Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 57

Topic: Het nut van Flying Leadchanges

  1. #16
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ho ho ho ho, dat bedoelde ik helemaal niet. Ik reageerde op wat Saar schreef: het zit in L4 auditie en dus heeft het nut. En mijn inziens doet mijnheer Parelli alleen ingredienten in zijn audities als ze nut hebben. Zo bedoelde ik dat.
    Roos: Oke ik had die nuance nog niet gezien, nu snap ik je beter! En ook wat betreft het fysieke, ik weet dat jij dat niet zou doen.

    Gilrean: Bedankt voor je antwoord!


    Callippo
    Nu ik er weer eens goed over nadenk, zie ik in de leadchanges in het grondwerk bij parelli eigenlijk weinig van de ingrediënten die het paard nodig heeft. Op een change of direction op de cirkel vraag je het paard vanuit een krappe bocht, met druk naar de 'verkeerde' kant, om van galop te wisselen. Eigenlijk een wonder dat die paarden dan toch nog een wissel kunnen springen (of: niet zo heel gek dat de minder getalenteerde paarden het op deze manier niet zo makkelijk doen).

    Ja en dat is precies mijn vraag, of er moeten levels eerder al gewerkt worden aan meer gymnastische oefeningen? Nu weet ik dat op dit forum er wel veel een combi wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk ook vaak niet zo.


    Pocalover
    Als ze rechtsom galopperen dan komen ze in een rechterstelling naar binnen zodat de ribben links los zijn zo gezegd.
    Ja klopt, op de binnenschouder vallen ze naar binnen, en dan hupsen ze van rechtergalop in de linkergalop, vaak alleen van voor, of eerst voor en dan achter. Of overkruist. Geen mooie buiging door het lijf, of gesprongen vanuit achter. Je kan dan zeggen dat het mentaal niet goed voor elkaar is als dit gebeurd, maar kun je ook niet zorgen dat mentaal niet van slag af hoeft te komen als jij ervoor zorgt dat je paard dit lichamelijk kan uitvoeren op een goede manier?

    Maaike
    Ik kan me wel vinden in het idee dat de ingrediënten er moeten zijn om goede wissels te springen. Biedt het huidige levelsysteem daar genoeg handvaten voor inmiddels?
    Dat is de vraag!

    prachtig filmpje ooit gezien van philippe karl die vanuit galoptraver omgaat naar renvers en daarmee wisselt naar andere galop)
    Ja zo heb ik het ook geleerd, eerst over een rechte lijn kunnen wisselen van renvers naar travers, eerst in stap dan in draf en dan in galop. Bij de basis sport heb je ook nog de eenvoudige wissel waar je vanuit galop eerst terug gaat naar draf een paar passen en dan weer aanspringt, dat zou ik ook eerst checken. Vanuit stap naar galop online, SBW op de cirkel, travers op de cirkel allemaal dingen die ik eerst wil voordat ik ooit een wissel 'kan ' en 'mag' vragen van mijn paard. De wissel komt bij het rechtrichten trouwens na de piaffe, dat is een verschil met de wedstrijdsport. Het hangt denk ik af van het paard wat je eerst gaat aanleren, en hoe.

    En dat een paard in de wei ook wissels springt, ja dat klopt maar zijn alle dressuur oefeningen niet gebaseerd op in vrijheid voorkomende elementen? Maar omdat mijn paard in de wei een piaffe laat zien ga ik dat niet met hem trainen als hij nog groen is.

    Ik ben het overigens wel eens met het concept van parelli, dat er een x aantal ingrediënten voor nodig zijn maar ik vraag me sterk af in welke mate de voorbereidingen middels rechtrichtende voorbereidende arbeid erin zit om paarde er echt fysiek goed op voor te bereiden.
    Helemaal eens met Maaike, goed verwoord!

    Today is a perfect day to start living your dreams!

  2. #17
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Hebben we het nu over de FLC online/liberty of freestyle?

    Ik zou beide willen kunnen vragen omdat het weer een stapje verder is in de communicatie.

    De FLC die in de dressuur gevraagd wordt is verzameld en heeft daardoor een hele andere (veel uitgebreidere!) voorbereiding nodig dan een gewone FLC.

    Ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is of je liever de ene vraagt of de andere of allebei.
    Parelli heeft geen correlatie met dressuur, dus ik probeer het ook niet op die manier te zien.
    Misschien is dit wel heel nuttig als je cutting rijdt of een springparcours of... Uiteindelijk is iets alleen nuttig als wij, als mens, het nuttig vinden
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #18
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Nu bij parelli maak je wel eenvoudige wissels en stap-galop overgangen volgens mij. Heb nog nooit zo ver doorgekeken, maar dat zie ik ze in filmpjes enzo toch doen (in alle 4 de savvys). Ik denk dat ze bij parelli meer het paard mentaal er helemaal op voorbereiden zodat hij wel snapt wat hij moet doen.

    Verder denk ik dat fysiek er beetje te wensen overlaat en dat je daar vanuit andere invloeden meer info moet bijhalen. Dat is DE reden trouwens dat Karen Rohlf haar programma opgesteld heeft: je had dressuur waarbij paarden correct bewogen, maar mentaal niet happy waren vaak. En je had dan NH waarbij de paarden happy waren, maar niet correct hun lichaam gebruikten. Haar programma is er specifiek op gericht om die twee samen te brengen, want het hoeft niet OF te zijn, maar het kan gewoon ook EN happy EN goed bewegen zijn.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #19
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Als ze rechtsom galopperen dan komen ze in een rechterstelling naar binnen zodat de ribben links los zijn zo gezegd. Net zoals de bowtie in freestyle een voorbereiding is voor een wissel. Ik vind het wel logisch.
    Maar de richting waarin je druk uitoefent is toch tegengesteld aan de richting waarin je dat rijdend vraagt? (maw: je drive moet eigenlijk aan de buitenkant zitten)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Ik kan me wel vinden in het idee dat de ingrediënten er moeten zij om goede wissels te springen. Biedt het huidige levelsysteem daar genoeg handvaten voor inmiddels? De oldschool versie was toch meer ' vaart maken en paard omduwen naar andere richting zodat hij wel om moet springen om niet op zijn bek te gaan.'
    Helaas, dat is nog steeds de meest gebruikelijke manier om FLC's te vragen. In elk geval op de grond en freestyle (heb net nog een Mastery-lesson teruggekeken hierover)
    Wisselt je paard niet at liberty? Dan moet je paard met meer rpm's lopen en/of moet je hem met meer energie weer wegsturen uit de change of direction.
    M.i. train je hiermee niet zozeer de fysieke wissel, als wel het behoud van gang tijdens een change of direction.

    Rijdend heeft Linda wel een Lead-change-ladder ontwikkeld, waarin je meer werkt aan de ingrediënten: sideways, stap-galop-stap-galop overgangen, schouders kunnen bewegen... maar Freestyle gebruikt Pat gewoon een boomstam waar je met flink wat energie overheen gaat. En ook Linda zag ik in een recente Masteryles de mensen vooral aanmoedigen met meer snelheid te rijden voor de Freestyle wissels.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #20
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Eveline, waarom is dat helaas? Het zijn gewoon twee totaal verschillende oefeningen toch?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  6. #21
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik schrijf bewust "helaas" omdat het geen oplossing is voor paarden die niet uit zichzelf makkelijk wissels springen.

    Verder kan ik me wel vinden in jouw stukje, dat het een heel andere oefening is dan een verzamelde wissel. Hmmm, misschien is dat ook wel de reden dat Parelli niet zo kritisch kijkt in de audities naar de manier waarop de FLC gesprongen wordt? Omdat het gaat om jouw techniek en niet om de uitvoering van je paard?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #22
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Dat denk ik ook. Zeker online en liberty gaat het meer om de change of direction, dan om de daadwerkelijke wissel.
    Trouwens freestyle en finesse ook, want ik heb genoeg auditions gezien, waar mensen over een klein sprongetje wisselen en die hebben allemaal een pass.
    Dat zijn dus eigenlijk de meest basic FLC, gewoon die je paard in de wei ook doet. Ik verander van richting, dus verander ik van galop. Nuttig voor bijv. een springparcours.

    Pas in een veel later stadium ga je meer verzamelen, krijg je meer bodycontrol. Dan kan je ongeacht richting een bepaalde galop vragen, op de rechte lijn en meerdere achter elkaar. Dat is wel heel wat stapjes verder.
    Ik denk dat je pas in dit stadium zoveel controle hebt, dat je ook de van nature meest slechte wisselaars, goed kunt laten wisselen op commando.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #23
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Sanne:
    Hebben we het nu over de FLC online/liberty of freestyle?

    Ik zou beide willen kunnen vragen omdat het weer een stapje verder is in de communicatie.

    De FLC die in de dressuur gevraagd wordt is verzameld en heeft daardoor een hele andere (veel uitgebreidere!) voorbereiding nodig dan een gewone FLC.

    Ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is of je liever de ene vraagt of de andere of allebei.
    Parelli heeft geen correlatie met dressuur, dus ik probeer het ook niet op die manier te zien.
    Misschien is dit wel heel nuttig als je cutting rijdt of een springparcours of... Uiteindelijk is iets alleen nuttig als wij, als mens, het nuttig vinden hihihi

    Ja als je het ziet als twee verschillende oefeningen dan is het makkelijk want dan vraag je het gewoon niet aan je paard als je het niet wilt, of niet nuttig vind.

    En ik heb het vooral over online, freestyle kun je denk ik al iets meer helpen met je hulpen op het paard.


    Mijn inziens is level 1 en level 2 vooral je paard mentaal,emotioneel in balans krijgen, de dingen die daar gevraagd worden kan elk paard. Vanaf level 3 en 4 vind ik dat je ook naar het lijf moet kijken. Dit kun je niet meer los zien van elkaar. Dus als je een FLC vraagt met een paard wat erg scheef is, geen balans heeft en hem dan door snelheid van galop laat wisselen vind ik dat niet for the horse. Zeker niet als hij met touwhalster een ruk aan zijn hoofd krijgt, en/of zijn buitenachterbeen helemaal uitschaart Ik kan begrijpen dat paarden daardoor mentaal of emotioneel van slag door raken. Zeker als je een boomstam of een muur gebruikt om het aan te leren en meerdere keren achter elkaar oefent totdat hij het begrijpt Dit kan mijn inziens ook anders door dus meer voorbereidend werk te verrichten, en goed te kijken of je paard dit wel aankan.

    Of ben ik nu veels te voorzichtig met mijn paarden? Zie ik de FLC als te moeilijk?





    Today is a perfect day to start living your dreams!

  9. #24
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Sanne: waarom is het een hele andere oefening Online en liberty dan de dressuurversie? Waarom heet het dan niet gedaan in L4 van hand veranderen in galop met maintain gate? Zo beoordelen ze hem blijkbaar wel...
    Ik vraag me af wat voor ingrediënten van belang zijn voor het van richting veranderen in galop waarvoor een mens meer skills ontwikkeld dan als dat er een van hand veranderen gevraagd wordt in draf (afgezien van het feit dat alles wat sneller gaat en je wat sneller moet bewegen/ snellere timing).

    Het lijkt me, net als Priscilla, ook helemaal niet goed voor het zelfvertrouwen van het paard en het vertrouwen van het paard in de trainer als je vliegende wissels wil zien online/liberty of freestyle terwijl hij het fysiek niet kan uitvoeren of maar half (wat je veel ziet).

    Daarnaast vraag ik me af of je de wissels niet 'verpest' op deze manier. Vanuit dressuur wordt vaak gezegd dat als ze ooit verkeerd zijn aangeleerd dat het erg moeilijk is om dat te herstellen.

    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  10. #25
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik denk wel dat als je bij een FLC per definitie denkt aan een verzamelde, dressuur FLC dat je het dan vanuit een heel ander perspectief bekijkt. Die is namelijk echt heel moeilijk

    Of iets for the horse is blijft altijd een combinatie van allerlei verschillende factoren; mentaal, emotioneel en fysiek, ik denk dat je dat alleen per geval kan bekijken. Daarbij bekijkt iedereen het vanuit z'n eigen perspectief. Het verschilt nogal of je iets vanuit een cutting-bril bekijkt of vanuit een pleasure-bril of vanuit een dressuur-bril (en dat verschilt het ook nog eens welke soort dressuur dat dan precies is )
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #26
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    hhmm, ik denk dat als je de FLC dan "verpest" is, dat je het dan aanleert als een soort kunstje en dat er geen communicatie meer mogelijk is. Je wilt toch ook gewoon contragalop kunnen vragen?

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #27
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Ik vind dat ook "helaas", het is hetzelfde als een harddraver leren aangalopperen vanuit een keiharde draf. OK, dat lukt ook vaak, maar voor het lichaam van het paard doet het meer kwaad dan goed en het paard leert het "verkeerde" te doen. Een FLC vanuit een keiharde galop vind ik geen oefening, maar een "kunstje", net als een piaffe die onverzameld wordt uitgevoerd. Het voegt IMO niets toe.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #28
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Als het voor jou niets toevoegt, dan zou ik het ook zeker gewoon laten

    Uitiendelijk doe je alles wat je doet, omdat je denkt dat het voor jou eigen doel meerwaarde heeft. Als je doel dressuur is, dan heb je grote kans dat het niets toevoegt aan dat doel
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #29
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Mijn doel is "mijn paard zo lang mogelijk heel houden"
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #30
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Het nut van Flying Leadchanges

    Is dat echt je doel, of is je doel: "paard zolang mogelijk heel houden, terwijl ik er dingen mee doe, die ik leuk vind"? (niet persoonlijk, gewoon iets wat ik mijzelf vaak afvraag )

    Binnen de dressuur zijn er al zoveel verschillende ideeën en meningen over wat gezond en goed is en er is heel erg weinig concreet daarover onderzocht. Laat staan als je nog eens buiten de dressuur gaat kijken.

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •