Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 57

Topic: Het nut van Flying Leadchanges

  1. #31
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Goede vraagstelling. Als ik er géén dingen mee doe. blijft hij zeker weten niet heel. Ik ben van mening dat "rust roest". Mijn paarden hebben altijd echt moeten werken, ik noem het niet altijd "spelen". Ik vind dat ze minstens 10 kilometer per dag moeten bewegen, en dat is niet altijd datgene doen wat ik leuk, of hét leukste vind. Als ik alleen maar lekker aan het grondwerken ben vind ik dat onvoldoende om ze heel te houden. Ik heb Danny tot op haar laatste dag volop aan het bewegen gehad, met een paard dat goed in de spieren zat en gemakkelijk bewoog op haar 26e. Dat hield ook in veel dressuurmatig rijden, maar ook gewoon kilometers maken rechtuit. Wellicht zou je dat naar Parellitermen kunnen vertalen als "follow the rail" (die ook letterlijk langs de baan staat ). Ik bekijk het maar niet vanuit een stroming, maar of mijn paard "het goed blijft doen".
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #32
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    hhmm, ik denk dat als je de FLC dan "verpest" is, dat je het dan aanleert als een soort kunstje en dat er geen communicatie meer mogelijk is. Je wilt toch ook gewoon contragalop kunnen vragen?
    Schijnbaar maar dit heb ik alleen maar van horen zeggen als een paard ooit heeft aangeleerd om niet vanuit achter te wisselen en dat is beloond dat het dan nog moeilijk is om hem de juiste manier wisselen nog aan te leren. Ongetwijfeld kun je dit wel wijzigen maar zoals met veel dingen is het sneller als je het in 1 keer goed aanleert dan als je lang in stand gehouden en beloond gedrag moet veranderen in nieuw gedrag. Dat heeft weinig te maken met kunstje of geen kunstje.

    Ik blijf me afvragen of er meerdere versies zijn van wissels. Een goede wissel is er een waarbij het paard vanuit achter wisselt. Ik mag aannemen dat dat ook bij voorkeur de versie is die men graag ziet (ook in een L4 audition...). Ik denk ook niet dat daar verschillende eisen aan zitten of je het nu vanuit spring, western of dressuur perspectief naar kijkt. Wellicht dat de mate van verzameling varieert maar de techniek blijft hetzelfde toch?

    Ik heb het al eerder gevraagd maar wat is het nut om je paard het anders dan dit aan te leren. Een aantal zeggen dat het niet bedoeld is voor het paard maar om de trainer vaardiger te maken maar dan blijft mijn vraag staan wat je als trainer voor vaardigheden ontwikkeld door het vragen van een change of direction online in galop die je niet in een andere oefening ook kan oefenen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Uiteindelijk doe je alles wat je doet, omdat je denkt dat het voor jou eigen doel meerwaarde heeft. Als je doel dressuur is, dan heb je grote kans dat het niets toevoegt aan dat doel
    Ik heb nog niet zo gehoord wat die meerwaarde dan zou zijn afgezien van Pat heeft het zo bedacht en het zit nu eenmaal in L4 en er zal wel een bedoeling achter zitten. Gezien de uitleg die Eveline nog aanhaalde mbt de Mastery lessen is het in ieder geval geen fysieke meerwaarde voor het paard.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  3. #33
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik zie wel de mentale, emotionele en fysieke meerwaarde ervan Stukje communicatie op hogere snelheid en kalm blijven op hogere snelheid. Of het fysiek echt goed is, dat weet ik niet, maar dat vraag ik me wel van meer dingen af. Ik denk niet dat het slecht is iig. Online is het een soort van cutting move, dat is toch een aardig atletisch dingetje. Freestyle is het een rengalopje en daarin je paard kunnen blijven sturen van links naar rechts en andersom of na een klein sprongetje richting blijven bepalen. Ik zie daar eigenlijk vrij weinig problemen in.

    Kan je zonder, ja natuurlijk
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #34
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik vond de galopwissels altijd wel een goed teken. Mijn pony sprong ze ohz en langs de fiets even makkelijk gewoon rechtuit, keurig zoals het hoort.
    Aan de leadrope sprong ze ook nette FLC's en ik vond het ook wel leuk om te doen.
    Nooit gemerkt dat ze er op een bepaald vlak moeite mee had.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #35
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik ben blij met deze discussie
    Niet dat ik iets toe te voegen heb, maar dit onderwerp speelt in mijn hoofd door de L4 freestyle die ik op wil nemen en niet heb gedaan ivm die wissel. Ik ben er wat door gedemotiveerd omdat Fen moeilijk wisselt, online heeft het wat jaren geduurd, Freestyle is alleen buiten in volle galop op een breed zandpad gelukt (en niet door mij, maar door Fen zelf). Galop is sowieso lastig voor haar, met contact gaat het veel beter en dus heb ik het idee dat ik beter naar een correct dressuurmatige wissel toe kan trainen, dat is me door deze discussie weer iets duidelijker geworden, thanks!

