Ik heb dit ook gezien en was het er toch niet helemaal mee eens. Die 'flow' was wel mooi maar soms werden paarden er toch wat te veel doorgedreven naar mijn zin. Ze gingen er dan wel langs ofzo, maar snel. En door het vaak te herhalen ging het dan na een tijdje wel maar ze lieten het paard niet zo veel zelf ontdekken vond ik. (Persoonlijk denk ik ook wel dat die paarden al wat gewend waren, en dat het allemaal niet zo gemakkelijk was geweest met een paard dat écht bang was!) Bij Parelli met approach and retreat vind ik het juist leuk dat paarden zelf mogen snuffelen en onderzoeken met hun voeten, zodat ze zelf echt ondervinden dat het ding hen niet opeet. In dat geval ontwikkeld het paard zelfvertrouwen volgens mij. Terwijl bij Irwin eerder gerekend werd op de leiderschap van de mens en dat het paard daar maar moest op vertrouwen. Wat natuurlijk ook wel goed is he, maar ik vind de ontwikkeling van het paard zelf ook belangrijk.
Maar zoals ik eerder al zei. Ik vond het misschien niet helemaal mijn ding, ik vind het wel super om te zien dat het ook werkte! En dat die paarden inderdaad rustiger werden en het uiteindelijk wel deden. Weer een bewijs dat heel verschillende aanpakken allemaal kunnen werken.
Bladwijzers