Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: foto's van mestonderzoek en tips gevraagd

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

foto's van mestonderzoek en tips gevraagd

Ik weet dat er hier meer mensen zijn die zelf mestonderzoek doen. Ik heb tot nu toe alleen nog maar de mest van mijn eigen paarden bekeken en die ziet er altijd ongeveer hetzelfde uit. Ik zou het leuk vinden om foto's van jullie te zien, en dan vooral foto's waarop ook daadwerkelijk wormeitjes te zien zijn. Volgens mij zie ik die op mijn foto's namelijk niet (correct me if I'm wrong!).

Atli:

Menglöd:

Oh en mocht iemand nog tips krijgen om minder luchtbellen in m'n telraam te krijgen... graag! Ik blaas m'n adem al van te voren in het telraam en ik probeer ervoor te zorgen dat er geen lucht in het pipetje zit, maar toch zitten m'n monsters telkens vol met luchtbellen...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:foto's van mestonderzoek en tips gevraagd

Met welke vergroting heb je deze foto's gemaakt?
    Er zitten een hoop kleine ronde deeltjes in, maar met te weinig detail om te zien wat het is.

Zelf kan ik helaas geen foto's maken van mijn monsters, maar heb al wel wat bloedwormeitjes gezien.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oef, met welke vergroting? Door de microscoop kijk ik met 160x maar de camera is minder, maar ik zie er niet op staan hoeveel dan... Als ik gewoon door de microscoop kijk zie ik dus meer details, maar die krijg ik niet op de foto.

Ja van die kleine ronde deeltjes vroeg ik me dus ook af wat het zijn. Dat die rondjes met dikke zwarte randen luchtbellen zijn, weet ik inmiddels. De eerste keer dat ik ze zag schrok ik me dood want ik dacht dat het allemaal wormeitjes waren.
    Van mijn eerste mestonderzoek heb ik foto's naar Muriel gestuurd en ze zei toen dat er geen eitjes te zien waren (terwijl ik dus dacht van wel). Daar zaten wel vergelijkbare ronde deeltjes tussen. Maar omdat ik nu dus een heleboel wormen in de mest heb gevonden, begin ik toch te twijfelen... Ik heb alleen nog maar de mest van mijn eigen paarden bekeken dus ik heb ook geen goed referentiekader.

Bedoel je dat je bloedwormen bij je eigen mestonderzoek hebt gezien Eveline, of in mijn foto's?

Ik vraag me ook af hoe groot wormeitjes zijn in vergelijking met de luchtbellen...?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

De eitjes van bloedwormen zijn ovaal met een soort stippen erin. Deze zijn rond, maar inderdaad niet te zien wat het is. Ik had wel veel aan googelen op afbeeldingen, dan kun je e.e a. vergelijken.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja ik heb al uitgebreid gegoogled en bij mijn microscoop zat ook een boekje (van wormtest.nl) met afbeeldingen, maar ik blijf het lastig vinden. Zo weet ik bv. niet hoe groot die wormeitjes zouden moeten zijn. Die luchtbelletjes zijn allemaal ongeveer even groot. Horen wormeitjes t.o.v. de luchtbellen de maat te hebben die de ronde dingetjes op mijn foto's hebben, of eerder groter of kleiner?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

De bloedwormeitjes zijn ietsje groter, en ovaal dus.
    Maar andere eitjes, ook geen idee! Ik doe het ook nog niet zo lang en volgens mij waren er geen andere eitjes te zien. Misschien zo'n cursus doen van wormtest?

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zie in ieder geval geen eitjes Ik zie luchtbellen, zetmeelkorrels en stukjes hooi

Een bloedworm eitje is inderdaad ovaal en een spoelworm eitje is rond met een dikke wand (eigenlijk zoals een luchtbel, maar dan hebben ze duidelijk inhoud en zijn ze allemaal dezelfde grootte). Voor de rest vind je niets in een mestmonster. Je telt dus (bij paarden boven de vier) eigenlijk alleen het aantal bloedwormeitjes.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

@Marja: ik heb inderdaad bloedwormeitjes bij mijn (ex-pension)paarden gezien.

@Sanne: zijn dat echt de enige 2 soorten die je in een mestonderzoek tegenkomt??
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn Sanne, dat je even meekijkt, je stelt me gerust!
    Dus de rondjes die ik zie (niet de luchtbellen), zijn zetmeelkorrels? Betekent dat dan dat mijn paarden zetmeel niet goed verteren, of hoort het dat je dit zo in de mest terugvindt? Overigens hebben die rondjes wel inhoud, maar niet zoveel als ik op de plaatjes van diverse wormeitjes zie (niet zo donker/dicht van structuur).

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Die zetmeelkorrels zie je altijd. Ik denk niet dat dat perse iets zegt over de vertering.

@callippo: Dat zijn de enige die je vind. Bij oudere paarden doe je dus eigenlijk alleen mestonderzoek om de besmetting van bloedwormen op het weiland zo laag mogelijk te houden. Dat is wel ook de worm die echt regelmatig schade aanricht.

Bij een veulen kan je veulenworm-eieren vinden.

Aarsmaden vind je niet, maar moet je ook alleen bestrijden als je paard er last van heeft -> schuren. Verder zijn ze niet van belang. Behalve dat ze smerig zijn en dat mensen ervan in paniek raken

Horzels vind je niet, maar je weet wel of je paard heel veel van die gele eitjes op z'n benen heeft gehad. Met een spuit ivermectine in november/december zij die weg.

Lintwormen vind je ook niet. Die kan je wel echt op de mest zien, ze zijn vrij groot. Komen ook niet overal voor. Met een spuit praziquantel een keer per jaar heb je die ook onder controle.

Ik geef dus altijd voor de zekerheid een spuit equimax ( combinatie ivermectine en praziquantel) in november/december. Het woud geeft zelfs aan dat een keer per 2 jaar voldoende is.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je wel voor je uitleg Sanne!

Maar zeg je nou dat ondanks dat ik een flinke hoeveelheid aarsmaden in de mest heb gevonden, ik mijn paarden daar nu niet tegen hoef te ontwormen omdat ze geen jeuk hebben (en ik ook geen eitjes bij de anus zie)?

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Hhmja, eigenlijk is dat wel zo, maar ik zou wel behandelen omdat ik het zelf erg ranzig vind Niet omdat aarsmaden zelf kwaad kunnen verder.
    Die wormen leggen misschien nu nog geen eitjes of de eitjes worden afgeveegd aan muren en deuren ofzo, maar uiteindelijk zit je zodirect wel met veel jeuk en dan is de besmetting misschien wel een stuk groter geworden en moeilijker te bestrijden.
    Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon elke dag even een doekje langs de anus te halen, dan leg je de voortplanting stil en die wormen hebben niet het eeuwige leven

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne

Lintwormen vind je ook niet. Die kan je wel echt op de mest zien, ze zijn vrij groot. Komen ook niet overal voor. Met een spuit praziquantel een keer per jaar heb je die ook onder controle.

Ik geef dus altijd voor de zekerheid een spuit equimax ( combinatie ivermectine en praziquantel) in november/december. Het woud geeft zelfs aan dat een keer per 2 jaar voldoende is.
    Ik heb gisteren met de Faculteit gebeld, want ik had wormkuren nodig. Zij raadde me aan om ieder paard in het najaar met Equimax pramox te behandelen, vanwege de lintworm. Zij zei ook al dat die niet zichtbaar waren... Terwijl ik ze toch echt op de microscoop gezien heb. Het is jammer dat ik nog niet heb uitgevogeld heb hoe ik daar fotoos van kan nemen, anders had ik hem laten zien.

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Als je ze door de microscoop hebt gezien, dan zie je ze ook gewoon met het blote oog. Lintwormen hebben geen eieren, maar laten segmenten los. Die zijn erg groot.

Equest pramox zit ook praziquantel in, maar ook moxidectine. Ik geef (bij oudere paarden, die gewoon de hele zomer goed gecontroleerd/ontwormt zijn) liever ivermectine, dat veroorzaakt minder resistentie dan moxidectine.

Bladwijzers

Forum Rechten