Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Soft Lariat Hackamore van Kalley

  1. #1
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Soft Lariat Hackamore van Kalley

    Heeft iemand ervaring met deze hackamore? Of ideeën over de kwaliteit/werking?

    Deze hackamore lijkt me meer een soort in-between een californian hackamore en touwhalster; wel wat scherper omdat het touw stugger is, maar wel flexibel waardoor je minder zit met de pasvorm van bijvoorbeeld een californian hackamore.
    Of is het dan ineens niet zo scherp meer? Ik zeg eerlijk dat ik bijzonder weinig weet over een californian hack/bosal buiten een aantal lange stukken die ik gelezen heb.
    Ik vraag me af hoe flexibel deze lariat hack dat dan wel of niet is, of dat fijn is om mee te rijden.
    Het wordt wel aangeprezen als soft en geschikt voor the inexperienced horse.



    http://shop.horseeducation.com/tack/...leather-reins/

    Iemand die meer weet?
    Dank alvast voor de reacties!

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Soft Lariat Hackamore van Kalley

    Geen ervaring mee, maar ik heb de laatste tijd wel het een en ander gelezen over de bosal. Bij dit hoofdstel heb ik mijn bedenkingen over de neusriem/bosal van lassotouw (lariat). Een echte bosal wordt gemaakt van gevlochten rawhide, hoe fijner hoe beter, om schuurplekken te voorkomen. Dit touw is veel ruwer dan de ruwste bosal en ook veel ruwer dan het touw van touwhalsters. De werking zal inderdaad wel het midden houden tussen een touwhalster en een bosal.

    Mijn conclusie over de bosal was dat het 1 veel kundigheid vraagt om ermee te rijden omdat je er veel meer kracht mee kunt zetten op de neus en bij verkeerd gebruik gevaarlijk kan zijn, en 2 ik er niets mee kan doen wat ik met mijn paard niet ook met een touwhalster zou kunnen, dus het voegt niets toe. Voeg daarbij dat een goede californian hackamore een flinke investering is.
    Terug naar dit hoofdstel, ik denk dat je er iets minder hard mee kunt inwerken dan een bosal maar dat de kans op schuurplekken erg groot is, ook bij zachte hulpen.
    Wat pasvorm betreft, ik vraag me af in hoeverre dit stugge touw uberhaubt te vormen is naar de neus van het paard?

    Weet je wat Kalley zelf zegt over deze constructie?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Soft Lariat Hackamore van Kalley

    Dankjewel Senta voor het meedenken
    Jou bedenkingen gingen ook door mijn hoofd, ook qua schuurplekken en stugheid ja.
    Ik lees in haar beschrijving nu ook inderdaad iets over het toevoegen van een 'extra level of control if your horse has learned to push on the halter', had ik eerder over het hoofd gezien.
    Nee, dan heb ik toch teveel vragen en bedenkingen erbij.

    Dit is trouwens wat Kalley er zelf over zegt:
    "Packed with comfort features for both horse and rider, this hackamore is a must-have tool in Kalley’s ideal progression to the bit. The body of the soft lariat noseband helps you to deliver your communication accurately and precisely to your young or inexperienced horse. It can also provide an extra level of control if your horse has learned to push on the rope halter under saddle.

    Features a used lariat noseband for a soft, broken in feel on the nose
    Fits a wide array of head sizes - just tie a knot in the rope throat latch and adjust the cheekpieces for the perfect fit
    Handcrafted in Texas by third generation saddlers
    The thick harness leather reins that come attached to the hackamore are handcut from the highest quality harness leather that has been soaked in oil for weeks for that robust feel horsemen love"




  4. #4

    Re:Soft Lariat Hackamore van Kalley

    ....ik maak die zelf (ben zadelmaker), maar dan niet met zo'n stug lassotouw, wel doorspekt met eigen ideeën.
    Fijne dingen, al zeg ik het zelf! Weinig ruis en goeie ervaring hier!
    Ik heb m'n eigen ideeën in bitloze hoofdstellen gestoken door de jaren heen, heb veel verschillende modelletjes ontworpen. ze zijn echt prachtig om te zien. Stijlen variërend tussen barok/ Spaans/Portugees/ western/ middeleeuws en Zuid-Amerikaans.
    Als je meer wil weten, mail me maar.

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Soft Lariat Hackamore van Kalley

    Wat gaaf Carotte! Ik heb je een berichtje gestuurd

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •