Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 57

Topic: Het nut van Flying Leadchanges

  1. #1
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Het nut van Flying Leadchanges

    Ik zit al een tijdje met deze vraag, het nut van de flying leadchanges.

    Ik vraag me dit af omdat ik veel paarden om me heen zie en op filmpjes die wel leadchanges kunnen springen maar waarbij ik mij afvraag of het nuttig is voor het lijf

    Ik zelf vind het niet nodig om mijn paarden dit te leren, 2 redenen:
    1: Omdat ik graag ooit een mooi gesprongen wissel wil kunnen rijden en ik denk dat ik mijzelf het moeilijker maak door het eerst verkeerd aan te leren.
    2: omdat ik als ik de gehoorzaamheid wil testen ook gewone overgangen kan vragen.

    Zoals jullie al horen ik zie het nut niet zo in van de flying leadchanges

    Of mis ik iets en is de leadchange belangrijk voor iets anders wat ik nu niet inzie?

    Dus waarom leren jullie dit aan aan je paard, en dan liever niet alleen omdat je de levels wilt halen of omdat het er leuk uitziet .



    Today is a perfect day to start living your dreams!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Wat versta jij onder een flying leadchange? Ik gewoon wat wij in Nederland een "vliegende galopwissel" noemen, dus een correct gesprongen wissel. Mijn paard maakt ze at liberty al uit zichzelf, dus ga ik ze straks ook bewust vragen en zal ik letten op voor en achter gelijk gesprongen met enige gedragenheid. Ja, die wil ik hem graag aanleren . Waar doel jij precies op ?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Het nut van de flying leadchange is heel simpel: Parelli vraagt die in een level 4 auditie.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Oh, dat is bij mij niet "het nut", want de levels kunnen me eigenlijk gestolen worden . Ik vind het gewoon een goede dressuuroefening die het atletische vermogen vergroot
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Promptertje: ja dat bedoel ik de wissel. Het verschil vind ik dat een wissel gesprongen in de wei vaak een op de voorhand gesprongen wissel is zonder enige vorm van kracht op de achterhand,meestal eenmalig. Zonder mens die aan het hoofd/lijf vast zit.
    Wat ik (vaak) zie in de level audities is hetzelfde, alleen dan meerdere keren achter elkaar op een cirkel. Ik vind dit niet zo fijn voor het lichaam.
    Ik vraag me af wat Parelli er voor nut inziet, is het alleen de gehoorzaamheid?
    En is het misschien zo dat deze oefening gebaseerd is op de western paarden op de Parelli ranch? Quarters kunnen dit misschien makkelijker dan een paard van 1.75?
    Gebruiken meer NH trainers deze oefening?

    Saar: Dat vind ik een stom nut . En ook prima hoor als mensen daarom iets aanleren, maar ik dacht (hoop)dat er misschien een theorie achter zit die ik nog niet ken.

    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  6. #6

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik heb ontdekt dat de dingen die mijnheer Parelli vraagt van zijn paarden altijd nut hebben. Of ik het er mee eens ben of niet, hij heeft er een plan mee.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Roos: Dus alles wat hij doet met zijn paarden dat doe jij ook? Hij heeft heel andere type paarden, en misschien zijn deze snelle manoeuvres wel meer geïnspireerd voor cowboy/western doeleinden? En dus voor de behendigheid? En doe je de oefening ook als je ziet dat je paard het fysiek niet aankan omdat Meneer Parelli het zegt?Of zit er ook een mentale filosofie achter?

    En ik wil het plan weten

    Doet Karen Rohlf deze oefening bijvoorbeeld ook?
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Pat heeft 3 L's waarvan hij vindt dat je als Horseman goed in wilt zijn: Liberty, Loading en Leadchanges.

    Volgens mij zit het bij alledrie niet zozeer in het doel, als wel in de ingrediënten die je nodig hebt om het goed te kunnen uitvoeren. En dan niet zozeer als iets dat het paard leert, maar juist de mens.

    Ik mis duidelijk nog wat ingrediënten bij m'n leadchanges, want ik heb ze enkel gefilmd omdát ze in L4 gevraagd worden en krijg hierdoor gebroken wissels (die overigens wel goedgekeurd werden in mijn L4 auditie )

    Dit vind ik een mooi voorbeeld van goed gesprongen wissels, in een Parelli Auditie. (op 4:20 ongeveer)
    Ik weet wel dat Wendy hiervoor hard geoefend heeft aan haar ingrediënten om goede wissels te krijgen

    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Thanks Evi! Mooi filmpje!

    En dat van die 3 L, daar kan ik wat mee. En ook dat het vooral de mens is die de ingrediënten moet leren.

    Today is a perfect day to start living your dreams!

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Een flying leadchange of vliegende wissel is eigenlijk een hele mooie controle oefening of je galop klopt, zowel mentaal als fysiek. daarom zit hij nog in level 4 (vroeger in level 2). Jammer dat men niet kritischer is op de uitvoering. Ik wil geen halve wissels rijden, ik wil m'n ingrediënten zo hebben dat Wick en ik nett wissels kunnen rijden. We zijn ermee bezig, nog een jaar of twee
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Roos: Dus alles wat hij doet met zijn paarden dat doe jij ook?
    Ho ho ho ho, dat bedoelde ik helemaal niet. Ik reageerde op wat Saar schreef: het zit in L4 auditie en dus heeft het nut. En mijn inziens doet mijnheer Parelli alleen ingredienten in zijn audities als ze nut hebben. Zo bedoelde ik dat.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    En doe je de oefening ook als je ziet dat je paard het fysiek niet aankan omdat Meneer Parelli het zegt?
    Ik ben bijna beledigd dat je me zo'n vraag stelt.
    Lijkt me niet he!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Of zit er ook een mentale filosofie achter?
    Wederom, ik zie mijnheer Parelli geen dingen doen zonder filosofie.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    En ik wil het plan weten
    Voor mij zijn goed gesprongen wissels een combinatie van mentale, emotionele en fysieke balans. Volgens mij is het plan om het mens zo savvy te krijgen dat hij deze balans in zijn paard te trainen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Doet Karen Rohlf deze oefening bijvoorbeeld ook?
    Dat zou je Liesbeth moeten vragen. Ik denk van wel.

    Poca is een sterk paard. Die kan wel tegen een paar wissels op een cirkel hoor. Ik heb ze vandaag voor het eerst gevraagd. Mentaal lukte dat dus want ondanks mijn beroerde timing sprong ze een paar nette wissels. Fysiek en emotioneel dus nog niet in orde want ze schudde met haar hoofd en ze kwam een paar keer overkruist. Dit alles door mijn te kort aan savvy.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  12. #12
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Karen Rohlf doet volgens mij ook leadchanges. Ik herinner me een trainingsfilmpje waar het paard niet zo correct ze springt en ze ook aan ingredienten werken en dan naar beter gesprongen gaan.
    Karen combineert NH met dressuur zodat paarden "healthy biomechanics" ontwikkelen en daar hoort het ook bij volgens mij.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Nu ik er weer eens goed over nadenk, zie ik in de leadchanges in het grondwerk bij parelli eigenlijk weinig van de ingrediënten die het paard nodig heeft. Op een change of direction op de cirkel vraag je het paard vanuit een krappe bocht, met druk naar de 'verkeerde' kant, om van galop te wisselen. Eigenlijk een wonder dat die paarden dan toch nog een wissel kunnen springen (of: niet zo heel gek dat de minder getalenteerde paarden het op deze manier niet zo makkelijk doen).
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Als ze rechtsom galopperen dan komen ze in een rechterstelling naar binnen zodat de ribben links los zijn zo gezegd. Net zoals de bowtie in freestyle een voorbereiding is voor een wissel. Ik vind het wel logisch.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #15
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik kan me wel vinden in het idee dat de ingrediënten er moeten zij om goede wissels te springen. Biedt het huidige levelsysteem daar genoeg handvaten voor inmiddels? De oldschool versie was toch meer ' vaart maken en paard omduwen naar andere richting zodat hij wel om moet springen om niet op zijn bek te gaan.'

    Misschien miste bij Sjo de ingrediënten van voldoende tempo en voldoende respons op de vraag voor andere richting maar ik heb al snel besloten dat ik liever de focus leg op fysieke voorbereiding op wissels (prachtig filmpje ooit gezien van philippe karl die vanuit galoptraver omgaat naar renvers en daarmee wisselt naar andere galop). Ik ben het overigens wel eens met het concept van parelli, dat er een x aantal ingrediënten voor nodig zijn maar ik vraag me sterk af in welke mate de voorbereidingen middels rechtrichtende voorbereidende arbeid erin zit om paarde er echt fysiek goed op voor te bereiden.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •