Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: probleempjes bij sideways, squeeze game en circling

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

probleempjes bij sideways, squeeze game en circling

Probleem nummer 1: Als ik sideways met Myra doe, gaat ze wel heel braaf opzij maar ze kijkt er altijd zo angstig bij. Alsof ik haar ik weet niet wat aan ga doen met de stick. Dat is wel raar want mn friendly gaat best heel goed.
    Als ik stop met drijven gaat ze ook altijd nog een stukje door, zodat ik er niet meer bij kan met de stick. Ookal doe ik een gigantische life down, dan nog loopt ze door. Ik eindig wel altijd met friendly met de stick, maar tussen het moment van drijven en friendly zit altijd een stukje dat ze bang is.
    Iemand ervaring met dit probleem?

Mijn tweede probleem is squeeze game. Ik heb de tasks voor L1 eens bekeken en daar staat op dat het geen halve circel mag worden. Moet je dan eerst achterwaards, dan sideways (vanuit zone 1!?) en dan een send doen? Dat is heel moeilijk! Vooral het sideways terwijl ik voor haar neus sta, ik heb het geprobeert en dat is nu nog niet mogelijk. Dus, iemand tips?

Ten slotte, circling game. Myra maakt er een sport van om de verkeerde kant op te gaan. Maakt niet uit wat ik doe, ze kiest een kant en begint gewoon te lopen. Ik wil haar aan de ene kant niet verwarren door haar meteen terug te vragen, want dan gaat ze op zo`n moment alleen maar harder. (Normaal hoef ik alleen naar haar zone 4 te kijken en ze draait zich naar me toe.) Maar aan de andere kant wil ik wel zelf kunnen bepalen welke kant ze op gaat. Dus nogmaals: tips?

Ik ben nu al vanaf februari zo`n beetje bezig met parelli en ik wil mijn level 1 halen! (of is dat een slechte instelling? zal wel, maar het is wel waar...) Voel me vrij hopeloos als ik dan lees dat mensen er 3-4 maanden over doen
    Ik heb trouwens ook het nieuwe pakket en daarin staat niet hoe je moet trailerladen. Hoe moet ik dat dan gaan doen als ik mn L1 wil halen?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Re: probleempjes bij sideways, squeeze game en circling

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Probleem nummer 1: Als ik sideways met Myra doe, gaat ze wel heel braaf opzij maar ze kijkt er altijd zo angstig bij. Alsof ik haar ik weet niet wat aan ga doen met de stick. Dat is wel raar want mn friendly gaat best heel goed.
    Als ik stop met drijven gaat ze ook altijd nog een stukje door, zodat ik er niet meer bij kan met de stick. Ookal doe ik een gigantische life down, dan nog loopt ze door. Ik eindig wel altijd met friendly met de stick, maar tussen het moment van drijven en friendly zit altijd een stukje dat ze bang is.

Het zou kunnen dat je al begint met een te grote hoeveelheid energie die je uitstraalt. En misschien ben je bij de life down toch nog ergens gespannen? Wat ook kan is dat je net iets te lang doorgaat met de Sideways...zet een doel voor jezelf (bijvoorbeeld: ik wil dat je de gehele korte zijde Sideways loopt) en beloon je paard dan met Friendly. En als ze gespannen wordt tijdens de Sideways, wat doe je dan? Stop je dan of ga je door tot ze weer rustig is?

Mijn tweede probleem is squeeze game. Ik heb de tasks voor L1 eens bekeken en daar staat op dat het geen halve circel mag worden. Moet je dan eerst achterwaards, dan sideways (vanuit zone 1!?) en dan een send doen? Dat is heel moeilijk! Vooral het sideways terwijl ik voor haar neus sta, ik heb het geprobeert en dat is nu nog niet mogelijk. Dus, iemand tips?

Zoals jij het omschrijft k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    Het beste kun je de Squeeze game vanuit de Sideways doen. Dus eerst Sideways doen bij een hek, dan zelf naar achteren lopen en je paard tussen jou en het hek door vragen. De tussenruimte kun je in het begin het beste wat groot houden en dan langzaam wat kleiner maken...de Squeeze game is niets anders dan je paard tussen jou en het hek door laten lopen.

Ten slotte, circling game. Myra maakt er een sport van om de verkeerde kant op te gaan. Maakt niet uit wat ik doe, ze kiest een kant en begint gewoon te lopen. Ik wil haar aan de ene kant niet verwarren door haar meteen terug te vragen, want dan gaat ze op zo`n moment alleen maar harder. (Normaal hoef ik alleen naar haar zone 4 te kijken en ze draait zich naar me toe.) Maar aan de andere kant wil ik wel zelf kunnen bepalen welke kant ze op gaat. Dus nogmaals: tips?

Hmmm, toch naar je toehalen zou ik zeggen. Maak de leadrope steeds korter totdat ze disengaged en doe een send naar de andere kant. Let ook op je eigen houding, misschien send je haar onbewust toch naar die kant en reageert ze dus juist wel goed. Had graag nog wat uitgebreider antwoord gegeven, maar moet helaas nu naar school. Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Doe je sideways op de manier van het nieuwe L1 pakket?
    Daar heb ik al eerder rare verhalen over gehoord namelijk.

Probeer ook bij het sideways je fases veel duidelijker te maken, dus niet gelijk fase 3 beginnen zoals op de DVD.

Het makkelijkste werkt sideways vanaf de cirkel: sta zelf bij het hek, stuur je paard een halve of kwart cirkel richting het hek en vlak voor hij bij het hek is, loop je zijn kant uit, zodat hij vanuit de beweging zijwaarts langs het hek gaat.

En wat circling betreft: probeer het af te wisselen met yoyo, dus laat haar eens een tijdje staan op een afstandje, voor je bepaald wat ze daarna moet gaan doen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Doe je sideways op de manier van het nieuwe L1 pakket?
    Daar heb ik al eerder rare verhalen over gehoord namelijk.
    Zou daarom mijn sideways ook zo beroerd gaan
    Ga het ook eens proberen zoals Eveline het zegt, zie daar wel heil in.
    www.crystal-carving.com

ik had ook moeite met sideways (nieuwe l1 pakket), 1 kant op gaat het nu goed, de andere kant op nog wat minder, maar Morrie heeft vanwege zijn kromme benen (extreem toontredend) sowieso moeite met zijwaarts, hij stapt op z'n eigen voorvoeten.

Ik heb het hem geleerd met porcupine en ben pas later de stick gaan gebruiken.

Bij Wout deed Morrie overigens gewoon sideways zonder omheiding/muurtje voor z'n neus

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Zou iemand het verschil willen uitleggen tussen de sideways in de oude en nieuwe versie?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Jannepauli
    Guest

Iemand ervaring met dit probleem?
    Ik weet (nog) niet hoe die oefening in elkaar zit- dus op z'n parellies kan ik je niet helpen. Maar, ik vond in de opmerking van Linda wél wat zitten: ik denk dat het best de moeite waard is om eens voor een grote spiegel te gaan staan ( waar je je hele lijf in kan zien) om eens goed naar jezelf te kijken in welke houding je nu wel of niet veel 'energie' of 'druk' uitstraalt.
    Het kan best zijn dat jouw paardje een bescheiden en respectvol karakter heeft en daarom druk wat sterker ervaart, of jou gewoon een plezier wil doen met nét een stapje extra? Zou dat kunnen?

Ik weet niet of het van Parelli mag, maar wat ik zelf altijd als behulpzaam ervaar, is het iets wegdraaien van je schouder naar links of rechts - je geeft dan iets meer fysieke ruimte. Ben benieuwd of je daar wat in ziet! Ook met je ogen kun je extra 'prikken' - het is vaak zinvol om net iets meer naar beneden te kijken dan op het punt waar je aanwijst.

Aangemeld
    Jan 2005

Hee, wat grappig dat dat vaker voorkomt bij mensen die het nieuwe pakket hebben. Het is bij de nieuwe versie zo dat ze meteen beginnen met het bewegen van de stick. Nu ik me dat bedenk is het opeens heel logisch dat ze daarvan schrikt, dat is normaal fase drie! Wat goed zeg, zo`n forum!

Vandaag heeft Myra weer koliek, dus kon niet echt iets doen (behalve de hele ochtend wandelen) maar toch nog even circling gedaan (ook om haar darmen op gang te krijgen, op advies van de staleigenaresse) en het ging veel beter als ik haar even liet staan aan het einde van de leadrope.

