Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

  1. #1
    Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    ZO Friesland
    Berichten
    109
    Dagboek Berichten
    9

    verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    nog een stukje uit de laatste nieuwsbrief, over het verschil tussen hulpen voor achterwaarts zoals je ze leert bij Parelli en vanuit de reguliere dressuur.
    Ook een leuke oefening om zonder paard te doen!
    en een tip over zacht afzadelen.

    Paard & Sport? Naturally!

    www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Dat stukje over achterwaarts vond ik interessant! Ik heb overigens geleerd om in de achterwaarts juist wel m'n bekken iets naar achteren te kantelen, om de onderrug bol te maken, zonder daarbij achterover te gaan zitten. Hiermee help ik m'n paard om ook haar onderrug bol te houden en het bekken te kantelen. Verder is het wel ongeveer hetzelfde geloof ik. Onderbenen naar achter, opvangen van voren (maar voornamelijk opvangen in m'n zit).

    Weet niet of er nou echt een goed of slecht is hierin, daarvoor ben ik nog onvoldoende ervaren denk ik, maar gevoelsmatig is het op deze manier logischer of prettiger. (Ik merk aan Casindy in elk geval dat ze correcter achterwaarts gaat als ik het zo doe) Hoe kijk jij hier tegenaan, Liesbeth?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    ZO Friesland
    Berichten
    109
    Dagboek Berichten
    9

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Hoi Rianne,
    Mooi dat je zegt "opvangen in m'n zit". Zelf wil ik graag dat ik, of ik nu met contact rijd of niet, eigenlijk de teugels helemaal niet nodig heb om achterwaarts te gaan, dat het teugelcontact neutraal blijft en voorwaarts gericht. Op dit manier blokkeer ik het ondertreden van het achterbeen en de bewegingsvrijheid van de bovenlijn niet. Als hij eenmaal de hulpen begrijpt en zonder weerstand achterwaarts kan lopen, dan ga ik kijken naar hoe ik de kwaliteit kan verbeteren: zuiver - dus diagonaal - ritmisch, recht, energiek, buiging in de gewrichten van de achterhand. Dan moet je soms nog iets veranderen aan de hulpen maar vooral ook aan de voorbereiding die vooraf gaat aan je achterwaarts. De kunst is altijd om de hulpen zo klein mogelijk te maken, tot alleen de zithulp (intrekken van je navel, iets achteroverkantelen van je bekken) en het naar achter sturen van je energie overblijven en been en teugel vrijwel overbodig zijn.
    L*
    Paard & Sport? Naturally!

    www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

  4. #4
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Thanks, helemaal met je eens! Uit je stukje meende ik andere hulpen op te maken (bekken naar voren kantelen, handen sluiten - maar dit interpreteerde ik onterecht als druk zetten), maar dit blijkt niet zo geloof ik

    Leuke oefeningen zonder paard ook trouwens!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  5. #5
    Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    ZO Friesland
    Berichten
    109
    Dagboek Berichten
    9

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Nou, die tegengestelde hulpen: aandrijven en tegenhouden tegelijk en bekken naar voren kantelen, zijn de hulpen die dikwijls door dressuurinstructeurs worden genoemd … en waar ik zelf dus niet zo weg van ben omdat het weerstand oproept en niet in overeenstemming is met de beweging die je vraagt van je paard.
    Paard & Sport? Naturally!

    www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

  6. #6
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Oooo aha Verkeerd begrepen dus! Ik dacht dat je daar benoemde wat volgens jóu de dressuurmatig correcte hulpen waren
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Ik had last van dezelfde verwarring, ik had ook niet direct begrepen Liesbeth wat nou precies jouw voorkeur is dressuurmatig, maar nu begrijp ik het beter
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    ZO Friesland
    Berichten
    109
    Dagboek Berichten
    9

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    haha! dubbele verwarring! Da's pas verwarrend! Maar goed dat Rianne het vroeg
    Paard & Sport? Naturally!

    www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Laat ik nou geleerd en ervaren hebben dat bekken iets naar voren kantelen, benen op zijn plek met lichte pulsatie en alleen correctie indien naar voren in de hand als hulp het meest effectief is en het meest aansluit bij verdere oefeningen

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Zal ik de verwarring dan nog maar wat groter maken?

    Officieel is het zo, dat als je het bekken naar ACHTEREN kantelt, je een HOLLE rug maakt. Als je het bekken naar VOREN kantelt, maak je een bolle rug...

    Dus Liesbeth.. je omschrijft bij het eerste stukje Dressuur dus eigenlijk wat je doet als je het bekken naar ACHTEREN kantelt, maar je noemt het naar VOREN kantelen...
    en bij Freestyle omschrijf je wat je doet als je het bekken naar VOREN kantelt terwijl je benoemt als naar ACHTER kantelen...


  11. #11
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Ik weet niet eens wat ik doe. :O
    Morgen eens uittesten.

  12. #12
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Nienke, dat ligt er toch maar helemaal aan vanaf welke kant je kantelt (in gedachten)? Vanaf boven kantelen is het naar achter, maar heet naar voren als je vanaf onder kantelt in gedachten. Maar beiden komt op hetzelfde neer.

    Nu ik erover nadenk, kun je volgens mij letterlijk vanaf beide kanten kantelen Maar ik wil vanaf boven kantelen, want ik wil dat mijn onderrug mee doet. Argh het is al laat, ik moet slapen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  13. #13
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Het is een veel gemaakte 'fout' Officieel,in de (para) medische wereld is naar voren -> bolle rug, naar achter->holle rug

  14. #14
    Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    ZO Friesland
    Berichten
    109
    Dagboek Berichten
    9

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    complicated. Ik heb voorkeur voor de bolle onderrug, maar eigenlijk denk ik meer aan het intrekken van mijn navel en naar achter sturen van de energie vanuit mijn centrum dan aan iets doen met mijn rug. En dan kantelt je bekken achterover, met de bovenkant naar achter en zit je meer op je "staart"
    Paard & Sport? Naturally!

    www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

  15. #15
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:verschil in hulpen voor achterwaarts verwarrend?

    Wij gebruiken paramedisch anteversie en retroversie als we over het bekken spreken maar dan is anteversie (naar voor) net holle rug en retroversie (naar achter) bolle rug. Uiteindelijk is het maar terminologie.
    Nu ik had het ook zo begrepen dat je dressuurmatig dan eigenlijk toch omwilt naar dat bekken naar voor kantelen en dat je eerst de freestyle manier met bekken nr achter kantelen zou aanleren dus ik dacht dan is het toch net extra verwarrend?
    Ik vind zelf inderdaad de navel intrekken en focus naar achteren het makkelijkste om te gebruiken.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •