Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: zadels...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: zadels...

ik vind er echt heel mooie zadels bijzitten. zeker contact opnemen hoor. ik zou alleen niet zo'n reiningtype nemen. dan zit je zo naar achter gekanteld en ik denk niet dat het handig is voor je 'go' en 'who' (of andere oefening) doordat je in een houding wordt gedwongen en niet anders kan zitten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

als je tijdelijk zonder zadel gaat rijden wat is er dan mis met een boomloos zadel ?? want de druk wordt met een bm beter verdeelt dan een barebackpad oid

is het fusion zadel niet iets voor je ? is niet echt goedkoop maar dan ben je wel klaar voor de rest van je leven

mjah ik hoor (relatief) teveel negatieve verhalen over boomloze zadels en het versprijden van de druk etc.Dan ga ik liever voor iets met wat meer zekerheid qua gewichts verdeling.Het moet goed passen dat is het belangerijkste.Ik vrees dat ik zoiezo nog wel even bezig ben voordat ik een zadel heb aangezien laz nog niet goed staat op zijn hoeven.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Jannepauli
    Guest

Ik weet eigenlijk niks van western- of boomloze zadels.. als dressuurmiepje rij ik altijd op een dressuurzadel ( staat zo ongereer in m'n zitvlak gedrukt) en een heel enkele keer op een VZH-zadel.

Daar vanuit gaande lijkt het me niet goed als een zadel een 'zwaartepunt' heeft - de druk zou toch langs de hele zadelboom door de kussen opgevangen moeten worden? Als je zadel naar voren of naar achteren kiept, dan krijg je drukpunten en dat lijkt me niet goed.

Skey, jij schreef: ik heb een colorado en ik moet zeggen dat het zwaartepunt bij dat zadel ook heel erg ver naar voor ligt. alle gewicht zit echt vooraan in de pommel. - het eerste waar ik aan dacht was het rugprobleem dat je in het andere topic beschreef.. heb je wel eens met een ander zadel gereden? Ik hoorde onlangs van iemand die in eerste instantie met boomloos reed, nu op een VHZ overgegaan is waardoor haar paard echt veel beter is gaan lopen. Maar misschien heb je dat al een keer geprobeerd?

Een veelvoorkomend euvel is dat het zadel veel te hoog op de schoft ligt - vaak loopt het paard al beter als je het zadel een klein stukje verder naar achteren legt, zelfs als het voor je gevoel 'op het oog' te ver naar achteren ligt. De standaardregel van "de singel één handbreedte achter de elleboog" gaat lang niet altijd op. Als je kleine, smalle handen hebt zit je al fout.

met het zwaartepunt meer naar achter bedoel ik niet dat het gewicht naar achter ligt.Maar je zitpunt meer richting de kont.(ijslandse en spaanse zadels hebben dit).DIt zadel is veel te ver naar voren gepast.Het ligt "goed" als je het vrijwel boven de schouder legt.Als je het wat verder naar achter legt (waar linda zegt dat het ong goed ligt) geeft ie drukplekken en valt ie vreemd naarvoren.Maar ik zal zo snel mogelijk even een foto maken van hoe het zadel ligt op bijv het hek.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Als ik je beschrijving over de ligging van je zadel zo lees niek, dan lijkt me dat het te breed is. Tenminste, zo is mijn ervaring. Ik heb ooit mijn Wintec verkocht aan iemand wiens paard smaller was als Son. Het zadel kiepte voorover en paste dus van geen kanten. Met een smallere boom erin, kiepte het niet meer en bleef het op de juiste plek liggen. Nu weet ik natuurlijk niet of dat engelse principe ook geldt voor westernzadels, maar toch...

Overigens heb ik ook een Barefoot en merk tot nu toe niets van drukplekken oid. Ik ben dat ook niet groot uitgevallen (1.54m en 50 kg), maar ik wil straks als Kate echt onder zadel is toch ook dikkere inlages. Gewoon voor het geval dat...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

het valt heel erg voorover op het hek.Qua paard valt het wel mee.Ik ga 1 dezer dagen (eddy komt vanavond terug) even met eddy kijken of het past en waar er eventueel padding bijmoet (schijnt bij vrijwel elk zadel te moeten als je hem wat meer naar achter legt).dus ik ben zeer benieuwd

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten