil niet zeggen dat er schimmel oid in de voordroog zou zitten, ook op voordroog van een goede kwaliteit kunnen paarden reageren. Zo te lezen kan jouw paard daar dus niet tegen. Ik zie dan eigenlijk maar één mogelijkheid, en dat is weer hooi gaan voeren ipv voordroog... Zeker omdat je zegt dat het na 3 maanden nog niet beter is, dus een eventuele gewenningsperiode had allang voorbij moeten zijn.

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Er is een groot verschil tussen hooi en voordroog. Er zijn meer paarden die met darmproblemen reageren op voordroog en dat komt inderdaad door het fermentatieproces dat heeft plaatsgevonden in de voordroog. Dat wil niet zeggen dat er schimmel oid in de voordroog zou zitten, ook op voordroog van een goede kwaliteit kunnen paarden reageren. Zo te lezen kan jouw paard daar dus niet tegen. Ik zie dan eigenlijk maar één mogelijkheid, en dat is weer hooi gaan voeren ipv voordroog... Zeker omdat je zegt dat het na 3 maanden nog niet beter is, dus een eventuele gewenningsperiode had allang voorbij moeten zijn.
    maar worden ze daar dan ook dik van? want ik verwacht juist diarree en afvallen samen als hij er niet tegen kan en niet aankomen en diarree...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als hij nu méér voordroog krijgt dan hij voorheen aan hooi kreeg, danwel als de voedingswaarde van deze voordroog hoger is, dan kan dat wel. Verder moet je wel even goed kijken of hij ook écht dikker is, dus vetter, of dat alleen zijn darmen (en dus zijn buik) opgezet zijn...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

2 punten die ik je mee wil geven:

1)hooi is beslist niet hetzelfde als voordroog. Marja heeft dit al uitgelegd.

2) als je een analyse laat doen, wat doe je dan met de uitslag? Je weet nu al dat dit voer niet geschikt is voor je paard. En wat doe je daarmee? Ga je eigen baaltjes hooi kopen? Kan dat financieel? Wat vind je SH daarvan? Hoe komt het hooi in de stal bij je paard?

Sterkte, dit lijkt me ook waardeloos zo.

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Als hij nu méér voordroog krijgt dan hij voorheen aan hooi kreeg, danwel als de voedingswaarde van deze voordroog hoger is, dan kan dat wel. Verder moet je wel even goed kijken of hij ook écht dikker is, dus vetter, of dat alleen zijn darmen (en dus zijn buik) opgezet zijn...
    Oke bedankt voor je reactie! Heb je toevallig ervaring met voeranalyse?

En hij is wel vetter geworden, dikke nek, staart niet op de kont maar erin, en ribben niet meer te voelen.

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    2 punten die ik je mee wil geven:

1)hooi is beslist niet hetzelfde als voordroog. Marja heeft dit al uitgelegd.

2) als je een analyse laat doen, wat doe je dan met de uitslag? Je weet nu al dat dit voer niet geschikt is voor je paard. En wat doe je daarmee? Ga je eigen baaltjes hooi kopen? Kan dat financieel? Wat vind je SH daarvan? Hoe komt het hooi in de stal bij je paard?

Sterkte, dit lijkt me ook waardeloos zo.
    Ja dat weet ik dat het niet hetzelfde is... het probleem is dus dat ik hem niet alleen hooi kan geven, vanwege de andere en ik eigenlijk hoopte dat er een uitslag zou komen uit de voer analyse, waarmee ik kan aantonen dat dit niet gezond is en kijken voor wat anders, een soort van schipperen. Ook hoopte ik daar er achter te komen, wat hij qua mineralen ofzo misschien te kort zou komen, wat het diarree weer tegen gaat... ik had echter niet verwacht dat hij misschien niet tegen voordroog zou kunnen, ik dacht dat het aan de kwaliteit van het voordroog zou liggen. Maar goed dan is voer analyse misschien geen optie en zal ik verder moeten kijken om mijn pony te helpen...

Ze krijgen behoorlijk veel hooi per dag, s'ochtends 3 kruiwagens, overdag nog eens 2 a 3 en s'avonds varieert het van 5 tot 12 afhankelijk hoe laat ze voeren... Dus dat is ook heel onregelmatig en kan toch ook nooit goed zijn... Maar ik hoopte hiermee wat tips of nieuwe ideeën te krijgen en dat is zeker gelukt!

In ieder geval bedankt voor het antwoord!

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dat is inderdaad niet echt bijvoeren nee. Het belangrijkste lijkt het me om te overleggen met de stalhouder zoals Hester (Antheman) al aan geeft. Lijkt me ook zonder analyse wel duidelijk dat het door de voordroog komt. Die analyse zegt waarschijnlijk ook de stalhouder niet zoveel dus of dat nou helpt? Zijn er nog andere paarden met dezelfde klachten? Als de kwaliteit van het voordroog niet goed zou zijn zou je meer paarden met klachten verwachten.
    Aan de foto's zie ik eerlijk gezegd weinig. Zij buik is wel echt duidelijk dikker maar de kenmerken die je noemt staan er niet op, maar wil ik ook zo wel van je aannemen. Hopelijk komt je tot een oplossing met je sh!

Ps De hoeveelheid zegt zo ook niet zoveel, daarvoor moet je kijken naar het aantal kilo's hooi dat gevoerd wordt en het aantal paarden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee ik heb geen ervaring met hooi-analyses.
    Maar ik ben het met de anderen eens dat een analyse in jouw geval waarschijnlijk niet erg zinvol is en dat je er meer aan zou hebben om je pony terug op hooi te zetten, en te kijken wat er dan gebeurt... Is de diarree dan weer verdwenen, dan weet je ook genoeg.

De aantallen kruiwagens zeggen me niks, ik weet niet met hoeveel pony's ervan gegeten wordt en hoeveel er in zo'n kruiwagen gaat.

Als je zegt dat je zijn ribben niet meer kunt voelen, dat zijn hals echt vet is en dat zijn staartaanzet in het vet is verdwenen, dan klinkt dat als een pony met een behoorlijk overgewicht, met alle risico's vandien (hoefbevangenheid, insulineresitentie...) dus hoe lastig ook, ik ben bang dat je wél echt maatregelen zult moeten gaan nemen en wel nú... en dit niet nog een paar maanden aanzien. Als je paard te dik de winter uitkomt, krijg je hem in het voorjaar (als er weer vers gras is) zéker niet meer op gewicht. Ik spreek helaas uit ervaring: één winter lang hebben mijn paarden onbeperkt hooi/voordroog gehad omdat mijn stalgenoten dat per se wilden. Met als resultaat: paarden die ik kon rollen en die pas tegen de daaropvolgende winter weer enigszins in model kwamen...

Euhmmm Senta, waar zie jij foto's???

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Die zijn weer verdwenen?

Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Die zijn weer verdwenen?
    Haha ja sorry, de pagina waar ik ze had opgezet gaf een fout melding, dus heb ik ze eraf gehaald... Maar zoals je al zei zag je er niet veel op, en het is idd ook niet nodig om iemand te overtuigen... ik zie zelf dat het niet goed is en dat mijn pony hulp nodig heeft...

Ik ga hem op hooi zetten en hopen dat dat resultaat levert. Bedankt voor alle suggesties en het meedenken!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten