-
Forum Meubilair
Re:Hoe hebben jullie je paarden (natural) gestald/staan?
Hier ook 100% doe het zelf aan huis.
Begonnen met 3ha land, zonder stroom, water, stal, of andere voorzieningen. Dat was ijs hakken in de sloot, water slepen in tonnen, en afzien dus. Maar wel 24/7 buiten, vrijwel geen hooi voeren, en nooit gezeur. En toch... wel eenzaamheid, ik hou wel van gezelschap.
Inmiddels staan de paarden aan huis. 2x 0,5 ha weiland, een rijbak/paddock zonder verlichting, een container als stal evt, bosrand als schuilplaats, verhard pad met verharde voerplek met slowfeeder, stromend water tm de eerste nachtvorst. Hard werken, weinig paardentijd, maar nooit gedoe met anders denkenden (ik vergeet soms dat ze bestaan
), en af en toe hulp van ons personeel.
Ik mis de gezelligheid. Ik had er best wat vrijheid voor over als ik af en toe eens iemand zag bij mijn paarden. Maar dat kan alleen een enigszins natural zijn, ook gezien de voorzieningen of het gebrek eraan
, en die zijn zeldzaam hier. Soms verlang ik ernaar om mijn paarden er zelfs voor naar een pensionstal te verhuizen. Maar voorlopig hoop ik gewoon dat het ideale stalgezelschap zich hier vanzelf aanmeldt met de vraag "mag ik mijn paard bij jou stallen? "
-
Forum Meubilair
Re:Hoe hebben jullie je paarden (natural) gestald/staan?
Hier de paarden op een eigen stuk maar wel 10 min. met de auto van huis. Ik vind het HEERLIJK om zelf te kunnen bepalen hoeveel ik voer, wat ik voer, welke paarden ik bij elkaar zet, of ik de omheining wil veranderen als iets niet veilig is, om iets aan te kunnen passen als de paarden te nat staan of niet fijn staan enz enz.
We hebben een overkapping waar de paarden bij gezet worden bij heel slecht weer, maar voor de rest staan ze op een kleine (bijna altijd droge) track met bijna altijd een klein stukje wei open. Ze hebben daar rondom beshutting van bomen/struiken. We hebben ook stromend water in de winter. Dat is wel echt een must hoor...
We hebben een redelijke buitenbak, in elk geval niet mul en ik vind het geen probleem om een tijdje alleen wat grondwerk te kunnen doen omdat de bak niet goed is.
Tot voor kort 2 en momenteel 1 zeer fijn weidegenootje die bijspringt waar nodig en die dezelfde ideeen deelt. Ik moet zeggen dat er praktisch nooit klachten of discussies zijn omdat ik probeer gewoon overal wat aan te doen maar ook duidelijke grenzen heb waarbinnen we kunnen werken 
Nadelen ervan vind ik het maar 1x per dag kunnen voeren (en ook wel regelmatig meer keer als we verspreid over de dag komen) en geen grote dingen kunnen aanpassen omdat het huurland is.
Ik heb ZOVEEL gezeur gehad op pensionstallen met pensioneigenaren die hun afspraken neit nakwamen, vanuit het niet flipten over de gekste dingen, nergens wat aan wouden doen, onveilige situaties, paard amper buiten kunnen hebben, altijd drukte in de bak (dan heb je een binnenbak en dan mag je er alleen in rijden en dan nog cirkelend om de andere paarden heen met slecht weer) enz enz.
Dat zou ik als permanente oplossing dus niet meer willen. Liever bij iemand privé.
Volgend jaar volgens planning de paarden aan huis 
Forum Rechten