Uiteindelijk heeft ze gelukkig wel gemest trouwens, waardoor ik nu even pauze heb van het wandelen, ga zo weer terug. Vraag je je af waarom ik hier zo nuchter onder ben, Myra is er een keer bijna dood aan gegaan en heeft het daarna nog twee keer gehad, nu weet ik gewoon dat het toch afwachten is en dat ik er op dit moment even niks aan kan doen. De schrik komt morgen wel

Aangemeld
    Nov 2004

Och nee toch, weer die nare koliek! Ik leef met je mee. Mn zus en ik hebben een tijd een paard gereden die ook om de haveklap koliek had, en er ook aan was geopereerd. Die spanning iedere keer, als je wat eigenaardigs denkt te merken (oh ze eet wel heel rustig, jee ze drinkt zo veel, huh ze heeft nog niet gemest tijdens het rijden etc etc)

Op de video van het oude pakket doet Pat Parelli het ook voor dmv gelijk beginnen met een hoge fase. Sterker nog, hij mept eerst op het hek (zone 1) en tapt de kont van het paard (zone 4). Met een vrij gevoelig paard, dus vond ik een beetje (erg) overbodig. Ik de boekjes staat het wel een stuk subtieler omschreven.

Aangemeld
    Jan 2005

Ja, koliek is echt een van mijn meest gehate woorden aan het worden. Krijg al de kriebels als ze zich een keertje raar uitrekt of naar haar buik trapt (meestal een teken dat ze een vlieg heeft). Ze heeft vanmiddag niet nog een keer gemest, maar de hartslag was goed. Het zal wel meevallen deze keer. Ze was vooral erg pissig dat ze zoveel moest lopen van me, ging iedere keer 1 rondje en dan weer me aankijken met haar schattigste gezicht opgezet....tja dan kan ik er ook niet boos om worden hè

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Wat is dat toch een crime koliek, bah zoveel nare verhalen wat je erover hoort, hoop er nooit mee in aanraking te komen. Beterschap hoor voor Myra.

Nou heb vandaag het ala Eveline gedaan, en zowaar, dat ging een stuk beter, welliswaar maar twee stapjes, maar het waren twee overtuigende stappen, dus ikke heel erg
    Dus voorlopig gaan we het op deze manier oefenen.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Op de video van het oude pakket doet Pat Parelli het ook voor dmv gelijk beginnen met een hoge fase. Sterker nog, hij mept eerst op het hek (zone 1) en tapt de kont van het paard (zone 4). Met een vrij gevoelig paard, dus vond ik een beetje (erg) overbodig. Ik de boekjes staat het wel een stuk subtieler omschreven.
    Ik heb het oude pakket dus weet niet hoe het op de DVD van het nieuwe pakket staat, maar idd bij het oude pakket ging het er best heftig aan toe. Dat ging ik dus nadoen werkte niet echt Timber ging wel opzij enzo, maar ik wilde meer en beter, mijn sideways ging dus slecht volgens mij......Toen Eveline de eerste keer kwam helpen vond zij het juist helemaal niet zo slecht gaan , alleen ik bleef maar fase 4 gebruiken . Nu doe ik dat dus niet meer, Timber gaat misschien niet helemaal gelijk voor- en achterhand, maar ik hoef haar alleen maar vanaf een halve cirkel naar het hek te sturen en dan op d'r in te gaan lopen met gestrekte armen.....

Rot van die koliek zeg, had het paard van een vriendin van mij vorige week ook last van bah! Ik hoop dat het al beter gaat met Myra, beterschap
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Nov 2004

Bij mij ging de sideways steeds hardstikke ruk, tot ik mezelf erop betrapte dat ik mn "hek-arm" helemaal niet getrekt hield, en me alleen bezig hield met het wegdrijven van de kont (want die voorhand liep wel) Sinds ik kritisch naar mn eigen houding ben gaan kijken en effectief fases heb ingevoerd, is het een stuk beter gegaan en eindelijk filmklaar

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Het vreemde van die man -en wat me ook steeds vaker begint op te vallen- is dat hij alsmaar zegt dat je je fases eerlijk moet opbouwen en dat je dus altijd bij fase 1 moet beginnen, maar ik dat ik hem dat zelf heel vaak niet zie doen, op momenten dat er totaal geen reden is om direct met een hogere fase te beginnen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wat vervelend dat Myra toch elke keer weer koliek krijgt! zielig hoor, geef haar maar een dikke knuffel van mij

Kan iemand mij precies uitleggen hoe de fases horen te zijn bij sideways? Ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar ik hoor het graag even van diegenen die het echt weten. Gelukkig gaat sinds deze week onze sideways (zonder hek) echt super, maar ik lees dus nu ook dat ik te hoog in mijn fases begin Arme pony, daarom vond ze sideways nooit leuk..... Dit had ik eerder moeten bedenken!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten