Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan ??

  1. #1

    hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan ??

    Hoi wie heeft er tips...

    Eagle en King (paard van Lon) gaan deze zaterdag naar hun uitloopstal verhuizen... Ze stonden gister in hun weitje en King werd er uitgehaald om te gaan rijden en vervolgens begon Eagle als een debiel te rennen, wei helemaal omgeploegd... nu vindt ik dat niet zo erg, maar de stress die eagle had, helemaal bezweet op zijn hals...

    wie heeft er tips hoe dit aan te pakken, om hem te laten wennen alleen te staan af en toe ..

    - we zouden hem kunnen opsluiten in de stal met een hoop hooi
    - of misschien een stuk afzetten zodat hij niet de ruimte heeft om te gaan rennen, dat doet ie nml keihard en moet dan krappe bochten maken en dat lijkt me niet zo goed voor zijn benen..

    wie o wie heeft er raad...

  2. #2
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    Misschien kun je wat met je paard spelen terwijl het andere paard word weggehaald. Hopelijk heeft hij het in het begin niet eens door, omdat jij al zn aandacht 'opeist'. Ik zou er bij blijven, en niet loslaten voordat hij relatief rustig is. Iets lekkers als een emmer slobber of krachtvoer leidt de aandacht een stuk beter af als hooi denk ik.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #3

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    Gister had ik hem alleen mee genomen naar de wei, ik bezig met eikeltjes rapen en Eagle grazen... kwam er een ander paard van stal langs lopen, raakt ie ook aardig over de zeik en ploegt de wei weer om... niks geen interesse in eten dan hoor...

  4. #4
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    Ze stonden gister in hun weitje en King werd er uitgehaald om te gaan rijden en vervolgens begon Eagle als een debiel te rennen, wei helemaal omgeploegd
    hihi, ik voelde me net Harrie vandaag Marja, "m'n arme weitje ". Maar wel een probleem ja, idd vast niet goed voor Eagle en het weitje wordt er ook niet bepaald beter op...Ik denk dat een stuk afzetten niet de oplossing is, want dan gaat ie op een heel klein stukje tekeer en moet ie allemaal kleine bochtjes maken. Opsluiten in de stal heb ik ook zo mijn twijfels over, King wordt iig heel bang als je hem opsluit in een dichte stal, maar misschien heeft Eagle daar minder problemen mee. Dan is er nog de optie derde paard erbij, maar dat is ook niet ideaal. Leuk hoor, zo'n loopstal ....

  5. #5
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    hahahah, nu hebben jullie eindelijke en loopstal, is het weer niet goed!!!!
    Nee hoor, ik snap heel geod dat dit echt niet leuk is voor Eagle, ik heb precies hetzelfde gehad met een pony bij ons. Fenna stond samen met die pony in een weiland, maar als ik Fenna meenam werd ze helemaal gek. Helaas heeft deze pony echt verlatingsangst en was er helemaal niets aan te doen, ook toen er 2 ruinen bijkwamen werd het niet echt minder. Pas toen mijn kleine oude Blacky erbij kwam kon Fenna rustig weg (maar Blacky dus niet ).
    Ik hoop dat Eagle geen traumatische ervaring heeft wat betreft alleen achter blijven en dat het dus met de tijd zal wennen. Alle andere ponies hier zijn er nu redelijk aan gewend om toch even alleen te blijven, dat kost gewoon tijd en helaas heb ik geen tips.... Ik zou wel even proberen wat Eagle doet als hij tijdelijk in stal word opgesloten, sommige paarden vinden dat toch veiliger dan alleen in een grote wei (ik weet het, het klinkt onnatuurlijk).

    Heel veel succes!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #6

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    misschien moeten we een soort van therapie sessie gaan houden, paarden in de wei, wij erbij, dan 1 van ons een rondje bos wandelen, zodat de ander bij haar paard kan blijven en dan omwisselen. en hihi dat uitbouwen naar 2 rondjes - 3 rondjes etc... pfff wordt vast een lange adem-verhaal...

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: hoe een paard te laten wennen aan af en toe alleen staan

    het enige dat ik kan bedenken is dat jullie allebei opzadelen, en dan gaat er een op afstand stil staan. De ander geeft zijn paard de losse teugel en die loopt waarschijnlijk er meteen op af. Daar aangekomen ga je veel oefeningen doen (discomfort), dan weer terug naar je plek (in het land) en de teugels weer los (comfort) . Iedere keer als hij naar het andere paard loopt (dat dus buiten het land moet staan) moet hij daar aan de slag. Als dat gelukt is (meestal al heel snel, na 3 á 4 keer heen en weer lopen) moet je natuurlijk nog wel de slag maken of dit zónder zadel ook effect heeft, maar misschien kan je als het onder het zadel lukt, het eerst on-line proberen?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •