Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: chris irwin <-> parelli

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Re:chris irwin <-> parelli

Ik heb dit ook gezien en was het er toch niet helemaal mee eens. Die 'flow' was wel mooi maar soms werden paarden er toch wat te veel doorgedreven naar mijn zin. Ze gingen er dan wel langs ofzo, maar snel. En door het vaak te herhalen ging het dan na een tijdje wel maar ze lieten het paard niet zo veel zelf ontdekken vond ik. (Persoonlijk denk ik ook wel dat die paarden al wat gewend waren, en dat het allemaal niet zo gemakkelijk was geweest met een paard dat écht bang was!) Bij Parelli met approach and retreat vind ik het juist leuk dat paarden zelf mogen snuffelen en onderzoeken met hun voeten, zodat ze zelf echt ondervinden dat het ding hen niet opeet. In dat geval ontwikkeld het paard zelfvertrouwen volgens mij. Terwijl bij Irwin eerder gerekend werd op de leiderschap van de mens en dat het paard daar maar moest op vertrouwen. Wat natuurlijk ook wel goed is he, maar ik vind de ontwikkeling van het paard zelf ook belangrijk.
    Maar zoals ik eerder al zei. Ik vond het misschien niet helemaal mijn ding, ik vind het wel super om te zien dat het ook werkte! En dat die paarden inderdaad rustiger werden en het uiteindelijk wel deden. Weer een bewijs dat heel verschillende aanpakken allemaal kunnen werken.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik vond niet dat ze meer gepusht werden dan als ik een Pat met zo een 'probleempaard' op een demo zie werken.
    Ik vond wel en dat is ook goed dat er wel ook fouten zichtbaar waren waar hij dan ook de mensen op aanspreekt. Misschien zou ik het bij een heel bang paard combineren met inderdaad even weggaan en de appraoch en retreat er meer bijnemen, maar ik vind dit zeker nuttig om er ook bij te verweven dan.

Snap jouw relativering ook wel Marie, net daarom vind ik het zo tof om erover te discussieren. Soms denk je van JA of NEE terwijl er zoveel tussen die ja of nee ook nog mogelijk is dat je niet direct ziet!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Grappig dat veel mensen hetzelfde oppikken van Erwin, ook bij mij is het beleefd buigen het meest blijven hangen, naast 'ride english with your outside rein and western with the inside rein'. Dat is een goede reminder om toch vooral de binnenteugel te geven.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb ook alle dvd´s gezien geloof ik en er eerlijk gezegd niet echt wat van onthouden.

Chris Irwin is in mijn ogen niks meer of minder dan traditionele rijles zoals ze dat n Engeland geven, maar dan met een paar technieken uit de klassieke dressuur op iets vereenvoudigde wijze erdoorheen gegooid. Niet perse slecht of onvriendelijk, behalve dat ik het wegstappen in de hand e.d. een beetje vind neigen naar; we moeten iets hebben als "trademark" dus dan maar dit ofzo.

Ik vind idd wel het parelli-geslinger soms niet prettig (wel fijn in nood), maar ik vind verder het verhaal over niet in zone 1 zitten wat verwarrend. Wel mag er inderdaad uit beleefdheid wel zorgvuldig mee worden omgegaan, dus misschien dat hij dat bedoeld? Dat we moeten voorkomen dat we de hele tijd drukke bewegingen rond het hoofd maken?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re:

Ik vind een paar van zijn inzichten wel een hele mooie aanvulling op Parelli. Het corrigeren van tegen je inbuigen is daar een hele mooie van. Dat voorkomt echt escalatie van gedrag en zorgt ervoor dat het allemaal klein en rustig kan blijven. omdat de kleine dingen je al opvallen ipv als het paard al wat meer over de zeik is en dan groter moeten corrigeren.

Geen energie richten op het hoofd vind ik ook een mooi punt dat voor mij een aanvulling was. Zowel met rijden (niet trekken wel blokkeren) als op de grond. Door focus van energie op borst of schouder kun je ook mooie achteruit of voorhand om krijgen. Dat wil niet zeggen dat je nooit in zone 1 mag komen. Stuur er alleen geen drijvende energie heen.

Ook meebuigen op de cirkel alsof je een kruiwagen duwt en rijdend de buiging van je paard volgen zodat je niet tegenzit en het nog erger maakt vind ik mooie aanvullingen op de ideeën toendertijd iig van Parelli.

Van de DVD's was ik nooit zo'n fan. Ik vind zijn vertelstijl wat langdradig en saai op die dvd.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maaike heeft het mooi omschreven zo zie ik het ook en probeer ik het ook te gebruiken, af en toe kijk ik de dvd nog eens weer.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Misschien wel grappg om eens te zoeken op Irwin, ik kan me nog wel hele goede discussies herinneren van vroegah

Ik heb er nooit zoveel aangevonden. Ik vind zijn demo's echt verschrikkelijk. Dvd's wel aardig. Ik vind het allemaal heel dogmatisch, dit mag "niet, dat mag "nooit". Daar word ik aardig allergisch van. Ik ben net zo blij dat dat bij parelli er grotendeels uit is.

Misschien heb ik het allemaal wel ergens mee gekregen op het forum , want ik laat het paard ook nooit tegen me in buigen.
    Dat heeft bij mij meer met aandacht te maken. "Do less sooner, instead of more later. Als de aandacht van jou weg gaat, dan buigt het lichaam van je weg en dan moet je de aandacht terug halen.

Wat betreft de "geen energie op zone 1". Daar kan ik deels in mee gaan. Dat is namelijk de ideale situatie. Om aan te leren, is het een ander verhaal. Juist het aanleren van een goede yoyo heeft bij mij gezorgd voor een goede rem, die ik niet had in mijn dressuur-dagen. Juist de driving op zone 1 van een pushy paard, zorgt voor een enorme omschakeling in gedrag. Bij een onzeker paard is dit weer een heel ander verhaal.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Dank jullie wel, daar kan ik me in vinden en zo kan ik de nuttige tips toch integreren.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Het is lang geleden dat ik de dvd's bekeken heb. Ik kon er niet zo veel mee.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wat een negativiteit
    Dat is niet nodig.

Je bent een goed horsewoman als je uit zijn levenslessen kunt pikken wat je nodig hebt.

Ik werk met de buiging op de volte, en het meelopen via druk op de billen, het "wegkijken" Dit zijn hele fijne aanvullingen op al mijn andere skills.

Wat mij vooral is bij gebleven is dat als je linksom rijdt in de bak en het paard aan de rechterkant iets ziet en daar naar wil kijken, dat je dan als ruiter gewoon rechterstelling aanneemt ipv tegen de mentale en fysieke buiging van je paard in proberen te gaan en hem toch naar binnen te laten buigen.

Horse-in-hand met een laag hoofd vind ik ook waardevol.

En ook hier graag een positieve bend en geen schouder in mijn ruimte.

Irwin heeft me zeker wat gebracht.

www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Wat bedoel je met horse-in-hand met een laag hoofd?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten