Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Pushing passenger: geen vooruitgang?

  1. #1
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Ik heb nu een keer of drie, vier pushing passenger gedaan in de longeercirkel. Ze stapt aan op fase 1, maar staat na een, hooguit twee stappen weer stil. Ik beloon haar dan en vraag na 3 seconden weer of ze weg wil stappen.

    Ik had verwacht dat er wel wat meer vooruitgang in zou zitten. Ik heb ook het idee dat pushing passenger niet zoveel toevoegt voor ons. Moet ik volhouden met pushing passenger of verder gaan met follow the rail?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Wat ik zelf zou doen in zo'n geval, is niet meer die drie seconden wachten maar na 0.5 seconde al weer stappen, net zo lang tot je paard denkt "ik kan beter blijven stappen, dat kost minder moeite dan steeds stoppen". En ook eens een drafje vragen . Maar ja, ik heb harddravers, die willen altijd wel lopen - dus of mijn strategie zou werken bij jouw paard weet ik niet .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    209

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Voor de pushing passenger lesson is het wel een voorwaarde dat je paard voldoende haar verantwoordelijkheid van don't change gait kent. Deze oefening is bedoelt om jou te helpen fluid te worden op de rug van je paard. Hem/haar te volgen waar hij/zij gaat. Als je continue weer op moet starten kun je beter eerst werken aan de verantwoordelijkheden van jouw paard.

    Dat kun je bijvoorbeeld online oefenen. De vraag is dan kun je je paard met een send op fase 1/2 vragen te gaan stappen en te blijven stappen op de circel voor bijvoorbeeld 5 op 10 rondjes tot dat je haar een andere vraag stelt. Als dit al wel heel goed gaat, maar rijdend nog niet, dan kun je jouw paard rijdend helpen om zijn of haar verantwoordelijkheid te houden door point tot points te rijden. Daarmee motiveer je haar meer om te blijven gaan tot een door jou gekozen rustpunt.

    Irene

  4. #4
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Hm interessant. Ik ben eind level 1, maar heb de circling game eigenlijk overgeslagen ivm een overbelasting aan haar been. Misschien moet ik daar eerst gaan gaan werken.
    Het weer vragen om aan te stappen vrijwel meteen als ze stil staat, doe ik liever niet omdat Parelli dus zegt dat je het stoppen moet belonen.

    Die verantwoordelijkheid om aan de gang te blijven, kan ik die nog met een andere game oefenen behalve de circling game?

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine
    Het weer vragen om aan te stappen vrijwel meteen als ze stil staat, doe ik liever niet omdat Parelli dus zegt dat je het stoppen moet belonen.
    Nee, Parelli zegt dat je het stoppen niet moet voorkomen. Essentieel verschil
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Eens met Saar! Het stoppen belonen doe je hooguit in het begin even. Wat jij je paard nu geleerd hebt, is stoppen door het continu te belonen. Je paard denkt nu dat ze móet stoppen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?


    Ik heb Carwyn ook veel beloont voor stoppen, daar ben ik vandaag op terug gekomen. Hij ging elke keer na 3 passen draven al stoppen zo van: " Knap he"

    Verder doe ik dan wel geen pushing passenger hoor, maar wilde even inhaken op het stoppen en belonen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #8
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine
    Het weer vragen om aan te stappen vrijwel meteen als ze stil staat, doe ik liever niet omdat Parelli dus zegt dat je het stoppen moet belonen.
    Parelli zegt ook: "adjust to fit the situation"!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Eens met Saar! Het stoppen belonen doe je hooguit in het begin even.
    Wat jij je paard nu geleerd hebt, is stoppen door het continu te belonen.
    Je paard denkt nu dat ze móet stoppen
    Dát dus!!!

    En Parelli zegt ook: "Keep it simple"
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  9. #9

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Precies, de eerste paar passen beloon je, daarna probeer je de pauzes zo kort mogelijk te houden. Net als met het aanleren van de circling game (of eigenlijk elke andere game): in het begin is een kwart rondje genoeg, maar dat blijf je niet belonen, want dan kom je nooit verder dan een kwart rondje.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    209

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Als je paard vw. overbelasting niet teveel op de cirkel mag lopen, vraag ik me af of het wel verstandig is om in de roundpen aan de pushing passenger lessons te werken.

    Ipv een circling game op een korte cirkel zou je ook een grotere cirkel kunnen pakken door mee te lopen of zelf follow the rail en dan af en toe te testen door stil te staan terwijl zij/hij door blijft lopen op een cirkel om jou heen. Traveling cirkels ahw met lange rechte stukken in het midden.
    De point to point kan ook online op een rechte lijn van hoek naar hoek, of van pion naar pion etc.

    Irene

  11. #11
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Ik zou ook nog graag wat willen toevoegen over left of rightbrain.

    Met Easy ben ik maintain gait gaan oefenen door middel van pushing passenger. Hij was in het begin heel erg angstig over voorwaarts gaan. Alsof hij steeds tegen een muur opliep.
    Wat ik toen heb gedaan is in plaats van het stoppen belonen(want ik wist dat hij dat ging doen) het wegstappen belonen en hem direct weer vragen te toppen. Dit werd dan eigenlijk een 'rub to a stop' misschien ken je dat principe al.
    Dit hielp hem om het wegstappen minder eng te vinden. Want voor hem was het feit dat hij zelf moest bedenken waar hij heen moest gaan nogal beangstigend. Zo werd die eerste stap wegstappen voor hem ineens makkelijk.
    Ik bleef te lang hetzelfde belonen waardoor Easy ook steeds na 1 stap zoiets had van 'klaaaaaar goed he?? '
    De strategie die ik toen ben gaan toepassen is de stoptijd korter maken wanneer hij minder stappen zette en langer stoptijd als hij moeite deed om meer stappen te doen.
    (dat werden in het begin dus allemaal kleine rondjes bij de uitgang van de bak want verder daar vandaan durfde hij nog niet). Dit hele gebeuren was een enorme test voor mijn geduld want op dit moment kan ik galop door de bak vragen in pushing passenger maar daar is echt een lang traject aan vooraf gegaan. Het was niet in 3 sessies opgelost.


    Wat is de reden dat jouw paard moeite heeft met lopen. Is er iets waardoor hij het eng vind om te lopen met jou op zijn rug? Of is hij totaal niet bang en vind hij het gewoon veel relaxter om stil te staan?

    Hoe gaat het nu?

  12. #12
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re:Pushing passenger: geen vooruitgang?

    Ik heb de pushing passenger even los gelaten en ik ben 'gewoon' gaan rijden in de bak. Ik merk dat ze hierdoor al veel meer kooplust heeft dan in de longeercirkel waarin in de pushing passenger deed. Ik merk dat mijn paard er onzeker van wordt als ik helemaal geen hulpen geef als ze loopt, dus ik rijd nu meer op de normal manier. Ik probeer nog wel zo min mogelijk hulpen te geven maar ik houd nu wel mijn been eraan als ze het goed doet in plaats van volledig niets meer te doen. Vorige week ben ik er voor het eerst afgevallen tijdens het opstappen: ze was op dat moment toch niet zo left brained als ik dacht. Toen ik er voor het eerst weer op ging zonder begeleiding, deed ik dit in de longeercirkel en hoewel ik reed zoals ik normaal rijd, merkte ik dus dat ze in de longeercirkel lang niet zo looplustig was als normaal dus ik denk dat het daaraan lag.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •