Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: Natura2000 wet: Wat de buurman vindt, mag hij houden.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Natura2000 wet: Wat de buurman vindt, mag hij houden.

Er is hier zoveel know-how.. ik hoop dat er iemand is die ons wat kan 'bijlichten'..

Wij gebruiken een stuk weiland en hebben op een stuk daarvan drainage aan laten leggen en zand gestort. Officieel staan we eigenlijk een soort van in pension bij B.
    B. huurt al 30 jaar van de eigenaar. We doen echter alles zelf. B heeft toestemming gegeven voor zand etc. en laat ons verder lekker ons ding doen daar.
    Een buur moppert over het zandje. Daarom zaaien we het zand 's zomers in, als de paarden er niet op staan.. dan is het groen...
    Nu hebben we het vorige maand op laten knappen. Drainage door laten spoelen en nieuw zand er op. Daardoor was het wat eerder 'winter' (zandipvgras ) dan anders.
    De mopperende buur is gaan zoeken naar een formele manier om ons weg te krijgen en heeft via de eigenaar van het land iemand van de provincie op ons dak gestuurd.
    Het blijkt nu dat wij in overtreding zijn op grond van de Natura2000 wet.... Ons zandje ligt in een stuk 'vogeltjesland' ... en dat mag niet. Daar hebben de weidevogels last van. Ons schuurtje blijkt ook niet gewenst. Daar kunnen buizerds op gaan zitten (mooie uitkijkplek voor een roofvogel) .. en buizerds eten weidevogels... ook niet gewenst dus...
    Ook mag er eigenlijk geen riet e.d. verwijderd worden.. daar huist een speciaal vogeltje... riet moet blijven staan... Hoe dat dan moet met het wallen en riet verwijderen, dat op last van het waterschap moest...wist de meneer niet zoveel zinnigs te zeggen.
    Het wachten is nu op het rapport van de meneer die langs geweest is.

Los van dat het dus nogal ruk is dat er een buur moppert, zouden we het wel heel erg vinden om deze plek te moeten verlaten... Vier paarden en drie Polly's lekker buiten in de buurt is nogal een unicum hier...

Is er iemand die verstand heeft van deze wet? Kunnen we bezwaar maken? Hoe groot is de kans dat we daar wat mee opschieten? (oftewel.. weegt de ellende van procederen wel op tegen het mogelijke resultaat??)

We horen het graag van jullie!!

Re:Natura2000 wet

Wat een vervelende situatie zeg. Leuk zo'n buur . Volgens mij is er geen Natura2000 wet, maar betreft het een Natura2000 gebied. De wet waar je mee te maken hebt is de Natuurbeschermingswet 1998. Je kunt altijd bezwaar maken op besluiten van de overheid. Maar of het ook zin heeft durf ik zo geen uitspraak over te doen, heb verder niet veel praktijkervaring. Maar een bezwaarschrift indienen kun je altijd doen, dat is nog niet meteen een hele dure juridische procedure. Wat ik me nog wel kan herinneren van mijn stage bij de gemeente is dat Natura2000 gebieden wel als erg belangrijk worden gezien, dus ik vrees wel een beetje. Maar er zijn vast mensen die er meer verstand van hebben.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Wat een vervelende situatie Nienke! Ik weet er niet veel van, alleen dat je te maken kunt krijgen met een oerwoud van regels en wetgevingen. Blijkt uit jouw verhaal al want het waterschap stelt alweer andere eisen dan de vogelrichtlijn. Er schijnt best wat discussie te zijn over hoe de richtlijn geinterpreteerd moet worden. De moeite waard om je goed te laten informeren. Sterkte met de situatie in ieder geval!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Als het daadwerkelijk om een natura2000 gebied gaat kun je nog bezwaar maken inderdaad. Maar dat lijkt me in dat geval zo goed als zinloos. Als het echt zo is, is dat een erg slordige zaak van zowel eigenaar als degene die jullie toestemming heeft gegeven voor het zand enz.

Dus ik zou even controleren of het inderdaad om een natura 2000 gebied gaat. In dat geval lijkt verhuizen mij de 'beste' optie. Als het zo is dat jullie landje helemaal aan de grens ligt zou je nog wat kunnen proberen (maar met een protesterende buurman lijkt me dat eigenlijk ook zinloos). Als het geen natura2000 gebied is, zou ik zeker een bezwaar indienen (de eigenaar van het land dan dus)

Wel balen zeg!

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Heb is volgens de kaart wel zeker binnen de grens van het natura2000 gebied. Het zandje ligt wel op de grens.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Even op het rapport of de aanzegging door de handhavende persoon wachten, daarin moet hij precies verwijzen conform welke regel hij overtreding(en) geconstateerd heeft. Een beroep is altijd mogelijk binnen 6 weken. Kijk ook even goed wat de definitie van "bestaand gebruik" is in de natuurbeschermingswet en hoe daar mee om gegaan moet worden.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Afwachten doen we sowieso Ans.. dank voor de tip aangaande definitie bestaand gebruik...

Helaas is te zien, op de kaart dat ons zandje er nog niet was ten tijde van vaststelling van de grens.. dus of we wat kunnen met dat 'bestaand gebruik'... maar goed afwachten dus.

Kaart:
    Zwart: het stuk land dat wij in gebruik hebben
    Grijze cirkel: ons zandje

Je kunt zien dat mijn overbuurman mazzel heeft. Zijn bak zit aan de goede kant van de grens.(blauwe cirkel)

De buurman schuin aan de overkant heeft zijn bak en een stuk van zijn paddock ook binnen de grens..(groene cirkels) maar ja.. geen lastige klagende buren... dat scheelt natuurlijk...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat een nare buurman....
    http://www.synbiosys.alterra.nl/natu...lverpolder.pdf

Had je deze al ( even gegoogled). Zie in dat hele document het woord zand niet eens staan. Zand is geen gebouw. Wie zegt dat zand in strijd is met deze wet? Kijk, ze mogen er geen nieuwbouwwijk neerzetten, of een woning, maar zand....zand is natuur. Het strand ligt er vol mee.

http://www.natura2000.nl/pages/kaartpagina.aspx
    Volgens dit kaartje is het gebied is nog niet vastgesteld, maar in de ontwerpfase, klaar om de inspraakronde in te gaan. Nou...dat schept mogelijkheden misschien? Op de kaart lijkt het dat jullie zandje in een soort inham tussen bebouwing in die kaart ligt. Je kan als het goed is precies zien per gebied waar dat stukje van belang voor is.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

De buurman vindt zand een probleem.. de natura2000 man vond vooral de drainage een bedreiging

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat de buurman vind, mag de buurman houden , zand is geen bouwsel. Zou me sowieso alleen druk maken om wat de man van natura2000 vind. En die drainage....als die er al inzat toen dit stuk polder werd betrokken bij het project, dan kunnen ze daar toch ook niks mee? Hoe lang ligt die drainage er al? Het zandje was er niet ten tijde van het maken van deze foto. Maar het zandje is er toch alleen in de wintermaanden? Misschien is de foto wel hoogzomer gemaakt? Er zit genoeg blad aan alle bomen.
    Denk daarom dat het belangrijk is te weten hoe de situatie was toen dit poldergebied werd aangewezen als Natura2000 gebied. Als ik die stukken lees, is dat nog niet járen. Het plan is immers nog in ontwikkeling en er kunnen nog zaken veranderen. Misschien is dat de reden dat de buurman zijn kans greep.
    Niet dat ik het probleem niet serieus neem hoor, daaroor is het te belangrijk, maar meer dat er misschien best een mouw aan te passen valt.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Als het daadwerkelijk om een natura2000 gebied gaat kun je nog bezwaar maken inderdaad.
    Maar dat lijkt me in dat geval zo goed als zinloos.
    Op grond waarvan denk je dat?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Ons schuurtje blijkt ook niet gewenst.
    Zelfde vraag als Lila: hoelang zit die drainage er al in?
    En hoelang staat dat schuurtje er al en staat dat er met vergunning?

Ans heeft gelijk: even rustig afwachten waar ze mee komen
    Ze zitten daar nu op kantoor al een afweging te maken, hoe "sterk" ze staan
    En hoeveel tijd/ geld het hun gaat kosten, als jullie "lastig" gaan doen.

Hoe staat de eigenaar van de grond in dit geheel?
    Mogen en kunnen jullie straks namens hem bezwaar aantekenen?
    Is het contact dermate, dat jullie die brief überhaupt te zien krijgen en bij het bezwaarschrift betrokken gaan worden?
    Probeer dat alvast te regelen via de verhuurder...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hier vond ik nog iets:
    http://www.natura2000.nl/pages/veelgesteldevragen.aspx
    Bestaand gebruik is: dat is gebruik wat op 31 maart 2010 bekend is, en daarna niet of nagenoeg niet gewijzigd is.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Zand + dreinage ligt er sinds 2008
    Is in overleg met eigenaar gedaan. Hoort een brief met afspraken bij. (dat we het inzaaien 's zomers enzo) De eigenaar is echter een soort van op de hand van buurman en is waarschijnlijk (dat weten we niet zeker) degene die namens buurman de provincie ingelicht heeft Afspraak met eigenaar zit in de planning, maar we wachten eerst de uitslag af.. zo nadenkend, vraag ik me trouwens inderdaad af, of wij die uitslag te horen krijgen van de provincie... zal wel naar de eigenaar gestuurd worden... hmmm.. een hoop kauwwerk dus...

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat een toestand Ik kan me voorstellen dat het heel bedreigend voelt.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Brief gaat inderdaad naar de eigenaar. Ik heb geen ervaring met natura2000, maar wel veel ervaring met provinciale handhavers en hoe bezwaar te maken (is altijd het proberen waard). Afspraak met de eigenaar lijkt me onvermijdelijk om te zien wat de uitslag is, en die kan nog alle kanten uit!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten