Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 46

Topic: Dekens

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Dekens

Vraagje over dekens .

Cos heeft eigenlijk (bij de juiste omstandigheden) nooit een deken op gehad en dat gaat altijd prima. Omdat hij een beetje sukkelt met zijn stijfheid en spieren (waar hij goede supplementen voor krijgt nu) wil ik voor toekomstige uitjes en TREC wedstrijden toch goed voorbereid zijn. Afgelopen TREC was er nachtvorst en toen ik had ik niets bij me qua dekens. Op zich geen probleem maar omdat Cos dan wel twee dagen achter elkaar intensief beweegt en er bij de paddocks geen schuilstallen zijn, wellicht toch handig om in ieder geval goed voorbereid te zijn volgende keer.

Een standaard 0 grams regendeken heb ik. Zou ik daar (indien nodig bij wind/regen na een lange rit) een fleece/zweetdeken onder kunnen doen tijdens koude/natte nachten?

En hoe doen jullie dat als je paard echt nat is na een rit en meteen buiten in de weide/paddock blijft? Meteen een deken op of eerst laten drogen ergens binnen?

En welke deken gebruiken jullie bij trailervervoer en vanaf welke weersomstandigheden doen jullie dat?

Groetjes Angela!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Dekens

Ik ben zelf niet zo fan van ongevoerde regendekens, omdat ze hun haren eronder niet op kunnen zetten. Als ik een regendeken op doe zorg ik dus altijd dat er een beetje voering in zit. Ik zou dus zeker een onderdeken gebruiken.

Als het blijft regenen en Casindy is al nat, dan doe ik even goed een zweetmes eroverheen en dan gewoon de deken op. Haar eerst binnen laten drogen doe ik haar absoluut geen plezier mee en opdrogen doet ze ook onder de deken wel Tuurlijk wel een beetje opletten bij huidjes die gevoelig zijn voor vochtigheid enzo.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Maar als onderdeken gebruik je dan een fleecedeken? (zweetdeken?) Sorry, heb er echt geen ervaring mee. Tot nu toe heeft Cos zijn ongevoerde regendeken alleen op gehad bij extreme wind en regen en gebrek aan goede schuilgelegenheid. Nog nooit zo nagedacht over minimale voering eigenlijk...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ja, fleecedeken kan je doen, maar er bestaan ook speciale onderdekens. Die hebben dus voering, maar zijn niet water- of winddicht bijvoorbeeld.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb Whoopie nu bv onder een ongevoerde regendeken staan, daar houdt ze zichzelf nu nog lekker warm mee, als het weer droog word gaat de deken weer af.
    gevoerd doe ik pas als het echt koud word.

Whoopie train ik niet intensief dus die zet ik niet nat terug in de wei of amper, maar als paarden er aan gewend zijn dan schijnt het geen probleem te zijn. ik denk dat je vooral ook moet kijken wat voor hem werkt gaat het zonder goed dan zo laten, loopt hij met deken minder stijf bv dan lekker een deken erop. Bij Whoopie merk ik wel verschil ze loopt minder stijf als ze een deken op heeft als het regent.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

In verband met koud worden onder ongevoerde dekens had ik Maybel al onder 200 grams staan. Nu was die wel heel kouwelijk.

Maar een staldeken van 150 grams had ik ook liggen, ideaal om overal onder te stoppen.

Voor korte duur kan een zweetdeken er wel onder, maar het geeft veel risico op schuurplekken.

Bij trailervervoer laat ik vaak de normale deken opliggen bij kleine stukjes, anders een zweetdeken.

En nat op de paddock viel erg mee omdat mijn muts weinig vacht maakte, dus de gehele winter onder dek stond. Maar ik zou eigenlijk pleiten voor eerst wat laten drogen, eventueel met een goede zweetdeken eerst.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Trailer: fleecedeken als ikzelf een trui aantrek. Merk dat ze toch snel te stijf worden in de trailer zonder deken, heb wel meestal zeiltje open.

Verder raad ik je niet aan om een fleecedeken onder een regendeken te doen, en te dun en teveel kans op schuiven en daardoor nat worden.

Wij hebben hier 2 watjes en 2 bikkels, mijn watje staat sinds een paar dagen al onder een 300grams deken, die voelde onder haar 200grams al niet meer lekker aan. Ook een paard met wat spierproblemen en dus snel stijf. Mijn bikkel staat meestal zonder, maar van het weekend met slecht weer onder 100 gram gezet. Dit omdat ik merkte dat hij toch wat stijf/traag werd door de regen en daar heb ik een hekel aan. Hier wel 24/7 buiten maar zonder schuilstal.

Wat betreft na wedstrijden, ik pak ze dan liever dan nog wat extra in, mijn ervaring is dat dat gewoon fijner is, liever te warm als kou op het lijf.

Nat na een rit doe ik meestal even poosje 1 of 2 fleecedekens op en laat ik ze binnen staan, maar et ze ook gerust buiten neer onder hun normale deken. Nu heb ik het geluk dat ze aan huis staan dus wil na een uurtje de deken dan nog weleens om ruilen voor een droge. Daarbij scheer ik vaak gedeeltelijk in de winter.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Dank voor alle reacties! Ik heb inmiddels ook mijn dierenarts, die me eigenlijk het afgelopen jaar goed geholpen en geadviseerd heeft m.b.t. Cos zijn spieren/supplementen, even een mail gestuurd met de vraag wat wijsheid is.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Wow, ik vind 300gr echt wel extreem nu met 16 graden overdag.

Hier ook 2 met deken. Sophie maakt geen mooie vacht meer aan. En staat nu onder 150 met een hals deken van de eczeem deken.

Nicky is geschoren en heeft ook een 150 op. Beide net zo warm.
    300 gram is wel erg veel. Wat moet je dan op doen als het -16 is.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Jup ik ook hoor, maar als je paard echt koud voelt en niet happy toont moet je wat he! Overigens was het van het weekend geen 16 graden en heel veel regen, vandaag ga ik de 200 grams weer opdoen.

Overigens vorige week hier een deken besteld en zeer enthousiast: www.paardenboulevard.nl . Horseware look-alikes, super pasvorm en goed waterdicht voor een fijne prijs!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marina
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Jup ik ook hoor, maar als je paard echt koud voelt en niet happy toont moet je wat he! Overigens was het van het weekend geen 16 graden en heel veel regen, vandaag ga ik de 200 grams weer opdoen.

Overigens vorige week hier een deken besteld en zeer enthousiast: www.paardenboulevard.nl . Horseware look-alikes, super pasvorm en goed waterdicht voor een fijne prijs!
    Die deken heb ik ook voor mijne. Wel een fijne deken, vond alleen de kwaliteit van de stiksels van de bies erg tegenvallen. Die laat regelmatig los. Voor de rest prima deken, hals ook fijne pasvorm. Maar wat vind jij niet fijn aanvoelen? Mijn paarden staan ook onder een 50gr voering om droog en een beetje soepel te blijven, maar je moet ze wel een beetje de kans te geven zich aan het weer aan te passen. Zolang je ze droog en uit de wind houdt onder een dek vind ik het echt een beetje onzin om met deze temperaturen en in deze periode (waarin ze vaak al een beetje dikke vacht hebben in verhouding tot de temperatuur) een winterdeken te gaan opleggen. Ik denk trouwens dat als een paard het met deze temperatuur koud heeft onder een deken die dunner is dan 300gr dat je iets moet doen aan je voerbeleid of eens bloed moet laten trekken enz. want dat lijkt me gewoon echt niet gezond.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Inmiddels reactie van mijn dierenarts.

Na het rijden adviseert ze wel om een zweetdeken op te leggen in de winter. Dit omdat de paarden met hun wintervacht toch sneller opwarmen en klammig gaan aanvoelen of zweten.Ivm de spierstijfheid van Cos zou dat geen overbodige luxe zijn. Als hij weer droog aanvoelt, kan de deken er weer af. Weet iemand van jullie hoe lang dat ongeveer is? Als ik hem nog bijvoer en een half uur bezig ben op stal dan zal ik al een heel eind zijn toch?

Verder kan ik een regendeken opleggen als ik merk dat zijn spieren harder gaan aanvoelen in de winter. Dat kan een indicatie zijn, dat hij ondanks dat hij niet rillerig is of het zichtbaar koud heeft, toch last heeft. Inderdaad vnl. guur weer (koude, tocht, gietende regen (langdurig) kan voor problemen zorgen.

Regendekens heb ik nog en zweetdeken is inmiddels besteld. Ben benieuwd!

Tot hij droog is ligt er net aan hoe lang jij hebt gereden en hoe nat Cos is.
    Ik ben meer fan van goed droogstappen, dit kun je combineren met een zweetdeken.
    Of een race streepje scheren zodat hij minder warm heeft ?

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Scheren is niets voor ons . Uitstappen doen we sowieso heel bewust, minimaal laatste kwartier en vaak langer. Heb er vorig jaar met zijn dikke wintervacht eigenlijk niet op gelet of hij dan nog enigszins nat was. Zal er dit jaar in ieder geval een stuk bewuster mee omgaan

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten