Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Snel thuis

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Snel thuis

Een vriendin van mij (die ook graag met parelli wil beginnen) rijdt nu nog veel met haar haflinger buiten. Zij heeft echter het probleem dat het paardje, zodra deze merkt dat de weg naar huis wordt ingezet een vrij hoog tempo inzet. Ze heeft dan eigenlijk het gevoel dat ze de controle kwijt raakt. Wat zijn goede oefeningen die zij zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat het naar huis gaan ontspannen wordt.

Ik dacht zelf aan eerst maar eens een klein stukje bij stal weg (misschien hooguit maar 100m) en dan terugkeren, verhoogd ze het tempo dan weer van de stal af. Wel heb ik haar aan geraden om niet te veel druk op de teugels te nemen omdat dat alleen maar een averechts effect kan/zal hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes Eline

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Snel thuis

Heeft ze er al over nagedacht waaróm het paardje sneller gaat op de terugweg?

Is hij niet graag van huis en voelt hij zich onveilig op buitenrit (RB), of krijgt hij thuis altijd direct een beloning (klaar, afzadelen, voer/wei) en is het meer LB gedrag? Of is het een aangeleerde gewoonte omdat je vriendin op de terugweg vaker meer tempo heeft gevraagd?

Pas wanneer je de achterliggende reden weet, kun je bedenken welke oefeningen zullen helpen. Telkens weer van stal weg op het moment dat ze versnelt, zal bijvoorbeeld bij een RB-paard geen ontspanning brengen. Games doen op de heen- en terugweg om de ontspanning (en ook controle) te behouden, kortere wandelingen maken waarbij je niet over de grens gaat, een stuk wandelen ipv rijden...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik heb precies dit probleem gehad met mijn paard. Bij Karma was het onzekerheid en hielpen dingen als weg van stal gaan niet. Ik heb het uiteindelijk opgelost door veel leiderschap te tonen en in het begin bijna ieder stapje te 'micormanagen'. Korte teugels, veel duidelijkheid en veel 'aanwezigheid' van mij hielpen. Ik merkte namelijk dat ik bij het buitenrijden passief werd waardoor Karma zich een beetje verloren leek te voelen. Dit was vooral belangrijk wanneer we net weg reden van stal, dus lang voordat de terugweg naar huis werd ingezet.
    Het was uiteindelijk heel snel opgelost .

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Bedankt voor de tips, ik zal het er eens met haar over hebben

Bladwijzers

Forum Rechten