Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: chris irwin <-> parelli

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

chris irwin <-> parelli

Ik ben veel tijd aan het vullen met dvds kijken. Nu heb ik een aantal dvds van Chris Irwin.

In de roundpen vond ik hem veel nuttige hints geven mbt. lichaamstaal. Vandaag een dvd over longeren gekeken en dan vind ik toch dat hij dingen weer wat gecompliceerd maakt. Al kan ik er wel dingen uithalen.

Een van de meest opvallende dingen die hij zegt is dat je nooit energie naar het paard zijn hoofd mag sturen. Dat is onrespectvol. Enkel een pestkop-paard zou dat doen. Hij wijst er vaak op dat een paard dan heel fel hoofd omhoog, staartzwiepen doet. En dat zie je inderdaad.
    Nu bij parelli doen we het wel: wijs de neus in de juiste richting met point to point bv. Driving soms ook naar het hoofd en dan de schouder om de voorhand te verzetten, yoyo wiebel...
    Ik heb bij Wico niet het idee dat hij mij een pestkop vind ook al drijf ik zijn neus soms inderdaad in de richting die ik ze wil hebben. Met je chi / navel/ energie naar het hoofd sturen, is wel iets wat ik weinig probeer te doen en dat vernoemt Irwin ook heel specifiek als een fout die vele mensen wel maken en waardoor vaak een paard geblokkeerd wordt in wat we hem via andere lichaamstaal toch vragen te doen.

Het lijkt me een fijne discussie te kunnen worden. Zeker als er mensen zijn die misschien meer van Irwin weten, want ik heb wel eens een boek gelezen en ik vind veel dingen van zijn dvds tot nu toe wel iets van mhmm interessant om eens over na te denken als ik met mijn paard ga spelen.
    Dus: vinden jullie dat je energie naar het hoofd/ zone 1 mag sturen? Waarom wel/niet?
    (Ben er eigenlijk nog niet achter hoe hij het paard vraagt om achteruit te gaan. Want hij heeft een driehoek zo van de voorbenen en met het hoofd erin en dat is de 'no go' zone.)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Re:chris irwin <-> parelli

Ik heb afgelopen zomer de beginners cursus gevolgd bij erica van leeuwen die via de cris irwin methode werk, vond de theorie interessant maar toen ik in de praktijk ging werken ging het tegen mijn wil in.
    Wat ik er toen van begreep was zone 1 de verboden zone dus daar mag je niks, niet kriebelen niet aaien en vooral niet komen want dat doen ze in de natuur ook niet.
    Dat vond ik gek want zie ze bij ons wel degelijk spelen in zone 1, het grond werk vond ik onprettig want er zat constant druk op zone 2/3 met je navel/heup zonder ook maar een enige eigen verantwoordelijkheid van het paard erbij.
    Ik had wel is waar een robot paardje waar ik het op mocht testen de positie is op zich wel fijn omdat je toch wel ergens een blokkade oplegt in zone 1 maar toch voelde de manier van doen niet prettig genoeg

Volgens hun was het briesen ook geen goed teken omdat het paard onder stres heeft gelopen daar werd ik echt een beetje van
    Voor mijn was het niet meer dan longeren op de normale manier, ik heb er werkelijk een dag aan verpest want veel heb ik er toen niet aan gehad.
    Ja een avond vol hoofdpijn vol ergernis en irritatie
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wel interessant dit. Ik heb op Bokt wel vaker contact met iemand gehad die volgens Irwin methode werkt.
    En daar zitten wel interessante dingen bij, maar ook waar ik niets mee kan.
    Volgens mij zit zij niet hier op het forum helaas.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Vroeger kwam hier Sannie, die schreef leuk maar had ook de Irwin opleiding gevolg. Jammer dat ze er niet meer is, ik had graag gehoord wat ze ervan vond! Irwin is not my cup of tea, een keer een demo gezien waar ik moedeloos van werd (hij deed bepaald niet wat hij zelf propageerde aan anderen) en zijn black horse boekje kwam op mij over als "ik ik ik ik ik ik ik", en daar heb ik niet zoveel mee.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Ik weet verder niet veel van de chris irwin methode, maar ik raakte even een beetje in de war door wat je schreef!

Nu bij parelli doen we het wel: wijs de neus in de juiste richting met point to point bv. Driving soms ook naar het hoofd en dan de schouder om de voorhand te verzetten, yoyo wiebel...
    Ik heb bij Wico niet het idee dat hij mij een pestkop vind ook al drijf ik zijn neus soms inderdaad in de richting die ik ze wil hebben. Met je chi / navel/ energie naar het hoofd sturen, is wel iets wat ik weinig probeer te doen en dat vernoemt Irwin ook heel specifiek als een fout die vele mensen wel maken en waardoor vaak een paard geblokkeerd wordt in wat we hem via andere lichaamstaal toch vragen te doen.
    Het wordt op deze manier voor mij een beetje onder 1 noemer gebracht, maar gericht om wijken vragen met energie is voor mij iets heel anders dan je paard blokkeren met je energie terwijl je voorwaarts vraagt. Het eerste lijkt voor mij in principe niks mis mee, de paarden bij ons op stal drijven zeker wel bij hoofd/hals naar elkaar. Terwijl het tweede me inderdaad wel heel erg tegen staat. Hier wordt door Parelli inderdaad niet zo de nadruk op gelegd.

Overigens denk ik er wel ook soms aan dat het misschien goed is om niet al te veel yoyo te gebruiken, al dat geslinger aan je hoofd lijkt me op zich inderdaad niet een per se fijne hulp als je hogere fases nodig hebt.

Ik heb ook een keer iemand gesproken die longeren, maar ook de cirklinggame van parelli beide heel slecht vond. Het touw aan het hoofd bracht volgens haar altijd druk aan de voorkant van het paard, dus als je hem dan voorwaarts vraagt wordt hij altijd geblokkeerd. Ik zelf zie dat touw dan toch meer als een friendlydingetje, ik hoop dat dit voor Loda ook zo is.

Wij hebben iemand op stal die volgens mij wel behoorlijk fanatiek Chris Irwin doet, die wil ook niet aan het hoofd zitten in ieder geval, maar ik zie haar wel gewoon driving doen op afstand bij een back up als ze in zone 1 staat, en dat is toch ook druk naar het hoofd/borst/benen toegericht. Ik ben benieuwd of iemand weet wat daarover gezegd wordt dus!

(Edit: ik zag dat het laatste stukje een beetje vaag omschreven was)

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Vroeger kwam hier Sannie, die schreef leuk maar had ook de Irwin opleiding gevolg. Jammer dat ze er niet meer is, ik had graag gehoord wat ze ervan vond! Irwin is not my cup of tea, een keer een demo gezien waar ik moedeloos van werd (hij deed bepaald niet wat hij zelf propageerde aan anderen) en zijn black horse boekje kwam op mij over als "ik ik ik ik ik ik ik", en daar heb ik niet zoveel mee.
    Grappig want op de cursus was dat net zo, Parelli en alle andere methodes werden compleet de grond in geboord.
    Ik was dus ook gauw klaar
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Ik heb overlaatst een dvd van hem gekeken en ik vond het vooral interessant om hem (in mijn ogen dan) zo veel "fouten" te zien maken :P
    Aan de andere kant deed hij wel ook goede dingen en ik moet zeggen, het werkte wel! Hij was bezig met een heel lastig hengstje en die was na even wel al een stuk anders op een goede manier!
    Ik ben dus niet zo geïnteresseerd om van hem te leren, maar hij lijkt me niet per se een slechte paardentrainer.

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat je niet in zone 1 mag komen. Sofie vind het soms heerlijk om met haar hoofd bij mij te hangen en heeft niet liever dan dat ik midden op haar hoofd wrijf of rond haar oren. Ik heb dus helemaal geen problemen met friendly in zone 1 en vind zelfs dat dat echt bij ieder paard moet kunnen. Hoe moet je anders in godsnaam een halster aandoen?
    Sturen moet ook kunnen, daarmee blokkeer je niets. Dat voelt goed voor mij. Je zet druk maar er is altijd een makkelijke uitweg. En blokkeren, stoppen, of yoyo game recht vanuit zone 1: daar moet je in mijn ogen wel voorzichtig mee zijn omdat het heel heftig over komt. Maar ik vind wel dat het moet kunnen. Een beetje respect voor die zone moet wel, maar een paard moet met die zone even goed respect hebben voor ons. Ik denk dat als je in deze maatschappij met je paard de baan op wil dat je er niet omheen kan. Je paard moet gewoon goed reageren in elke zone!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Het halster om doen gaat bij hun zo.....in zone 2 gaan staan...halster over de nek doen en dan het hoofd naar je toe brengen zodat je het halster om kunt doen.

Of te wel niks anders dan de parreli manier, je doet bij irwin alleen je arm over de hals en bij parelli onder de hals(ik wel tenminste)

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gaya1
    Het halster om doen gaat bij hun zo.....in zone 2 gaan staan...halster over de nek doen en dan het hoofd naar je toe brengen zodat je het halster om kunt doen.

Of te wel niks anders dan de parreli manier, je doet bij irwin alleen je arm over de hals en bij parelli onder de hals(ik wel tenminste)
    Ik doe het wel met mijn arm over de nek... Nu ja, eerst eronder doorgeven en dan daarna erover. Snap je me? :P
    Los daarvan: Die halster komt dan toch ook wel in zone 1? Het hoofd is zone 1. Dus die halster komt rond zone 1. Of gaat het er enkel over dat je als mens niet in zone 1 mag gaan staan? Maar ik dacht dat het ging over druk zetten in zone 1 over het algemeen. Dus dat je ook niet vanuit een andere zone druk mag zetten in zone 1.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Zo doe ik het ook hoor

Dat is dus ook wat ik niet snapte van de cursus, je mag geen druk geven in zone 1 dat is wat ik begrepen heb.
    Halsteren is ook een soort van druk dus ja ze komen er ook gewoon, die dag was voor mijn toen heel tegenstrijdig.
    Want als een paard het daar niet fijn vind(volgens hun) snap ik niet dat ik ze daar zie spelen(halstertje trek) en mijn paard daar graag hard gekriebeld wil worden.

Kijk je naar de Yo-Yo dan heb je bij een fase 4 een hoog hoofd houding, maar bij een fase 1 niet meer.
    Hun achterwaarts is niet Anders dan de back-up vanuit zone 2/3 alleen dan zonder de wiggel wiggel.
    Alleen zoek je het dan in je energie en dat dan met een achterwaartse werking(of Iets).
    Een mede cursist toen der tijd staat naast mijn op stal en werkt nu volgens die methode, wat ik daar zie is een paard in onrust hoofd hoog en constant aangedreven worden.
    Volgens haar danst het paard...prima zij is en blij mee, maar ik zie een paard die zijn lijf niet correct gebruikt en zich opgejaagd voelt.

Wat ik dan weer van karen/liesbeth leer met the basic alligment is niet veel anders, alleen is je houding anders en geef je in je lijf meer rust.
    Waardoor het paard zijn sweetpoint kan vinden, en je kan helpen zijn lijf goed te gebruiken.
    Ik vind de energie gebruik bij Irwin te veel en te hoog, voor mijn was het niks en zal het ook nooit wat worden.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zijn dvds gezien en ben eens bij een cursus van hem geweest. Wat ik vooral geleerd heb en bij shanna veel heb gebruikt is het ombuigen links en rechts in stilstand, of om je heen als je paard stapt, om een paard te kalmeren door duku te geven op (of te wijzen naar) de singelplek. Ik noemde dat dan voor het gemak irwinslapen. Na veel oefenen werd het buigen een cue voor hoofdlaag en 'dus' kalmeren. Je eiste dan als het ware de aandacht op, en corrigeerde de onbeleefde buiging tegen je in.
    Voor shanna en mij is deze methode heel waardevol geweest. Verder geen enkele nuttige herinneringen aan de lessen helaas...

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ja ik zie ook zeker dingen die waar ik iets mee kan. Verder met het longeren vond ik ook de constante druk niet zo geweldig. Langs de andere kant heb ik wel beetje het principe van circling game als in paard moet cirkel en gang onderhouden. Maar als ik dan meer a la karen rohlf wil gymnasticeren, dan draai ik wel mee en dan praat ik ook vaak over schouders of achterhand met mijn paard. Dus dan hoop ik van de circling dat de cirkel en de gang nog behouden blijft, zodat we over andere dingen kunnen praten zonder die voorwaarden te moeten 'onderhouden'.

Wat ik zelf ook wel een nuttige vond van Irwin dan, is dat hij zegt dat een draai met leadrope of met het uiteinde van een zweep(/stick) door een paard ook al als enorme druk ervaren wordt. En dat je dus in intensiteit moet reageren met wat het paard jou geeft. dus als hij in jouw richting bokt, is het wel geoorloofd om te draaien, maar als hij gewoon beetje de heup naar jou toe zet, kan je ook genoeg hebben en gewoon op horizontale hoogte even die heup weg te drijven. Parelli zegt ook "match the intensity" maar ik zie Pat zelf wel heel vaak draaien met stick en string. Of in het begin bv van: sla 3 keer op de grond.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Van Irwin heb ik een aantal kleine dingetjes meegenomen en de rest (vooral het "NOOIT") gewoon weer vergeten. Wat ik mooi vind aan Irwin's manier van werken is dat het lichamelijk comfort en daarmee de ontspanning altijd centraal staat. Zoals het rijden 'met de buiging mee' wanneer je door een bocht gaat en je paard in contrastelling loopt. En wat Fiona ook noemt: de subtiliteit in hulpen

Eigenlijk het enige dat bij mij echt gewoonte is geworden, is het 'beleefd' gebogen staan. Het is voor veel paarden net wat comfortabeler als wij ook 'beleefd' gebogen staan richting hun en niet met onze heup in hun persoonlijke ruimte prikken. Ook een kwestie van 'less sooner instead of more later'. Als je die subtiele buiging van je paard ziet en hierop reageert, voorkom je discussies op een 'steviger' niveau.

Verder ben ik teveel liberty en freestyle fan om echt wat met dat in-hand werk te doen en vind ik het grondwerk van Irwin te saai omdat je bijna niets mag
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat grappig, ik heb ooit alle dvd's van Erwin gezien en besef me nu dat er niet zoveel is blijven hangen . Beleefd en positief buigen hanteer ik wel, maar verder niets volgens mij.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Dank jullie wel, ik vind dit echt interessant.

Bedenk me net nog iets dat ik wel zeker van hem wil meenemen. (Denk dat mijn narcose nog aan het uitwerken is ofzo, ik herinner me elke keer weer iets anders ).

Hij liet zien hoe je met een paard moet (kan ) omgaan onder het zadel als die bang heeft van dingen. Hij had dan zo een speelgoed krokodilwip, speelhuisje, brug, nog vanalles in een hoek van de manege liggen en er was plaats genoeg om tussendoor te squeezen. Stuk of 4-5 dingen in 1 hoek van de rijpiste om je een voorstelling te maken.
    Wat ik heel mooi vond om te zien was dat hij enkel de paarden voorwaarts vraagt. Op een bepaald punt wil het paard liever niet dichter naar het voorwerp toe gaan en probeert dan ervan weg te buigen. Op dat moment hebben veel mensen van nature de neiging om het paard er terug heen te richten. Fout volgens hem. Je gaat altijd mee in de buiging die jouw paard heeft! Dus als hij ervan wegbuigt dan volg je onmiddellijk die buiging en maakt een rondje en komt er opnieuw bij uit, of je wijkt een paar passen,... Maar nooit in discussie over de buiging die het paard aanbiedt. Ik zag best schrikkerige paarden door deze aanpak heel snel kalm worden en tussen al die dingen doorwandelen en over de brug gaan. Kan me ook voorstellen dat je zo leiderschap behoudt, want als je toch probeer te corrigeren en het lukt niet, dan toon je eigenlijk aan het paard van soms hoeft het niet. Denk dat parelli dit ook wel doet met 'zero brace'. Maar voor mij hielp het om dit toch eens extra te zien en had ik het niet zozeer op deze manier zelf bedacht. Ik zou eerder denken approach en retreat. En dat is dit eigenlijk ook, maar dan meer als een 'flow'.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten