Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

  1. #1
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Een heerlijk verhelderend artikel over suikers in paardenvoeding. Ik las het net op Facebook en wil het hier ook graag delen.
    Het werpt een nieuw licht op de extreme suikerfobie die soms lijkt te heersen als het om enkele grammen gaat in een bepaald (kracht)voer.

    http://annekehallebeek.com/2013/12/0...-hype-voorbij/
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #2
    Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.280
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Heel interessant! Dank voor het delen!
    Be pleased, not satisfied.

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Ik las het ook inderdaad. En ik persoonlijk denk dat mensen soms wel overdreven doen inderdaad.
    Zelf heb ik ook suiker/zetmeel in extreme zin geweerd in verband met mijn merrie die hoefbevangen was geweest. Voor haar vond ik extra suiker/zetmeel voeren naast ruwvoer niet verstandig. Een nieuwe bevangenheid had haar waarschijnlijk fataal geworden.
    Maar nu zij er niet meer is kan ik mij er niet zo druk meer om maken. En zeker niet nu mijn andere pony wat aan moet komen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Interessant, bedankt voor het delen!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Ik denk dat het in een hoop dingen is dat mensen te ver doorslaan. Mijn ervaring met Maaike is dat we eerst een duur voer hadden die biologisch, puur natuur en alle mooie tegenwoordige termen bevatte, Maar met letterlijke emmers vol bleef Maaike brood mager. Nu gewone hoeveelheid geperste brok voor zogende merrie's en ze is op gewicht.

    www.niettevermijden.com

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Mooi duidelijk artikel.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    Dit is op zich een helder artikel, maar wat wel belangrijk is te realiseren dat de hoeveelheden die ze noemt echt alleen op gezonde paarden van toepassing is. Heb je een paard dat geprogrammeerd is voor schaarste, transgenerationeel of door early life stress, dan zit het al weer heel anders. Ik heb intuïtief het vermoeden dat dit voor best aardig wat paarden op gaat, hoe goed onze bedoelingen ook zijn. Zetmeel is inderdaad een belangrijke verstorende factor voor (o zo belangrijke) darmflora van een paard. Maar ook andere factoren in graan bevattende krachtvoeren zijn belangrijk en hier onderbelicht. Ik heb het dan over een aantal stoffen en allergenen die de darmwand in te hoge en frequente hoeveelheden kunnen beschadigen. Het paard is gewoonweg evolutionair niet gemaakt om zo veel graan te eten als tegenwoordig gegeven wordt. Er zat af en toe eens een halm graan in alle verschillende grassen (ook een aandachtspunt, hoe ver het gras dat over het algemeen gevoerd wordt wel niet verwijderd is van waar een paard voor 'gemaakt' is), maar dan had je het wel gehad. En al verandert de genetisch opmaak van een paard iets sneller dan die van een mens, genetisch gezien is een paard nog steeds behoorlijk hetzelfde als in de ontstaanstijd.

    Al met al zou er per paard gekeken moeten worden wat de vermoedelijke ontstaansachtergrond is. Wat was de oorspronkelijke grassamenstelling in het land van herkomst, wat is de achtergrond van het paard, zowel qua herkomst als qua levensloop? En dat, gecombineerd met de huidige energiebehoefte, zou de basis moeten zijn voor de samenstelling van het rantsoen. De auteur heeft zeker gelijk dat er niet spastisch gedaan moet worden over suiker. Maar het is best een ingewikkeld verhaal
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  8. #8
    Forumlid chayka194's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2013
    Locatie
    Anna paulowna
    Leeftijd
    34
    Berichten
    64

    Re:Hoe het nu écht zit met suikers in paardenvoer

    interessant artikel! Bedankt!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •