Ik ben veel tijd aan het vullen met dvds kijken. Nu heb ik een aantal dvds van Chris Irwin.
In de roundpen vond ik hem veel nuttige hints geven mbt. lichaamstaal. Vandaag een dvd over longeren gekeken en dan vind ik toch dat hij dingen weer wat gecompliceerd maakt. Al kan ik er wel dingen uithalen.
Een van de meest opvallende dingen die hij zegt is dat je nooit energie naar het paard zijn hoofd mag sturen. Dat is onrespectvol. Enkel een pestkop-paard zou dat doen. Hij wijst er vaak op dat een paard dan heel fel hoofd omhoog, staartzwiepen doet. En dat zie je inderdaad.
Nu bij parelli doen we het wel: wijs de neus in de juiste richting met point to point bv. Driving soms ook naar het hoofd en dan de schouder om de voorhand te verzetten, yoyo wiebel...
Ik heb bij Wico niet het idee dat hij mij een pestkop vind ook al drijf ik zijn neus soms inderdaad in de richting die ik ze wil hebben. Met je chi / navel/ energie naar het hoofd sturen, is wel iets wat ik weinig probeer te doen en dat vernoemt Irwin ook heel specifiek als een fout die vele mensen wel maken en waardoor vaak een paard geblokkeerd wordt in wat we hem via andere lichaamstaal toch vragen te doen.
Het lijkt me een fijne discussie te kunnen worden. Zeker als er mensen zijn die misschien meer van Irwin weten, want ik heb wel eens een boek gelezen en ik vind veel dingen van zijn dvds tot nu toe wel iets van mhmm interessant om eens over na te denken als ik met mijn paard ga spelen.
Dus: vinden jullie dat je energie naar het hoofd/ zone 1 mag sturen? Waarom wel/niet?
(Ben er eigenlijk nog niet achter hoe hij het paard vraagt om achteruit te gaan. Want hij heeft een driehoek zo van de voorbenen en met het hoofd erin en dat is de 'no go' zone.)
Bladwijzers