    Deze winter dus geen Parellilessen, maar dressuurlessen. Vorige winter stond in het teken van Freestyle, deze van dressuur
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #36
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Ik ben blij met deze discussie
    Niet dat ik iets toe te voegen heb, maar dit onderwerp speelt in mijn hoofd door de L4 freestyle die ik op wil nemen en niet heb gedaan ivm die wissel. Ik ben er wat door gedemotiveerd omdat Fen moeilijk wisselt, online heeft het wat jaren geduurd, Freestyle is alleen buiten in volle galop op een breed zandpad gelukt (en niet door mij, maar door Fen zelf). Galop is sowieso lastig voor haar, met contact gaat het veel beter en dus heb ik het idee dat ik beter naar een correct dressuurmatige wissel toe kan trainen, dat is me door deze discussie weer iets duidelijker geworden, thanks!

    Deze winter dus geen Parellilessen, maar dressuurlessen. Vorige winter stond in het teken van Freestyle, deze van dressuur
    Dat is de reis van Wick en mij, alleen zitten wij al langer in de dressuurhoek. Naarmate ik meer naar de dressuurmatig vliegende wissel wil, kom ik meer en meer in de basis, naar m'n eigen zit en hulpen bijvoorbeeld. Ik heb afgelopen zomer de stoute schoenen aangetrokken en een Level 4 freestyle filmpje ingestuurd zonder wissels, met daarbij ons verhaal. Ik wil geen wissel uit onbalans, Wick en ik zoeken naar ontspanning en balans. Ik vind het niet savvy om die omwille van een FLC te verstoren, dan gaat het om de leadchange ten koste van de relatie.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #37
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Ik ben blij met deze discussie
    Niet dat ik iets toe te voegen heb, maar dit onderwerp speelt in mijn hoofd door de L4 freestyle die ik op wil nemen en niet heb gedaan ivm die wissel. Ik ben er wat door gedemotiveerd omdat Fen moeilijk wisselt, online heeft het wat jaren geduurd, Freestyle is alleen buiten in volle galop op een breed zandpad gelukt (en niet door mij, maar door Fen zelf). Galop is sowieso lastig voor haar, met contact gaat het veel beter en dus heb ik het idee dat ik beter naar een correct dressuurmatige wissel toe kan trainen, dat is me door deze discussie weer iets duidelijker geworden, thanks!
    Ik zit precies met hetzelfde, maar toch begin ik zelf steeds meer het idee te krijgen dat het daarom dus wel kan. Als in: Tas doet het ook wel eens per ongeluk ergens (in het weiland ofzo), dus ergens denk ik dat het meer een communicatie dingetje is, dan echt iets fysieks moeilijks.

    Misschien ben ik er iets anders over beginnen te denken omdat Tas nu ruim 26 is en er is dus voor ons geen "in de toekomst dressuurmatige FLC" meer is. Ik doe op dit moment gewoon dingen voor de leuk. Ik deed bijna nooit meer freestyle, maar het was ook ubersaai geworden. Ik heb gemerkt dat als ik meer snelheid en (veel) meer focus heb, dat Tas na een sprongetje wel op het juiste been kan landen (dat kon ze namelijk ook nooit ). De volgende stap was om dezelfde focus te hebben zonder hoofdstel. De volgende uitdaging is om te kijken of hetzelfde ook lukt met een lager sprongetje.
    Ik heb ook gemerkt dat het super nuttig en leuk is om meer een snelle galop te vragen en daar nog steeds een kalm paard en controle te hebben. Ik hebt trouwens ook gemerkt dat ik zó lang aan een kalm, ontspannen paard heb gewerkt, dat tas het heerlijk vind om eens goede snelheid te maken en daarna gewoon weer kalm weg te stappen

    Ik heb ook gemerkt dat ik niet de omstandigheden heb zoals bij parelli om dit makkelijk te doen, want ik kan helemaal geen snelheid vragen in mijn 15 x 30 bakje . Ik heb geen uitgestrekte velden en ik heb ook geen lange boomstammen overal liggen etc etc.

    Het schijnt trouwens hartstikke duits klassiek te zijn, vrij vroeg in de opleiding een wisseltje vragen in een flink voorwaartse galop

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #38
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik heb nooit problemen gemerkt bij het aanleren van een wissel onder het zadel op de "dressuurmanier" nadat dat paard het op de grond had geleerd. Paarden begrijpen het verschil naar mijn mening heel goed tussen dressuur en online wisselen.

    Ook hier de wissels op de grond als communicatietest. Ik heb gemerkt dat als ze mentaal oke is en goed erbij, ik mn draw lang en zacht genoeg maak dat het dan het geen enkel probleem is voor feliz en noir om rustig om te springen. Het gaat immers meer om de kant waar ze naartoe denken dan waar ze naartoe gebogen zijn bij de beslissing van paarden om om te springen. Als je die bevestigde wissel online koppelt aan een vast kort stemcommando zou het freestyle ook geen probleem moeten vormen lijkt me? (weet ik verder niet want nooit geprobeerd dus is maar een verzinsel)

    Ik heb ook wel problemen met het volledig uit balans rondslingeren van paarden, maar daarom heb ik er bewust voor gekozen bij mijn jonkie gewoon laag tempo en ontspanning en dan maar wat meer precies en actief zijn in mijn uitleg en coaching door de wissel.

  9. #39
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik dat het verschil hem echt zit in de fysieke kwaliteiten ook van je paard en welke omgeving je tot je beschikking hebt.
    Net als Fenna springt Sjo alleen wissels in rengalop, om eerlijk te zijn voelt dat verre van lekker. Alsof hij van de ene galop in de andere galop valt (ben altijd bang dat hij erop op zijn bek gaat want zo voelt het een beetje). Als hij moe lijkt te zijn van hard galopperen op rechts gaat ie over naar de linkergalop.
    In de wei galoppeert hij zelden tot nooit dus geen idee wat daar de capaciteiten zijn . Daarmee heb ik het idee gekregen dat hij fysiek er niet al te best in is. Vandaar mijn idee dat ik het liever beter opbouw zodat hij ze ook goed kan springen als ik het op commando ga brengen.

    Voor een ander soort paard gaat misschien iets heel anders op.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #40
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Daar ga ik helemaal in mee Maaike. Danny had ook niet het atletische vermogen om eventjes te wisselen, ik heb het haar in haar hele lange leven 1 keer in vrijheid zien doen. Daar heb ik veel mee onder het zadel geoefend via galop - stap - in andere galop weer weg. Daardoor kwam ze op het "wisselpunt" netjes terug op de achterhand en kregen we de voorwaarden om een goede wissel te springen.

    Nu heb ik een paard die in vrijheid nog net niet om de pas wisselt , maar wel elke keer wanneer hij in galop van hand verandert. Met hem ga ik dus wel on line oefenen, omdat hij de wissels zo uit zijn mouw lijkt te schudden. Maar ook hier met de juiste voorwaarden; niet harder, maar op een duidelijk wisselpunt en eerst via terug komen in gang. Ik wil dat hij ze van achteruit springt en niet even slordig eerst voor omwisselt, dan nog een paar passen overkruist en dan pas eventueel ook achter over springt. Fijn topic eigenlijk, je gaat weer even bewust over zo'n oefening nadenken .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #41
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Maar als het sommige dan gaat om level 4 dan begrijp ik werkelijk niet waarom je niet een sprongetje zou gebruiken. Dat mag, het kan en het maakt het boor het paard veel makkelijker...
    Dan kun je met de scheve mogelikkheden die je hebt natuurlijk jaren dressuur gaan rijden voordat je je level 4 freestyle of finesse haalt maar het begint pas bij level 4
    Doe je paard, jezelf en Parelli een plezier en gebruik gewoon de mogelijkheden die je hebt. Die goede zonder alles wissel komt dan heus een keer
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  12. #42
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Daar heb ik veel mee onder het zadel geoefend via galop - stap - in andere galop weer weg. Daardoor kwam ze op het "wisselpunt" netjes terug op de achterhand en kregen we de voorwaarden om een goede wissel te springen.
    Dat kan je ook online heel goed toepassen

  13. #43
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ga ik ook zeker doen Mera ! En Anna; ik ben een perfectionist . Een goed gesprongen wissel vind ik belangrijker dan een zwarte string. Maar dat is voor ieder persoonlijk !
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #44
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik denk dat het doel zeker is om ooit goed gesprongen wissel te hebben. Ingredienten zijn daarbij heel belangrijk dat ook. Maar net wij worden ook handiger in dingen die we vaker doen. Dus op een bepaald punt zal je toch een wissel moeten vragen, kwalitatief wordt die volgens mij bij veel paarden dan langzaamaan nog beter.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  15. #45
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    @ Anna; Ik vind het voor mezelf met Wick niet savvy om m'n FLC over een balk te springen. Het voelt als m'n paard en mezelf in de maling nemen Laat ik nou gewoon eens Parelli doen omdat ik dat graag wil ipv paarden hebben voor Parelli. Dan maar geen zwarte string, als het halen van die string ten koste gaat van de relatie is het ding toch waardeloos
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •